| کد خبر: 159605 |

در گفت‌وگو با مهرداد تقی‌زاده مطرح شد:

◄ چالش اصلی اجرای ایستگاه‌های TOD تامین مالی نیست

برای 30 ایستگاه راه‌آهن طرح TOD در حال انجام است. در همین زمینه برای هر ایستگاه راه‌آهن یک مشاور شهرسازی و یک مشاور حمل‌ونقلی در نظر گرفته شده است که تا طرح‌های مربوط به هر ایستگاه بیرون بیاید، پس از آن، نوبت به مرحله تصویب و اجرا خواهد رسید.

تین نیوز

 معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی  درباره اینکه چه بازه زمانی‌ای برای اجرایی شدن نخستین طرح‌های پایلوت TOD لازم است، گفت: برای اجرایی شدن توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی زمان زیادی لازم نداریم. چراکه چالش اصلی در این‌گونه طرح‌ها، مانند پروژه‌های عمرانیِ دیگر، تامین مالی نیست بلکه موضوع اصلی هماهنگی دستگاه‌ها با یکدیگر است که خوشبختانه این هماهنگی‌ها هم در حال انجام هستند.

به گزارش تین‌نیوز، مهرداد تقی‌زاده در پاسخ به خبرنگار ما توضیح داد: ما عملیاتی شدن این پروژه‌ها را شروع کرده‌ایم و در دو سال گذشته بر روی طرح‌ها مطالعه کرده‌ایم و تغییر نگرش و اهمیت طرح‌ها را هم به مجموعه‌های ذی‌ربط انتقال داده‌ایم.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی ادامه داد: الان نیز می‌خواهیم طرح‌های مربوط به توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی را اجرا کنیم.

تقی‌زاده در پاسخ به این پرسش که اجرای پایلوت TOD در کدام شهرها خواهد بود، گفت: برای 30 ایستگاه راه‌آهن طرحTOD در نظر گرفته شده است. در همین زمینه برای هر ایستگاه راه‌آهن یک مشاور شهرسازی و یک مشاور حمل‌ونقلی در نظر گرفته شده است که تا طرح‌های مربوط به آنها بیرون بیاید، پس از آن مرحله نوبت به مرحله تصویب و اجرا خواهد رسید.

این مقام مسئول ادامه داد: سه شهر (ایستگاه راه‌آهن تهران، شهر پرند و قزوین) به‌عنوان کاندیدا اعلام امادگی کرده‌اند که یک سال بعد از انجام کار آنها نتیجه انجام طرح را گزارش خواهند داد. ضمن اینکه در طول این یک سال هم ما وضعیت پیشرفت پروژه‌ها را مانیتورینگ خواهیم کرد.

مهرداد تقی‌زاده به درآمدزایی پروژه‌های TOD اشاره کرد و گفت: برای اجرای طرح TOD نیاز نیست که به دنبال سرمایه‌گذار بگردیم چراکه این طرح‌ها درآمدزا هستند و بخش خصوصی خودش می‌آید در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کند؛ چون وقتی‌که قرار است در شهر مجتمع تجاری و مسکونی ساخته شود و شهرداری برای این کار تراکم می‌دهد بخش خصوصی به دلیل درآمدزا بودن پروژه، خودش برای سرمایه گذاری حاضر می‌شود. این قاعده در همه دنیا صدق می‌کند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت سوخت به انجام این پروژه‌ها کمک می‌کند، گفت: این افزایش زمانی مثبت خواهد بود که صرف توسعه حمل‌ونقل همگانی و عمومی شود. چون هرچه هم قیمت بنزین را افزایش دهند، تا زمانی‌که امکانات لازم ایجاد نشود،  مردم به سمت استفاده از حمل‌ونقل عمومی نخواهند رفت. در حال حاضر به دلیل ارزانی قیمت سوخت، ایستگاه‌های قطار خلوت هستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.