بازدید سایت : ۳۴۰۸۲

◄ ۵۵ کیلومتر رانندگی در دریا؛ تصاویری از طولانی‌ ترین پل روی آب جهان در چین

پلی که هنگ‌کنگ را از طریق ماکائو به سرزمین چین متصل می‌کند، در مجموع با تونل‌ ها و راه‌ های اتصالش ۵۵ کیلومتر طول دارد؛ طولانی‌ترین پلی است که روی دریا ساخته شده است.

۵۵ کیلومتر رانندگی در دریا؛ تصاویری از طولانی‌ ترین پل روی آب جهان در چین
تین نیوز |

طولانی ترین گذرگاه دریایی پل و تونل جهان با بیش از ۱۶.۳ میلیون مسافر در سال ۲۰۲۳، این شگفتی مهندسی به عنوان پیوندی حیاتی در توسعه هماهنگ منطقه خلیج بزرگ چین عمل می کند.

به گزارش تین نیوز،  پروژه «بلند پروازانه» دریایی چین که ترکیبی از جاده و تونل زیر دریایی، و جزیره های مصنوعی که سرزمین اصلی چین را به هنگ کنگ و ماکائو وصل می کند.

 پل هنگ کنگ-جوهای-ماکائو (به اختصار: اچ .زد .ام.بی)  یکی از طولانی ترین جاده های ماشین روی دریایی جهان  و شاید حتی طولانی ترین جاده ماشین روی دریایی به شمار می آید.

خبرگزاری فرانسه زمانی ساخت این جاده را با برج مشهور ایفل مقایسه کرده و گفته بود با فلزات به کار گرفته شده برای ساخت این جاده می شود حداقل ۶۰ ایفل دیگر ساخت.

پل هنگ کنگ - جوهای

البته استفاده از کلمه «جاده» یا «پل» برای این مسیر شاید کامل و درست نباشد. این پروژه در واقع مجموعه ای است از تونل زیر دریایی، دو جزیره مصنوعی و پل های کابلی.

ایده ساخت این پروژه به دهه ۱۹۸۰ باز می گردد. در آن زمان گوردون وو، مدیر شرکت هنگ کنگی هوپ ول، ایده ساخت پلی بین این سه منطقه را از وسط دلتای رود مروارید (پرل) در دریای جنوبی چین مطرح کرد: جوهای، در استان گوانگ دونگ واقع در خشکی اصلی چین، منطقه خودمختار هنگ کنگ و منطقه خودمختار ماکائو. با این حال گروه کاری برای ساخت این پل در سال ۲۰۰۳ تشکیل شد و در دسامبر ۲۰۰۹ نیز بنای نخستین بخش این پروژه در چین آغاز شد.

این پل طوری طراحی شده که در مقابل زلزله و طوفان مقاوم است و برای ساخت آن حدود ۴۰۰ هزار تن فولاد به کار رفته است؛ با این میزان فولاد می توان ۶۰ برج ایفل ساخت.

حدود ۳۰ کیلومتر مسیر این پل از روی آب در دریای جنوب در دلتای رودخانه پرل (مروارید) می گذرد که ۷ کیلومتر آن مسیر تونلی است که در زیر آب ساخته شده و بوسیله دو جزیره مصنوعی به پل متصل شده است.

بقیه آن جاده ها و تونل هایی است که پل اصلی را به شبکه راه های جوهای و هنگ کنگ متصل می کند.

پل هنگ کنگ - جوهای
یکی از جزیره های مصنوعی که در مسیر پل هنگ کنک به چین ساخته شده است و تونل زیر آب را به پل متصل می کند

چرا این پل ساخته شده است؟

ساخت این پل بخشی از نقشه چین برای ایجاد "منطقه خلیج بزرگ" است که شامل هنگ کنگ، ماکائو و ۹ شهر دیگر در جنوب چین می شود.

در حال حاضر حدود ۶۸ میلیون نفر در این منطقه زندگی می کنند.

