| کد خبر: 135817 |

یک کارشناس حمل‌ونقل؛

◄ هزینه پایین حمل‌ونقل دریایى مجالى براى ترانزیت زمینى باقى نمی‌گذارد

مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی می‌گوید ایران در بلند مدت و با ایجاد صلح و ثبات در عراق و سوریه می‌تواند به توسعه شاخه‌ای دیگر با ایجاد کریدور ریلی تهران-کرمانشاه-خسروی-خانقین-بغداد و امتداد به سمت سوریه جهت اتصال به بنادر سوریه در دریای مدیترانه فکر کند.

تین نیوز

 اگر چه مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی می‌گوید ایران در بلند مدت و با ایجاد صلح و ثبات در عراق و سوریه می‌تواند به توسعه شاخه‌ای دیگر با ایجاد کریدور ریلی تهران-کرمانشاه-خسروی-خانقین-بغداد و امتداد به سمت سوریه جهت اتصال به بنادر سوریه در دریای مدیترانه فکر کند اما یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است امروزه حمل‌ونقل دریایى و هزینه بسیار پایین آن مجالى براى ترانزیت زمینى باقى نمی‌گذارد، جز از یک بندر به مقصد یک کشور محصور در خشکى.

 

به گزارش تین‌نیوز،  محمد اسماعیل علیخانی تاکید می‌کند: شکوفایى و کارآمدى جاده ابریشم مربوط به قبل از اختراع ماشین بخار و ساعت‌هاى غیر پاندولى (و قابل استفاده در کشتى) و توسعه صنعت دریانوردى (از ساحل نوردى به دریانوردى) و بیشتر از آن اقیانوس نوردى بوده است.

 

وی می‌افزاید: امروزه حمل‌ونقل دریایى و هزینه بسیار پایین آن مجالى براى ترانزیت زمینى باقى نمی‌گذارد، جز از یک بندر به مقصد یک کشور محصور در خشکى.

 

این کارشناس حمل‌ونقل می‌گوید: براى جابجایى بار انبوه در فاصله زیاد ارزانترین امکان حمل‌ونقل دریایى است .تعرفه حمل‌ونقل دریایى حدود یک سوم تعرفه حمل‌ونقل ریلى است.

 

علیخانی خاطرنشان می‌کند: بنابراین اگر فاصله حمل‌ونقل دریایى دو برابر حمل‌ونقل زمینى باشد، باز هم حمل‌ونقل دریایى ارزانتر است.

 

گفتنی است مهدی صفری‌مقدم مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی پیش از این گفـته بود :مناقشات با آمریکا در دریای چین جنوبی موجب شده چین به فکر ایجاد کریدورهای ریلی با حجم تبادل بار بالا جهت دستیابی به بازارهای غرب آسیا و اروپا و ارتباط با آب‌های آزاد از طریق اتصال زمینی با بندر گوادر پاکستان بیفتد.

 

وی افزوده بود: در کریدور شمالی اگرچه با عبور از تعداد کشور کمتر (مغولستان-روسیه-بلاروس) دستیابی به بازارهای شمال اروپا فراهم می‌شود اما مسیر نزدیک‌تر ایران برای دسترسی به بازارهای جنوب اروپا و دسترسی به بازار غرب آسیا در کنار غیر منطقی بودن اتکای تام و تمام چین به رقیبی مانند روسیه و مسیر عبوری از این کشور، کریدور عبوری از ایران را برای چین جذاب می‌‌کند.

 

این کارشناس حمل‌ونقل تاکید کرده بود: ایران در بلند مدت و با ایجاد صلح و ثبات در عراق و سوریه می‌تواند به توسعه شاخه‌ای دیگر با ایجاد کریدور ریلی تهران-کرمانشاه-خسروی-خانقین-بغداد و امتداد به سمت سوریه جهت اتصال به بنادر سوریه در دریای مدیترانه فکر کند. 

 

صفری مقدم گفـته بود: این کریدور ضمن تسهیل صادرات ایران به عراق و سوریه  می‌تواند به‌عنوان یک کریدور گردشگری اسلامی بین سه کشور مورد استفاده قرار گیرد و در ضمن مشکل اتکای صرف به کشوری نه چندان قابل اعتماد مانند ترکیه جهت ادامه مسیر به سمت غرب و دسترسی به بازارهای اروپا را نیز مرتفع کند. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.