◄ رشد 16 درصدی حمل ریلی در بندر شهید رجایی
حمل ریلی کالا نسبت به حمل جادهای در بندر شهید رجایی از ۱۰درصد در سال گذشته به ۲۶درصد رسید. طبق آمار در این بندر، حمل ریلی از نظر تناژ با رشد ۲۰ درصدی همراه بود و از نظر تعداد واگنهای حمل بار نیز رشد ۲۹ درصدی را تجربه کرده است.
رقابتپذیر بودن زنجیره حملونقل، ضرورت توسعه انواعی از آن را ایجاب میکند، که با صرف هزینه کمتر بهترین بازدهی را داشته باشند.
به گزارش تیننیوز، بهمنظور اتصال به پسکرانه برای جابهجایی بار و صرفهجویی در زمان و هزینه، اتصال راهآهن به بنادر کشور ضرورتی اجتنابناپذیر است. چراکه حملونقل ریلی با امکان حمل انبوه بار ضمن حفظ ایمنی آن نسبت به سایر شقوق حملونقلی برای این کار مناسبتر است.
پیش از این، جلسات متعددی بین سازمان بنادر و شرکت راهآهن بهمنظور تسهیل دسترسی راهآهن به مراکز بار در بنادر کشور برگزار شده است که بهترین عملکرد در این بین، متعلق به تلاش مشترک راهآهن با بنادر برای افزایش جابهجایی بار بهوسیله شبکه ریلی است.
بدین ترتیب حمل ریلی کالا نسبت به حمل جادهای در بندر شهید رجایی از ۱۰درصد در سال گذشته به ۲۶درصد رسید.
طبق آمار در این بندر، حمل ریلی از نظر تناژ با رشد ۲۰ درصدی همراه بود و از نظر تعداد واگنهای حمل بار نیز رشد ۲۹ درصدی را تجربه کرده است.
به نظر کارشناسان حملونقل ریلی مهمترین دلیل این رشد، همافزایی مدیران راهآهن با سازمان بنادر، تسریع در روند بارگیری و خروج کالا، جلب رضایت صاحبان کالا و مشتریان و تغییر تعرفه حمل بار در جهت کمک به حملونقل ریلی بوده است.
تغییرات تعرفهای در جهت تشویق حمل کالا با ریل از بنادر
تخفیف در هزینه خدمات عمومی و زیربنایی منطقه ویژه به کالاهای حمل شده توسط ریل به میزان ۵۰ درصد و نیز افزایش معافیت انبارداری کانتینرهای حمل شده توسط ریل از پنج روز به ۱۰ روز با هدف افزایش حمل کانتینر از طریق ریل مشوقهای در نظر گرفته شده در این بخش هستند.
همچنین لازم به ذکر است که مدیران ارشد سازمان بنادر و دریانوردی و راهآهن جمهوری اسلامی در ماههای اخیر ضمن بررسی راهکارهای عملیاتی ویژه، موفق به اتخاذ تدابیر لازم برای افزایش سهم حملونقل ریلی در بنادر کشور شدهاند که با انجام آنها، امید به افزایش حمل ریلی بار در بنادر بیشتر خواهد شد.