| کد خبر: 143757 |

◄ آخوندی و مطالبات فعالان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای

اندک زمانی پس از شمارش آرای نمایندگان و انتخاب مجدد آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی، در گروه‌های مجازی حمل‌ونقل جاده‌ای پیامی دست به دست شد که به بیان مشکلات فعالان بخش حمل‌ونقل در چهار سال گذشته پرداخت.

تین نیوز

اگرچه انتخاب مجدد عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی، پنجمین رای اعتماد نمایندگان ملت به وی بوده است که خود می‌تواند برگ برنده‌ای برای او باشد اما آن‌چه از رصد فضای مجازی و گفت‌وشنودهای حاکم در گروه‌های مجازی حمل‌ونقلی به چشم می‌آید بیانگر آن است که عباس آخوندی با مطالبات زیادی در بخش حمل‌ونقل به خصوص در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای مواجه است چرا که معتقدند در چهارسال گذشته توجه کافی به این بخش نشده است و در دوره جدید این کم توجهی باید جبران شود.

شاید بر همین اساس است که اندک زمانی پس از شمارش آرای نمایندگان و انتخاب مجدد آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی، در گروه‌های مجازی حمل‌ونقل جاده‌ای پیامی دست به دست می‌شد که به بیان مشکلات فعالان بخش حمل‌ونقل در چهار سال گذشته می‌پرداخت. مشکلاتی که به شرح زیر فهرست شده بود:

۰۱طبق آمار رسمی سازمان راهداری از سال ۹۲ تا کنون مقدار کالای جابجا وحمل شده چه در بخش صادرات و چه در بخش واردات و حمل و نقل داخلی کم نشده بلکه چند درصد افزایش داشته اما در آمد یک کامیون از سال ۹۲ تا الان به یک سوم تقلیل پیدا کرده است.

۰۲وضعیت جادهای کشور حداقل ۴۰ درصد خرابتر شده است.

۰۳امنیت جانی و مالی رانندگان، طبق آمار دزدی و قاچاق بدتر شده است.

۰۴ازجایی که آقای آخوندی بیشتر توجه شان به حمل‌ونقل ریلی است نسبت حمل کالا از مبادی ورودی و گمرکات توسط راه‌آهن از تعادل خوبی برخوردار نیست.

۰۵پدیده بومی گرایی در این چهار سال به حد اعلا رسیده تاجایی که بومیان مبادی ورودی بهترین بارها از نظر میزان کرایه و تناژ را حمل می‌کنند و هیچ‌گونه نظارتی در این امر مهم صورت نمی‌گیرد.

۰۶شرکت‌های حمل‌ونقل کامیون دست دوم را با استفاده از وام کم بهره وارد کرده و باقیمت گزاف به اشخاص واگذار کرده و همچنین تعداد زیادی کامیون به‌صورت صوری به‌نام شرکت کرده و با بخشنامه سازمان راهداری اقدام به حمل بار بدون نوبت می‌کنند که در بعضی موارد هر دستگاه از این کامیون‌ها میانگین از ۸ الی ۱۱سرویس بار از بنادر به مقصد تهران و حومه حمل می‌کنند درصورتی که سهم کامیون‌های آزاد حداکثر ۲ سرویس است آن‌هم بارهای بی کرایه.

۰۷اعلام کردن نرخ کرایه به‌صورت توافقی بین شرکت و راننده و عدم رعایت کرایه براساس تن برکیلومتر.

۰۸باز گذاشتن دست شرکت‌های حمل‌ونقل تا جایی که در شهرهای بزرگ مثل تهران،تبریز‌، مشهد، شیراز،اصفهان، اهواز و ... شرکت‌ها تا۵۰ درصد از کل کرایه را نقدا از راننده دریافت می‌کنند.

۰۹فقدان امکانات رفاهی بین راهی جهت استفاده رانندگان اگر هم باشد معمولا کامیون ممنوع است‌‌‌.

۰۱۰رواج دلالی بار به‌دلیل عدم نظارت برعملکرد پایانه‌ها.

۰۱۱تعطیلی سالن‌های اعلان بار و مرکز نوبت دهی در اکثر شهرهای بزرگ و دوگانگی در مدیریت توزیع بار.‌

۰۱۲برنامه نوسازی ناوگان که به دست دلالان و شرکت‌های وارد کننده کامیون افتاده و کمر راننده زیر اقساط سنگین شکسته است در حالی‌که با اندکی بودجه مثل مابه التفاوت قیمت سوخت و کم کردن کامیون وارداتی بار سنگین قسط را از دوش رانندها برمی‌داشت.

۰۱۳تضعیف جایگاه انجمن‌های صنفی و تنها مرجع حل مشکلات رانندگان 

۰۱۴تضعیف تعاونی‌های کامیونداران نسبت به شرکت‌های حملونقل.

۰۱۵این وزارتخانه آنقدر ضعیف عمل کرده که شرکت‌های حمل‌ونقل بایک نامه ساده جلوی بخشنامه اجرایی سازمان راهداری را می‌گیرند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیددلاورموسوی 0 0

    سلام آیا گوش شنوایی هست؟
    جناب وزیر حمل ونقل فقط ریل و راه اهن نیست..
    به قول مسئول کانون انجمن صنفی که تمام قد از شما دفاع کرد ما ۶۰۰هزار راننده داریم چرا این تعداد نفرات و خانوادهایشان به چشم نمی آیند وکسی بفکر حل مشکلاتشان نیستند

  • الهیاری 0 0

    بعضی موارد خبر کارشناسی نیست. بلکه سطحی ترین برداشت از وقایع است.