بررسی پروژه ساخت آزادراه اهواز – ایذه – اصفهان روی میز چینیها
تیننیوز| مشاور اقتصادی و سرمایهگذاری مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان گفت: با توجه به اظهار تمایل شرکت راهآهن دولتی چین به مشارکت در پروژه احداث آزادراه اهواز – ایذه – شهرکرد – اصفهان و همچنین تجارب فاینانس با شرکتهای چینی، احتمال توافق با این شرکت برای پروژه مذکور بالا است.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان، بهروز حسینیفر مشاور اقتصادی و سرمایهگذاری مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان در حاشیه نشستی که با حضور نمایندگانی از شرکت راهآهن دولتی چین برگزار شد، گفت: پس از توافقنامه برجام، کشور ایران مورد توجه شرکتهای بزرگ دنیا قرار گرفت و هیأتهایی از کشورهای مختلف وارد کشور شدند که مایل به مشارکت در پروژههای ایران بودند.
وی افزود: بخشی از این پروژهها به حوزه راه اختصاص دارد که خوزستان با توجه به اهمیتی که در کشور دارد پروژههای خوبی در این زمینه تعریف کرده است.
حسینیفر گفت: اکنون در استان پروژههایی در خصوص احداث آزادراه داریم که مطالعات آن انجام و آماده تحویل به سرمایهگذار و توافق با سرمایهگذار است که نشست امروز نیز به همین منظور برگزار شد.
وی عنوان کرد: برای پروژه آزادراه اهواز – ایذه – شهرکرد – اصفهان با شرکت راهآهن دولتی چین وارد مذاکره شدیم و امیدواریم با جذب سرمایهگذار خارجی، زیرساختهای استان مهم خوزستان که دروازه واردات و صادرات برای سایر استانها هست را ایجاد کنیم.
حسینیفر با اشاره به اهمیت خطوط ریلی و حمل و نقل با راهآهن در توسعه خوزستان افزود: این امر مورد توجه وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و در این زمینه اقدامات خوبی از سوی این وزارتخانه شاهد خواهیم بود و با تلاش مسئولین استانی مراحل راهاندازی پروژهها با جدیت پیگیری شوند.
وی گفت: از حدود سه هفته گذشته شرکت آلمانی آسمن که تاکنون بیش از ۱۰ هزار پروژه را در سراسر دنیا انجام داده، تمایل خود را برای مشارکت در پروژههای احداث آزادراه اعلام و ابراز کرده است. پروژههای آزادراهی استان برای جذب سرمایهگذار در معرض نمایش گذاشته میشوند و سپس شرکتهایی که دارای تمایل و آمادگی بیشتر هستند، امکان فاینانس راحتتری دارند و تأمین منابع مالی پروژه را به راحتی میتوانند انجام دهند، برای مشارکت در پروژهها در اولویت قرار میگیرند.
مشاور سرمایهگذاری مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان بیان کرد: شرکت راهآهن دولتی چین علاوه بر پروژههای بخش راهآهن پروژههای مختلفی در حوزه راه، فرودگاه و تأسیسات مختلف ساختمانی در سراسر دنیا اجرا کرده است و از نظر اجرایی توانایی بالایی دارد و با توجه به تجارب فاینانس خوزستان با شرکتهای چینی، احتمال توافق با این شرکت در اجرای پروژه احداث آزادراه اهواز – ایذه – شهرکرد – اصفهان زیاد است.
حسینیفر گفت: سنگ آهن مورد نیاز کارخانههای فولاد در خوزستان از مسیر اهواز – اصفهان تأمین میشود که بیش از پیش اهمیت احداث آزادراه اهواز – اصفهان را روشن میکند. این آزادراه باعث اتصال خلیج فارس به مرکز کشور میشود و همچنین از نظر گردشگری دارای توجیه بسیار زیاد اقتصادی است.
وی افزود: انشاءالله هر چه سریعتر شرکت راهآهن دولتی چین تصمیمات خود را اتخاذ و عملیات اجرایی این پروژه را آغاز کند. این شرکت با توجه به پروژههایی که تاکنون در ایران به انجام رسانده، از تجارب لازم و کافی برای پروژه آزادراه اهواز – اصفهان نیز برخوردار است و خوزستان نیز در این زمینه به هر نحوی آماده همکاری است.
حسینیفر با اشاره به وجود دفاتر نمایندگی راهآهن دولتی چین تصریح کرد: امیدواریم دفتر نمایندگی این شرکت در اهواز نیز راهاندازی شود. شاید بتوان گفت یکی از بهترین مسیرهای قابل تعریف در سراسر کشور همین پروژه احداث آزادراه اهواز – اصفهان است زیرا خوزستان از نظر تعداد بنادر بزرگ دومین استان در سطح کشور و با توجه به صنعتی بودن استان اصفهان و نیاز این استان به بنادر، نزدیکترین مسیر دسترسی برای اصفهان به این بنادر آزادراه اهواز – اصفهان است.
