| کد خبر: 165305 |

◄ مشکلات ساختاری صنعت هوایی برای استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اساسی‌ترین معظل صنعت حمل و نقل هوایی را مشکلات ساختاری دانست و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان آماده ارائه خدمات از جمله تولید، صادرات، تامین نیروی انسانی و ... به صنعت هوانوردی است.

تین نیوز

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اساسی‌ترین معضل صنعت حمل‌ونقل هوایی را مشکلات ساختاری دانست و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان آماده ارائه خدمات از جمله تولید، صادرات، تامین نیروی انسانی و ...  به صنعت هوانوردی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، سورنا ستاری در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه توسعه همکاری‌های علمی و فناوری که بین شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی سخنرانی عنوان کرد: ما در ابتدای انقلاب یکی از بزرگ‌ترین‌ نیروهای هوایی دنیا را داشتیم اما زمانی که جنگ آغاز شد متوجه شدیم که هیچ‌چیز نداریم. اتفاقی که در حال حاضر باید به آن به‌دقت نگاه کنیم.

وی افزود: ما از ابتدا یک اقتصاد نفتی داشتیم و یکی از دلایل اینکه بنده همیشه به این اقتصاد نفتی می‌تازم این است که این اقتصاد با خود فرهنگ مفت‌خواری آورد. اینکه ما چیزی را از زیرزمین بیرون بکشیم و آن را بفروشیم کار خاصی نیست و هرکسی می‌تواند این کار را انجام بدهد؛ در این کار دانش، تفکر و ایده خاصی وجود ندارد. این نوع اقتصاد رانت ایجاد می‌کند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه ما همیشه فکر می‌کنیم که می‌شود همه‌چیز را خرید، عنوان کرد: در اقتصاد نفتی تصور بر این است که می‌شود تخصص، دانش، ایده و ... را خرید. ما فکر می‌کنیم که با پول نفت می‌توانیم فناوری، دانشمند و متخصص تحویل دنیا بدهیم! ما این را نمی‌دانیم که تکنولوژی خریدنی نیست، جنس تکنولوژی یادگرفتنی است. این اتفاق در اوایل جنگ برای نیروی هوایی کشور رخ داد.

ستاری با بیان اینکه ایران، جزو چهارمین کشور تولیدکننده مهندس در جهان است، گفت: در حال حاضر تعداد مهندسانی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند معادل آمریکاست؛  کشوری که می‌خواهد «اقتصاد نفتی» داشته باشد آیا به این تعداد مهندس نیاز دارد؟

او تأکید کرد: کارآفرین و متخصص ساختنی است نه خریدنی. این انسان‌ها هستند که ارزش‌دارند؛ ساختمان‌ها و تجهیزات به‌تنهایی ارزشی ندارند اما این موضوع در اقتصاد نفتی اهمیتی خاصی ندارد.

معاون رئیس‌جمهور با اظهار به اینکه زمانی که از دانش‌بنیان سخن می‌گویم یعنی از انسان‌ها صحبت می‌کنیم، ابراز کرد: این تفاوتی است که اقتصاد نفتی با اقتصاد دانش‌بنیان دارد.

ستاری بابیان اینکه ما در صنعت هوایی ازجمله سازمان هواپیمایی کشوری مشکلات ساختاری داریم، توضیح داد: اینکه شخصی یک قطعه‌ای بسازد چگونه بایستی از سازمان هواپیمایی کشوری که خود ساختاری ندارد استاندارد بگیرد؟

وی با تأکید بر اینکه ما با جمعیت 80 میلیون در کشور راهی نداریم به‌جز اینکه به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنیم، گفت: سال گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان 450 میلیون دلار صادرات داشتند.

او بیان کرد:  زیرساخت‌های  شرکت‌های دانش‌بنیان آماده ارائه خدمات به صنعت هوانوردی هستند به همین جهت ما می‌توانیم در بخش تولید، صادرات، تأمین مالی، تأمین نیروی انسانی و ... به صنعت هوانوردی کشورمان کمک کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.