| کد خبر: 160618 |

◄ ترکمنستان اجازه بستن گاز به روی ایران را ندارد

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: آمادگی کامل برای حضور در دادگاه لاهه به‌منظور بررسی ادعای ترکمنستان مبنی بربستن گاز به روی ایران را داریم.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت:  آمادگی کامل برای حضور در دادگاه لاهه به‌منظور بررسی ادعای ترکمنستان مبنی بر بستن گاز به روی ایران را داریم.

به گزارش تین‌نیوز، حمیدرضا عراقی ادعای  وکلای مدافع شرکت ترکمنستانی در ایران  را رد کرد و گفت:  در قرارداد گازی با ترکمنستان بندی وجود ندارد که به آن‌ها اجازه بستن مسیر  گاز به‌سوی ایران را بدهد.

به گزارش مهر، وی افزود: اکنون گازی از ترکمنستان دریافت نمی‌کنیم و پولی هم طبیعتاً نمی‌پردازیم، اما در قبال ادعای این کشور آمادگی کامل داریم که در لاهه یا هر نهاد دیگر، موضوع به قضاوت گذاشته شود چراکه ما معتقدیم براثر اقدام این کشور خساراتی به ایران واردشده که ایجاد آسیب کرده است.

به گزارش تین‌نیوز روز گذشته بیژن زنگنه، وزیر نفت  در نشست خبری  از آمادگی مذاکرات با ترکمنستان خبر داد و گفت: ترکمنستان سال گذشته گاز خود را روی ایران بست. ما با سوآپ با ترکمنستان موافق هستیم اما ترکمنستان از ما شکایت کرده و گفته است از ما طلب دارد. درحالی‌که ما اعتقادداریم ترکمنستان به ما خسارت زده است، ما برای مذاکره آماده‌ایم.

به گزارش اقتصاد آزاد سناریوی بستن شیر گاز به روی ایران از سوی ترکمنستان از سال ۸۶ آغاز شد.در سال ۸۶ ترکمنستان موفق شد با قطع گاز به روی ایران، از کشور ما ۹ برابر رقم قرارداد باج بگیرد.در سال گذشته شرکت «ترکمن گاز» برخلاف قرارداد، به‌یک‌باره، صادرات گاز را به ایران متوقف کرد.این شرکت خواستار طلب ۱.۸ میلیارد دلاری از شرکت ملی گاز ایران بابت صادرات در سال‌های ۱۳۸۶ و۱۳۸۷ شد. تهران ادعای ترکمنستان را قبول ندارد و خواستار ارجاع موضوع به دیوان بین‌المللی داوری است.

در دی سال گذشته بود که در جریان بستن قرارداد جدید  گازی میان ایران و ترکمنستان، ترکمن‌ها، خواهان دریافت دو میلیارد دلار از سوی ایران بابت مابه‌التفاوت افزایش قیمت گاز وارداتی از این کشور شدند که در این میان هیات ایرانی، سالن مذاکرات را ترک کرد و درحالی‌که بازگشت به ایران بود که ترکمنستان از مواضع خود کوتاه آمد و با پذیرفتن شرایط ایران، آماده امضای توافق جدید شد.

متأسفانه با سرد شدن هوا در سال‌های مختلف، ترکمن‌ها با بدعهدی‌های خود، مصرف‌کنندگان داخلی را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده‌اند؛ به‌گونه‌ای که این کشور هرساله ایران را به بستن شیر گاز خود باهدف افزایش قیمت گاز تهدید می‌کند. اما با واکنش سال گذشته وزارت نفت کشورمان دیدیم که دیگر تهدیدهای ترکمن‌ها درباره قطع گاز، نه‌تنها کارساز نیست بلکه درزمینهٔ کمبود گاز در روزهای سرد زمستان برای استان‌های شمالی کشورمان مشکل عمده‌ای ایجاد نمی‌شود. درسال گذشته شرکت «ترکمن گاز» برخلاف قرارداد، به‌یک‌باره، صادرات گاز را به ایران متوقف کرد. میزان گاز صادراتی این کشور به ایران روزانه حدود پنج میلیون مترمکعب بوده است. این شرکت در حالی خواستار طلب 1.8 میلیارد دلاری از شرکت ملی گاز ایران بابت صادرات در سال‌های 1386 و 1387 شده که تهران آن را قبول ندارد و خواستار ارجاع موضوع به دیوان بین‌المللی داوری است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.