سهراب میر عزیزی قائم مقام و مشاور ارشد مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان در حاشیه این نشست گفت: خوشبختانه با فضای خوبی که در کشور برای سرمایهگذاران کشورهای مختلف جهت انجام پروژهها شکل گرفته، شرکت راهآهن دولتی چین طبق مذاکراتی با وزارت راه و شهرسازی بررسی و بازدیدهایی از برخی پروژههای مهم بخش حمل و نقل استان خوزستان داشت که پروژه احداث آزادراه اهواز – اصفهان از جمله این پروژهها است.
وی افزود: امیدواریم شرکت راهآهن دولتی چین با توجه به بررسیها و بازدیدهایی که از مسیر این آزادراه خواهند کرد، در آینده خیلی نزدیک در سرمایهگذاری این پروژه و نهایتاً احداث آزادراه سهیم باشند.
میرعزیزی گفت: پروژه آزادراه اهواز – اصفهان حدود ۵۷۰ کیلومتر است که امیدواریم ظرف یک تا یکسال و نیم آینده عملیات اجرایی پروژه مذکور آغاز شود. این پروژه با سرمایهگذاری به اجرا گذاشته میشود، بنابراین شرکت راهآهن دولتی چین یا هر شرکت دیگری با سرمایه خود این آزادراه را احداث میکنند.
نماینده شرکت راهآهن دولتی چین به سوابق این شرکت در اجرای پروژههای احداث آزادراه در کشور چین، آفریقا، آمریکای جنوبی اشاره کرد و گفت: ما در زمینه راه و آزادراه تاکنون پروژههایی بسیاری به انجام رساندهایم و در کشور ایران نیز پروژه راهآهن سریعالسیر تهران – اصفهان را در دست داریم. عملیات اجرایی پروژه مذکور از سال جاری آغاز شد و در سال بعد به اوج خود خواهد رسید.
وی با ابراز امیدواری نسبت به مشارکت در پروژه احداث آزادراه اهواز – اصفهان خواستار اطلاعات و مدارک ارزیابی زیستمحیطی و زمینشناسی این پروژه شد.
همچنین در این نشست دو نفر از مشاوران ایرانی پروژه احداث آزادراه اهواز – ایذه – لردگان به اهمیت و مزیتهای این پروژه از جمله کاهش تصادفات، ارتقای ایمنی، کاهش زمان سفر از اهواز به اصفهان و در نتیجه افزایش رغبت مسافرت در مسیر اهواز – اصفهان و کاهش بار ترافیکی مسیر قبلی و جذب گردشگران به سمت سدهای کارون ۲ و کارون ۳ اشاره کردند.
در پایان این نشست مقرر شد نمایندگان شرکت راه آهن دولتی چین به همراه قائم مقام مدیرکل راه و شهرسازی استان و دیگر مسئولین اداره کل راه و شهرسازی و مشاوران ایرانی این پروژه از مسیر تعریف شده جهت اجرای آزادراه اهواز - ایذه - اصفهان بازدیدی داشته باشند و این پروژه را مورد بررسی قرار دهند.
وی افزود: بخشی از این پروژهها به حوزه راه اختصاص دارد که خوزستان با توجه به اهمیتی که در کشور دارد پروژههای خوبی در این زمینه تعریف کرده است.
حسینیفر گفت: اکنون در استان پروژههایی در خصوص احداث آزادراه داریم که مطالعات آن انجام و آماده تحویل به سرمایهگذار و توافق با سرمایهگذار است که نشست امروز نیز به همین منظور برگزار شد.
وی عنوان کرد: برای پروژه آزادراه اهواز – ایذه – شهرکرد – اصفهان با شرکت راهآهن دولتی چین وارد مذاکره شدیم و امیدواریم با جذب سرمایهگذار خارجی، زیرساختهای استان مهم خوزستان که دروازه واردات و صادرات برای سایر استانها هست را ایجاد کنیم.
حسینیفر با اشاره به اهمیت خطوط ریلی و حمل و نقل با راهآهن در توسعه خوزستان افزود: این امر مورد توجه وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و در این زمینه اقدامات خوبی از سوی این وزارتخانه شاهد خواهیم بود و با تلاش مسئولین استانی مراحل راهاندازی پروژهها با جدیت پیگیری شوند.
وی گفت: از حدود سه هفته گذشته شرکت آلمانی آسمن که تاکنون بیش از ۱۰ هزار پروژه را در سراسر دنیا انجام داده، تمایل خود را برای مشارکت در پروژههای احداث آزادراه اعلام و ابراز کرده است. پروژههای آزادراهی استان برای جذب سرمایهگذار در معرض نمایش گذاشته میشوند و سپس شرکتهایی که دارای تمایل و آمادگی بیشتر هستند، امکان فاینانس راحتتری دارند و تأمین منابع مالی پروژه را به راحتی میتوانند انجام دهند، برای مشارکت در پروژهها در اولویت قرار میگیرند.
