| کد خبر: 160453 |

◄ تردید چینی‌ها در بیرون‌کشیدن لاشه نفتکش سانچی

مقامات چینی گفته‌اند همچنان در حال بحث در این باره هستند که آیا باید تانکر ایرانی سانچی را که ماه گذشته با ۳۲ خدمه غرق شد از آب بیرون بکشند یا نه.

تین نیوز

با گذشته سه هفته از غرق شدن نفتکش سانچی، هنوز بسیاری از مسائل در هاله‌ای از ابهام است. با این حال گسترش لکه نفتی سانچی در سواحل چین و تصمیم پکن درباره لاشه نفتکش از مهم‌ترین اخباری است که در دو روز گذشته منتشر شده است.

لکه نفتی سانچی به سواحل ژاپن رسید

به گفته یکی از مسوولان حراست سواحل ژاپن، اخیراً برخی لایه‌های نفتی سیاه در سواحل جزیره  آمامی اوشیما ژاپن مشاهده شده است.

به گزارش تین‌نیوز، این در حالی است که مقامات ژاپنی در حال بررسی این موضوع هستند که ممکن است لکه‌های نفتی یاد شده در نتیجه غرق شدن نفت‌کش ایرانی در دریای چین شرقی (حادثه سانچی) ایجاد شده و سپس توسط جریان آب به جزیره ی آمامی اوشیما رسیده باشد. این در حالی است که وزیر محیط زیست ژاپن قبلا اعلام کرده بود که بعید می‌داند که لکه های نفتی منتشر شده در نتیجه حادثه سانچی به سواحل این کشور برسد.

به نقل از رویترز، جزیره  آمامی اوشیما بخشی از تعدادی جزیره ی نزدیک به هم است که جزیره اوکیناوا هم بخشی از آن محسوب شده و با طبیعتی بکر و منابعی غنی از آبزیان شناخته می شود.

مشارکت کره جنوبی و ژاپن در پاک‌سازی لکه نفتی سانچی

معاون مرکز جستجو و نجات دریایی چین اعلام کرد کره جنوبی و ژاپن در عملیات پاکسازی محل نفتکش ایران مشارکت دارند.

«جی گوانگ لو» به ایرنا گفت: به دلیل هماهنگی و همکاری چین با این دو کشور، دستاوردهای مثبتی در پاکسازی محل نفتکش حاصل شده است.

او افزود: از زمان وقوع این حادثه تا پایان ماه جاری میلادی، کشتی‌های چین، ژاپن و کره جنوبی به صورت مشترک توانستند 225 کیلومتر مربع مساحت را از لکه های نفتی نفتکش سانچی ایران پاکسازی کنند.

گوانگ لو درباره وضعیت نفتکش ایران و کمک‌رسانی چین در این خصوص گفت در مجموع 5 فروند کشتی از چین، یک روند کشتی از ژاپن و یک فروند از کره جنوبی در حال پاکسازی منطقه هستند.

معاون مرکز جستجو و نجات دریایی چین افزود: به‌کارگیری ربات‌ها در این عملیات برای اطلاع از وضعیت نفتکش در عمق 115 متری و همچنین آگاهی از وضعیت نهایی دریانوردان ایرانی و برای پایان دادن به هر مخاطره ای که ممکن است وجود داشته باشد، از کارهای بسیار مهم صورت گرفته تاکنون است.

جی گوانگ لو گفت این نفتکش ایرانی حامل یک هزار و 900 تن سوخت بوده است که باید برای پاکسازی لکه‌های نفتی حاصله از آن از این ربات ها همچنان استفاده شود.

او تاکید کرد:  نهادهای زیست محیطی، دریایی و امور کشاورزی در چین به طور مشترک و با استفاده از کشتی‌ها، هواپیماها و تصاویر ماهواره‌ای در حال نظارت بر منطقه‌ای به وسعت 800 هزار کیلومتر مربع هستند.

معاون مرکز جستجو و نجات دریایی چین گفت: در روزهای اخیر نمونه‌های آب برداشته شده از 40 منطقه به 500 مورد رسیده و به آزمایشگاه‌ها برای تحقیقات لازم ارسال شده است و نمونه‌برداری از آب‌های دریای شرقی و اطراف محل نفتکش غرق شده ادامه خواهد یافت.

تردید چینی‌ها در بیرون‌کشیدن لاشه نفتکش سانچی

مقامات چینی گفته‌اند همچنان در حال بحث در این باره هستند که آیا باید تانکر ایرانی سانچی را که ماه گذشته با ۳۲ خدمه غرق شد از آب بیرون بکشند یا نه.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از اسوشیتدپرس،  مقامات وزارت حمل و نقل چین  می‌گویند 1900 تن از نفت‌کوره نفتکش سانچی و بخشی از محموله میعانات موجود در آن همچنان در زیر آب در مخازن سانچی محبوس شده و این مسئله طرح ها برای بیرون کشیدن کشتی را پیچیده ساخته است.

ژی گوانگلو، معاون جانشین رئیس مرکز جستجو و نجات دریایی چین گفت: «ما باید این موضوع را بررسی کنیم که آیا نفت آتش گرفته و منفجر خواهد شد یا موجب بروز مسائل دیگری خواهد شد.»

ژی افزود، دولت چین بر اساس کنوانسیون‌های بین المللی با ایران، به عنوان مالک کشت و پاناما، به عنوان کشور محل ثبت کشتی در ارتباط است.

چین در تلاش است تا راه هایی برای خارج کردن نفت محبوس شده در زیر دریا که می تواند سبب بروز زیان های زیست محیطی جدی شود بیابد. نفتکش سانچی در نزدیکی مناطق ماهیگیری مهمی غرق شده، اما به گفته مقامات غذاهای دریایی به دست آمده از دریای چین شرقی همچنان سالم هستند.

مقامات چینی گفته اند، نفت نشت کرده از سانچی موجب آلودگی آب های اطراف منطقه غرق شدن کشتی شده است.

چین یک ربات زیردریایی را برای تحقیق در اطراف لاشه این کشتی 85 هزار تنی به اعماق دریا ارسال کرده است. مقامات چینی گفته اند هیچ پیکر دیگری از قربانیان این حادثه پیدا نشده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.