| کد خبر: 169474 |

◄ پروژه تبدیل راه‌آهن به هلدینگ کمپانی متوقف شد

با مذاکراتی که بخش خصوصی با مجلس شورای اسلامی داشته است، ایجاد هلدینگ کمپانی فعلا معلق شده و خوشبختانه تکلیف آن در راه‌آهن در حوزه وزارتی متوقف مانده و حتی به هیات دولت هم نرفته است. این طرح در تضاد با منافع کشور است و این صنعت را زمین‌گیرتر خواهد کرد.

تین نیوز

ایجاد هلدینگ کمپانی می‌تواند با تجزیه یک شرکت بزرگ و یا با با خرید شرکت‌های دیگر توسط یک شرکت اصلی آغاز شود. بر این اساس نمونه‌های معتبر ایجاد هولدینگ کمپانی‌ها در حوزه حمل‌ونقل در شرکت‌های آی‌بی‌ام، تویوتا، موتورلا و جنرال‌موتورز وجود دارند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، محمد ساطعی نماینده شرکت «ریبه» آلمان در ایران و کارشناس ارشد حمل‌ونقل ریلی درباره تبدیل شرکت راه‌آهن به هلدینگ کمپانی گفت: در دنیا شرکت‌های بزرگی هستند که به هلدینگ کمپانی تبدیل شده‌اند اما اغلب دولتی نیستند.

ساطعی اضافه کرد: مشکل در تعریف هلدینگ‌کمپانی نیست، بلکه بزرگ‌ترین مساله‌ای که به حمل‌ونقل ریلی صدمه می‌زند عدم توجه کافی به بخش خصوصی است. فکر ایجاد هلدینگ کمپانی نیز از منظر عدم توجه به بخش خصوصی قابل بررسی است.

نماینده شرکت ریبه آلمان در ایران تصریح کرد: با تلاطم‌های اقتصادی و با مذاکراتی که بخش خصوصی با مجلس شورای اسلامی داشته است، ایجاد هلدینگ کمپانی فعلا معلق شده و خوشبختانه تکلیف آن در راه‌آهن در حوزه وزارتی متوقف مانده و حتی به هیات دولت هم نرفته است.

ساطعی اضافه کرد: این طرح در تضاد با منافع کشور است و این صنعت را زمین‌گیرتر خواهد کرد.

این مشاور ارشد حمل‌ونقل ریلی ادامه داد: اینکه فقط اداره ناوگان ریلی به بخش خصوصی سپرده شده کافی نیست و باید بخش لکوموتیو هم به بخش خصوصی سپرده شود و راه‌آهن فقط وظیفه حاکمیتی داشته باشد.

ساطعی اضافه کرد: راه‌آهن در حال حاضر به تکلیف رگولاتوری خود عمل نمی‌کند و نگاهش به این صنعت نیز بخشی و بنگاهی است.

او راهکار برون‌رفت از رکود حاکم بر صنعت ریلی،  ایجاد زمینه قانونی برای استفاده شرکت‌ها از منابع ارزی صندوق توسعه ملی، فروش سکوک و اوراق مشارکت عنوان کرد و افزود: دولت در روزهای اخیر به این نتیجه رسیده که نفت را در بورس عرضه کند تا بخش خصوصی به معامله آن بپردازد؛ این اتفاق به صنعت ریلی هم باید تسری پیدا کند.

مشاور ارشد حمل‌ونقل ریلی اضافه کرد: زمینه قانونی این اقدامات باید فراهم شود تا ارتقای صنعت توسط بخش خصوصی روند منطقی خود را به تدریج طی کند. چراکه اهداف بلند برنامه ششم توسعه نیز با توان بخش خصوصی می‌تواند اجرایی شود.

ساطعی در پاسخ به پرسشی درباره میزان توانمندی بخش خصوصی در اداره صنعت ریلی گفت: شرکت‌ها 100درصد برای اداره صنعت توانمند هستند.

او توضیح داد: پیش از سال 83 که خصوصی‌سازی در صنعت ریلی شروع شد، شرکت‌های درگیر در حوزه زیرساخت، تامین ناوگان و تعمیر لکوموتیو حدود 30 عدد بودند در حالی‌که پس از آن 150 شرکت تعمیراتی، 10 شرکت تولیدکننده واگن و لکوموتیو و 300 شرکت فعال در حوزه زیرساخت، نگهداری، قطعات خط و بالاست، وارد این صنعت شدند.

این کارشناس حمل‌ونقلی افزود: 10هزار واگن باری و مسافری تا اکنون توسط بخش خصوصی وارد صنعت ریلی شده است. درواقع بخش خصوصی صنعت ریلی را سرپا نگه داشته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.