بازدید سایت : ۱۳۶۶۴۷
گفت‌وگوی اختصاصی تین نیوز با مدیرعامل شرکت پتسا صنعت؛

◄ در زمان تحریم‌ها مجبور شدیم از برندهای نامرغوب استفاده کنیم

در زمان تحریم‌ها مجبور شدیم از برندهای نامرغوب استفاده کنیم
تین نیوز |

مدیر واحد کنترل پتسا صنعت اظهار داشت: ما یکسری استانداردهای جهانی در رابطه با سیستم‌های ایمنی در صنایع ریلی داریم تا بتوانیم از تکرار این حوادث جلوگیری کنیم. در سال‌های گذشته و به دلیل تحریم‌ها نتوانستیم از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کنیم و مجبور شدیم از برندهای نامرغوب و مشخصاً برندهای چینی در صنایع ریلی و مترو استفاده کنیم. البته چین نیز تجهیزات خوبی دارد اما از آنجایی که صرفاً مسئله قیمت در نظر گرفته شده بود، تجهیزاتی آورده شد که به هیچ وجه با استانداردهای ریلی در دنیا مطابقت نداشت.

 

به گزارش خبرنگار تین نیوز، محمد توسلی، مدیر واحد کنترل پتسا صنعت در گفت‌وگو با تین نیوز با اشاره به اینکه در دوران قبل از تحریم و به دلیل توجه صرف به قیمت صنایع، تجهیزات ارزان قیمت و بی‌کیفیت به صنعت ریلی ایران افزوده شد اظهار داشت: من امیدوارم که مسائل مربوط به جان انسان‌ها و سلامتی انسان‌ها بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و فقط بحث ریالی که در آن لحظه خرج می‌کنیم مدنظر قرار گرفته نشود و با سرمایه‌گذاری بیشتر بتوانیم صنعتی پیشرفته در حد روز دنیا را به همه هم‌وطنان خود ارائه کنیم. در ادامه گفت‌وگوی تین نیوز با وی را می‌خوانید:

 

شما تا امروز به‌عنوان شریک شرکتی که تأمین تجهیزات می‌کند فقط به واردات تجهیزات فکر کردید یا در زمینه انتقال تکنولوژی‌ها اقداماتی انجام داده‌اید؟

ما یک شرکت تجاری صرف نیستیم. ما یک شرکت مهندسی هستیم که هدفمان ارائه راه‌حل‌ها و سازگار کردن تکنولوژی‌های روز دنیا با نیازهای داخلی کشور است. به‌عنوان مثال ما دو سال پیش پروژه‌ای را در سیستم‌های تله‌متری گاز کشور شروع کردیم و با چند کمپانی که نمایندگی آن‌ها در ایران را در اختیار داشتیم صحبت کرده و آنها را قانع کردیم تا برای تامین نیازهایی که کشور داشت سرمایه‌گذاری کنند و آن‌ها نیز انرژی بسیاری بر روی این موضوع گذاشتند. در مجموع درخواست ما این بود که این شرکت تولیدات خود را متناسب با نیاز داخلی ما تغییر دهد و این اتفاق هم افتاد.

 

به عنوان یک شرکت داخلی چه مزایا و اتفاقاتی بعد از برجام برای شرکت شما به وجود آمده است؟

خود من به شخصه حدود 28 سال سابقه فعالیت در زمینه صنایع نفت و گاز را دارم و به یاد دارم که در گذشته شرکت نفت یا شرکت گاز همیشه بهترین تولیدات با بالاترین تکنولوژی و بالاترین کیفیت را خریداری می‌کردند. مشخص است که وقتی تجهیزات با کیفیت بالا خریداری شود این برای شما به صورت سال‌های متمادی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و علاوه بر ایمنی‌ای که شما در صنایع خواهید داشت، هزینه کمتری صرف خواهید کرد.

 

متأسفانه طی چند سال گذشته این موضوع تغییر کرد و فقط بر اساس قیمت مصرف‌کننده شرکت‌های بین‌المللی سنجیده شدند و کیفیت نقش مهمی در مناقصه‌ها، خریدها و انتخاب‌های داخلی و خارجی نداشت. صنعت ما نیز ضررهای بسیاری در این خصوص داشته و هم از نظر مالی و هم از نظر جانی دچار خساراتی شدیم.

 

طبیعتاً پس از برجام رویکرد دولت تا حد زیادی تغییر کرد و سعی کرد محصولاتی با کیفیت بالاتر را استفاده کند و به مرور به کیفیتی که سال‌های گذشته داشت برسد. برگشتن از راهی که طی سال‌های گذشته رفته شده کار آسانی نیست و چند سال دیگر زمان لازم است اما خوشبختانه این حرکت آغاز شده است.

 

فضای بازار ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من در مقامی نیستم که بخواهم درباره فضای بانکی و برداشتن تحریم‌ها صحبت کنم اما این را می‌دانم که شرکت‌های خارجی به خصوص اروپایی خیلی مترصد این هستند که سریع‌تر مسائل حل شود و در این زمینه هرگونه همکاری لازم را دارند. متأسفانه هنوز هم برخی مبادلات بانکی ما با شرکت‌های خارجی از طریق کانال‌های دست دوم انجام می‌شود. این موضوع هم سبب تأخیرهای زمانی و هم متحمل شدن هزینه‌های اضافی است. امیدواریم که زودتر این مسائل حل شد تا جابه‌جایی‌های مالی راحت‌تر و با هزینه کمتری انجام شود.

 

ما یکسری استانداردهای جهانی در رابطه با سیستم‌های ایمنی در صنایع ریلی بر اساس اتفاق‌هایی که در سراسر دنیا رخ داده داریم تا بتوانیم از تکرار این حوادث جلوگیری کنیم. در سال‌های گذشته و به دلیل تحریم‌ها نتوانستیم از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کنیم و مجبور شدیم از برندهای نامرغوب و مشخصاً برندهای چینی در صنایع ریلی و مترو استفاده کنیم. البته چین نیز تجهیزات خوبی دارد اما از آنجایی که صرفاً مسئله قیمت در نظر گرفته شده بود، تجهیزاتی آورده شد که به هیچ وجه با استانداردهای ریلی در دنیا مطابقت نداشت.

 

من امیدوارم که مسائل مربوط به جان انسان‌ها و سلامتی انسان‌ها بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و فقط بحث ریالی که در آن لحظه خرج می‌کنیم مدنظر قرار گرفته نشود و با سرمایه‌گذاری بیشتر بتوانیم صنعتی پیشرفته در حد روز دنیا را به همه هموطنان خود ارائه کنیم.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.