قبلا برای طی کردن مسیر میان جوهای و هنگ کنگ حدود ۴ ساعت زمان لازم بود اما به وسیله این پل جدید در حدود نیم ساعت می توان این مسیر را طی کرد.

پل هنگ کنگ - جوهای

آیا هر کسی می تواند از این پل عبور کند؟

خیر، افرادی که بخواهند از این پل عبور کنند باید مجوز مخصوص بگیرند و این مجوز به طور محدود صادر میشود. همه خودروها برای دریافت این مجوز باید پول بپردازند.

قرار نیست که وسایل حمل و نقل عمومی از این پل عبور کنند بلکه اتوبوس هایی که به وسیله یک شرکت خصوصی اداره می شود، حمل مسافران از روی پل را برعهده گرفته است. امکان عبور قطار از این پل وجود ندارد.
 

پل هنگ کنگ - جوهای 2
به طول بیش از ۵۵ کیلومتر، پل هنگ کنگ - جوهای که بر دلتای رود پرل کشیده شده است یک شاهکار مهندسی است
پل هنگ کنگ - جوهای (8)
از این سر تا آن سر، همراه دو جاده ای که پل را به خشکی متصل می کند این پل ۲۰ برابر از پل گلدین گیت سانفرانسیسکو طولانی تر است
پل هنگ کنگ - جوهای (7)
ساختار این پل به شکلی است که در مقابل زلزله و طوفان های شدید مقاوم است
پل هنگ کنگ - جوهای
منظره از ساحل که نشان میدهد چطور پل به زیر دریا می رود؛ پل بوسیله دو جزیره مصنوعی که ساخته شده در مسیری به طول ۶.۷ کیلومتر به تونلی در زیر دریا متصل می شود که مانعی برای عبور کشتی ها نباشد
پل هنگ کنگ - جوهای (1)
این پروژه همچنین از مسیر پروازهای فرودگاه بین المللی هنگ کنگ عبور می کند. به همین دلیل مهندسان مجبور بودند محدودیت ارتفاع را به طور جدی رعایت کنند.
پل هنگ کنگ - جوهای (5)
این پل عظیم نه فقط بسیار پر هزینه بوده است بلکه کارگران زیادی هم در جریان ساخت آن کشته و زخمی شدند: در مجموع ۱۸ کارگر جان خود را در زمان ساخت این پل از دست دادند.
پل هنگ کنگ - جوهای (6)
این پل سه بخش بسیار متفاوت چین را به هم متصل می کند: دو منطقه خودمختارماکائو و هنگ کنگ و سرزمین اصلی چین. در هر گوشه این مسیر یک نوع سیستم قانونی و سیاسی حاکم است.
پل هنگ کنگ - جوهای (10)
سفر بین هنگ کنگ و سرزمین اصلی چین نیاز به کنترل مرزی دارد. دو مرکز کنترل پاسپورت و گمرک در دو سوی پل ساخته شده است
پل هنگ کنگ - جوهای (3)
هدف از ساخت این پل چه بوده است؟ صرفه جویی در وقت. سفری که ۴ ساعت طول می کشد از مسیر این پل نیم ساعت خواهد شد.
پل هنگ کنگ - جوهای (11)
اما برخی در هنگ کنگ اساسا ساخت این پل را زیر سوال برده و می گویند که لزومی به ساخت چنین پلی نبوده است و این فقط یک اقدام نمادین برای نزدیکتر کردن هنگ کنگ به سرزمین اصلی چین است.

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ظفرعظیمی مهر

    سازمان راه ترابری در ارومیه حدود بیست سال دور بر نصب یک پل دو کیلومتری بود زمانی که دریاچه ارومیه آب داشت عملیات عمرانی را آنقدر طول دادن که دریاچه ارومیه خشک شد اکنون پل بر روی یک برکه زده شده به جای رودخانه ودریاچه وعوارض عبور از روی پلی که زیر آن هیچ آبی وجود ندارد فقط یک نماد پل است.این کجا و پل دریایی چین کجا.

  • مهران

    چینی ها هم عقل ندارن این پروژه را می‌دادید به وزارت راه ایران براتون تا قرن بعدی می‌ساخت!