مشاور سرمایهگذاری مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان بیان کرد: شرکت راهآهن دولتی چین علاوه بر پروژههای بخش راهآهن پروژههای مختلفی در حوزه راه، فرودگاه و تأسیسات مختلف ساختمانی در سراسر دنیا اجرا کرده است و از نظر اجرایی توانایی بالایی دارد و با توجه به تجارب فاینانس خوزستان با شرکتهای چینی، احتمال توافق با این شرکت در اجرای پروژه احداث آزادراه اهواز – ایذه – شهرکرد – اصفهان زیاد است.
حسینیفر گفت: سنگ آهن مورد نیاز کارخانههای فولاد در خوزستان از مسیر اهواز – اصفهان تأمین میشود که بیش از پیش اهمیت احداث آزادراه اهواز – اصفهان را روشن میکند. این آزادراه باعث اتصال خلیج فارس به مرکز کشور میشود و همچنین از نظر گردشگری دارای توجیه بسیار زیاد اقتصادی است.
وی افزود: انشاءالله هر چه سریعتر شرکت راهآهن دولتی چین تصمیمات خود را اتخاذ و عملیات اجرایی این پروژه را آغاز کند. این شرکت با توجه به پروژههایی که تاکنون در ایران به انجام رسانده، از تجارب لازم و کافی برای پروژه آزادراه اهواز – اصفهان نیز برخوردار است و خوزستان نیز در این زمینه به هر نحوی آماده همکاری است.
حسینیفر با اشاره به وجود دفاتر نمایندگی راهآهن دولتی چین تصریح کرد: امیدواریم دفتر نمایندگی این شرکت در اهواز نیز راهاندازی شود. شاید بتوان گفت یکی از بهترین مسیرهای قابل تعریف در سراسر کشور همین پروژه احداث آزادراه اهواز – اصفهان است زیرا خوزستان از نظر تعداد بنادر بزرگ دومین استان در سطح کشور و با توجه به صنعتی بودن استان اصفهان و نیاز این استان به بنادر، نزدیکترین مسیر دسترسی برای اصفهان به این بنادر آزادراه اهواز – اصفهان است.
سهراب میر عزیزی قائم مقام و مشاور ارشد مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان در حاشیه این نشست گفت: خوشبختانه با فضای خوبی که در کشور برای سرمایهگذاران کشورهای مختلف جهت انجام پروژهها شکل گرفته، شرکت راهآهن دولتی چین طبق مذاکراتی با وزارت راه و شهرسازی بررسی و بازدیدهایی از برخی پروژههای مهم بخش حمل و نقل استان خوزستان داشت که پروژه احداث آزادراه اهواز – اصفهان از جمله این پروژهها است.
وی افزود: امیدواریم شرکت راهآهن دولتی چین با توجه به بررسیها و بازدیدهایی که از مسیر این آزادراه خواهند کرد، در آینده خیلی نزدیک در سرمایهگذاری این پروژه و نهایتاً احداث آزادراه سهیم باشند.
میرعزیزی گفت: پروژه آزادراه اهواز – اصفهان حدود ۵۷۰ کیلومتر است که امیدواریم ظرف یک تا یکسال و نیم آینده عملیات اجرایی پروژه مذکور آغاز شود. این پروژه با سرمایهگذاری به اجرا گذاشته میشود، بنابراین شرکت راهآهن دولتی چین یا هر شرکت دیگری با سرمایه خود این آزادراه را احداث میکنند.
نماینده شرکت راهآهن دولتی چین به سوابق این شرکت در اجرای پروژههای احداث آزادراه در کشور چین، آفریقا، آمریکای جنوبی اشاره کرد و گفت: ما در زمینه راه و آزادراه تاکنون پروژههایی بسیاری به انجام رساندهایم و در کشور ایران نیز پروژه راهآهن سریعالسیر تهران – اصفهان را در دست داریم. عملیات اجرایی پروژه مذکور از سال جاری آغاز شد و در سال بعد به اوج خود خواهد رسید.
وی با ابراز امیدواری نسبت به مشارکت در پروژه احداث آزادراه اهواز – اصفهان خواستار اطلاعات و مدارک ارزیابی زیستمحیطی و زمینشناسی این پروژه شد.
همچنین در این نشست دو نفر از مشاوران ایرانی پروژه احداث آزادراه اهواز – ایذه – لردگان به اهمیت و مزیتهای این پروژه از جمله کاهش تصادفات، ارتقای ایمنی، کاهش زمان سفر از اهواز به اصفهان و در نتیجه افزایش رغبت مسافرت در مسیر اهواز – اصفهان و کاهش بار ترافیکی مسیر قبلی و جذب گردشگران به سمت سدهای کارون ۲ و کارون ۳ اشاره کردند.
در پایان این نشست مقرر شد نمایندگان شرکت راه آهن دولتی چین به همراه قائم مقام مدیرکل راه و شهرسازی استان و دیگر مسئولین اداره کل راه و شهرسازی و مشاوران ایرانی این پروژه از مسیر تعریف شده جهت اجرای آزادراه اهواز - ایذه - اصفهان بازدیدی داشته باشند و این پروژه را مورد بررسی قرار دهند.