بهدنبال راهکار کاهش خطای نیروی انسانی هستیم
تین نیوز| معاون فنی و زیربنایی راهآهن گفت: برخلاف آمار منتشر شده در جراید و شبکههای اجتماعی، مجموع هشدارهای خرابی (نه خطای سیستم) استخراج شده 8 ماهه در محور تهران – مشهد 4500 مورد بوده است. دلایل مختلفی برای اعلام هشدار وجود دارد که موارد مهم آن در ادامه ذکر میشود:
- توسعه خطوط و اصلاح ایستگاهها
- عملیات عمرانی شامل بهسازی و بازسازی خطوط یا عملیات افزایش خطوط به منظور بالا بردن بهرهوری خطوط شبکه
- عوامل جوی مانند صاعقه، آبگرفتگی و سیل و یخزدگی سوزنها
- مشکلات ناشی از قطع طولانی برق سراسری
- به روز رسانی سیستمهای علائم الکتریکی
- سرقت تجهیزات و کابلهای علائم الکتریکی
- شکستگی ریل بر اثر تغییر دمای ناگهانی
- عملیات عمرانی غیرمجاز در حریم راهآهن و قطعی کابلها
به گزارش روابط عمومی راهآهن، مازیار یزدانی اظهار کرد: علاوه بر موارد فوق، با توجه به مقررات در صورتی که اتاق اینترلاکینگ به منظور بررسی ماهانه فک پلمب شود، مجوز استفاده از سیستم علائم الکتریکی ایستگاهی وجود نداشته و در نتیجه کل سیستم شامل علائم ایستگاهی و ATC از سرویس خارج شده و بهصورت دستی کنترل میشوند. بر این اساس و با توجه به اطلاعات پالایش شده کل در دسترس بودن و استفاده از سیستم بالای 5/ 99درصد است. وی افزود: همچنین کل خرابیهای سیستم ATC روی قطار نیز براساس گزارشها بهطور متوسط در هر ماه 17 مورد بوده که میانگین آن 56/ 0 خرابی در هر روز است. از این تعداد 11 مورد مربوط به برخورد و شکستن آنتن است (تعبیه شده در زیر لکوموتیو) که به دلیل برخورد اجسام خارجی شامل سنگ و اشیای مشابه است. بنابراین اگر هر روز 2/ 0 خرابی وجود داشته و با احتساب 254 سیستم Onboard در حال بهره برداری، درصد خرابی سیستم 078/ درصد و درصد سلامت سیستم 92/ 99 درصد است. پرسنل نگهداری پس از بررسی تجهیزات، برگه سلامت Onboard را تایید و پس از آن لکوموتیو مربوطه مجوز سیر در این محور را دارد. در صورت وجود هرگونه خرابی، از اعزام لکوموتیو با سیستم ATC معیوب ممانعت خواهد شد.