| کد خبر: 129453 |

وزیر راه و شهرسازی؛

◄ راه آهن قزوین – رشت تابستان افتتاح می‌شود/ مذاکره با آذربایجان برای تأمین مالی راه‌آهن رشت- آستارا

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راه‌آهن قزوین – رشت در تابستان سال جاری افتتاح می‌شود گفت: این راه‌آهن در دو مسیر رشت – انزلی و رشت – آستارا ادامه پیدا می‌کند و برای تأمین مالی منابع پروژه رشت – آستارا با آذری‌ها وارد مذاکره شده‌ایم.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، عباس آخوندی در حاشیه بازدید از راه آهن قزوین – رشت گفت: راه آهن قزوین – رشت یکی از اصلی‌ترین محورهای ریلی کشور محسوب می‌شود و به نوعی جزو حلقه‌های مفقوده‌ی ریلی ایران بوده است.

 

او با اشاره به میزان پیشرفت فیزیکی این طرح نیز تاکید کرد: این پروژه به دلیل اهمیت در اولویت قرار گرفت و امروز بیش از 91 درصد دارد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

آخوندی با بیان اینکه پروژه راه آهن قزوین-رشت در شرایط سخت جغرافیایی انجام می‌شود تصریح کرد: این محور ریلی از منطقه کوهستانی و جنگلی عبور می‌کند و پیچیدگی‌های فنی بسیار زیادی دارد که کار را سخت‌تر می‌کند.

 

 او افزود:در این پروژه 25 کیلومتر تونل وجود دارد وطول پل‌های این پروژه به 7.8 کیلومتر می‌رسد و وجود این پل‌ها و تونل‌های متعدد ساخت پروژه را سخت‌تر کرده است.

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما در راه‌آهن قزوین-رشت به معماری راه نیز توجه داشته‌ایم گفت: با توجه به اینکه محور این محور ریلی از مناطق کوهستانی عبور می‌کند به معماری راه این پروژه بسیار توجه داشته ایم و افزون بر مسائل فنی پل‌ها به زیبایی آنها هم پرداخته‌ایم.

 

آخوندی با بیان اینکه این مسیر ریلی جنوب کشور را به شمال و کشورهای آسیای میانه متصل می‌کند گفت: راه‌آهن قزوین – رشت و امتداد آن به آستارا و کشور آذربایجان اتصال دیگری است بین ایران با کشورهای اروپایی و این یک پروژه استراتژیک برای ایران و کشورهای همسایه محسوب می‌شود.

 

او با بیان اینکه سرعت سیر در این راه‌آهن 160 کیلومتر بر ساعت خواهد بودافزود: با اتمام این پروژه بخش عمده‌ای از بارو مسافر از جاده به ریل منتقل می‌شود.

 

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: قیمت روز این پروژه (محور قزوین – رشت) 2500 میلیارد تومان است و بخش اعظمی از کار انجام شده است و تابستان سال جاری این پروژه به افتتاح می‌رسد.

 

او همچنین به مجموع ایستگاه‌ها در آن مسیر اشاره کرد و افزود: برای این محور ایستگا‌ه‌های متعددی در حال ساخت است که مجموع مساحت ایستگاه‌ها به 33 هزار مترمربع می‌رسد.

 

آخوندی به جایابی ایستگاه راه‌آهن شهر رشت نیز اشاره و تاکید کرد: با توجه به سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم مبنی بر ساخت ایستگاه‌های راه‌آهن در داخل شهر بنا بر این شد که ایستگاه رشت که در پنج کیلومتری این شهر قرار داشت به داخل شهر منتقل شود تا امکان دسترسی مردم به ایستگاه راحت‌تر باشد.

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسیر راه‌آهن قزوین -رشت به سمت انزلی و آستارا ادامه پیدا خواهد کرد افزود: ایستگاه رشت راه‌آهن در دو مسیر رشت- انزلی و رشت – آستارا ادامه پیدا می‌کند. قرار است ایستگاه راه آهن انزلی را در بندر انزلی احداث کنیم که حمل و نقل ترکیبی که همواره مورد تاکید ما در وزارت راه‌وشهرسازی بوده در این منطقه ایجاد شود و مردم هم به سهولت به ایستگاه‌های بندری راه‌آهنی در کنار هم دسترسی داشته باشند.

 

 آخوندی درباره ساخت محور ریلی رشت- آستارا تصریح کرد: احداث این محور تقاضای کشورهای بسیاری در آسیای میانه است و ما هم آن را دنبال می‌کنیم. اولین اقدام ما این بود که راه‌آهن از آستارای ایران به آستارای آذربایجان به طول هشت کیلومتر متصل شد. گام بعدی این است که مذاکرات درباره تامین منابع مالی نهایی شود.

 

او با بیان اینکه شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند اظهار داشت: به تازگی مذاکراتی با کشور آذربایجان  برای تامین مالی این پروژه داشتیم. برای کشورهای خارجی موضوع مهم این بود که ریل به رشت برسد و پس از اینکه این اطمینان حاصل شد گروه‌های مختلفی برای حضور در این پروژه وارد مذاکره می‌شوند.

 

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما این است تا توسعه ریلی و شهرسازی ریل‌پایه فراگیر شود گفت: تبدیل توسعه شبکه ریلی به دغدغه عمومی خرد بسیار زیادی می‌خواهد و تمام تلاش ما این است که این اقدامات و اندیشه‌ها تا تحت تاثیر اتفاقات لحظه‌ای قرار نگیرد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.