| کد خبر: 155884 |

حسن نیا:

◄ فقط ۱۵ درصد از بودجه نگه‌داری راه‌ها را داده‌اند

بودجه نگهداری از راه‌ها برای سال جاری حدود ۳ هزار میلیارد تومان از مجموع اعتبارت استانی و ملی در نظر گرفته شـــده که متأسفانه تاکنون در بیشترین میزان فقط ۱۵ درصد از این رقم پرداخت شده است.

تین نیوز

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: تخصیص بودجه در حداقل‌ترین حالت ممکن مشکل جدی برای تامین ایمنی راه است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز عبدالهاشم حسن‌نیا، معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفتگو با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» در خصوص خسارت‌های واردشده به راه‌ها و جاده‌های استان کرمانشاه در زلزله اخیر، گفت: طبق برآوردهای اولیه، میزان خسارت‌ها تا روز چهارشنبه هفته گذشته، حدود ۱۷ میلیارد تومان بوده است که احتمال افزایش این عدد وجود دارد.

وی در خصوص اینکه بیشترین خسارت متوجه کدام مسیر و جاده بوده است؟ گفت: آسفالت بخش‌های مختلف جاده‌ها در این محور تخریب‌شده و بخشی از خسارت‌های واردشده هم به دلیل رانش زمین و ریزش کوه بوده است. بخشی از ورودی پل‌های موجود در جاده‌های مناطق زلزله‌زده هم آسیب‌دیده‌اند که میزان خسارت این خرابی‌ها ۱۷ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی بابیان اینکه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سطح راه‌های موجود را در برابر زلزله‌هایی با این شدت مقاوم‌سازی کرده است، ادامه داد: اما مقاوم‌سازی کوه‌های حریم این جاده‌ها از اختیار ما خارج است. پس از وقوع زلزله سنگی به بزرگی ۴۰ تن از ارتفاع ۱۵۰ متری کوه مجاور، جاده را مسدود کرده بود که خوشبختانه همکاران ما توانستند در همان ساعات اولیه این سنگ را با پیکور و بولدوزر خُرد و از مسیر خارج کنند.

حسن نیا درباره ارتقای ایمنی سطح جاده‌ها برای جلوگیری از ریزش کوه نیز خبر داد که تمام اقدامات ایمن‌سازی در مناطقی که احتمال سیل، ریزش بهمن و کوه وجود دارد، انجام شده است و در این مناطق برای سبک‌سازی و تعریض جاده اقدام شده است.

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اعلام اینکه یکی از مشکلات بخش راهداری تخصیص ندادن بودجه نگه‌داری از راه‌های کشور است گفت: این در حالی است که میزان مقاومت ایمنی جاده‌های کشورمان ارتباط مستقیم با این موضوع دارد.

حسن نیا در پاسخ به این سوال که در حال حاضر که هفت ماه از سال می‌گذرد، چه مقدار از بودجه به راهداری اختصاص پیدا کرده است؟ گفت:بودجه نگه‌داری از راه‌ها برای سال جاری حدود ۳ هزار میلیارد تومان از مجموع اعتبارت استانی و ملی در نظر گرفته شـــده که متأسفانه تاکنون در بیشترین میزان فقط ۱۵ درصد از این رقم پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه طول راه‌های کشورمان حدود ۲۲۰ هزار کیلومتر است که به طور استاندارد هزینه نگهداری از این میزان راه که سرمایه‌های ملی محسوب می‌شود، ۸ هزار میلیارد تومان است ادامه داد: همان‌طور که گفته شد، بودجه راهداری برای امسال ۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته ریزش هم داشته است.

به گفته ی حسن‌نیا تاکنون از بودجه ۳ هزار میلیارد تومانی فقط ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی گفت: معتقدم مشکل کاهش سقف بودجه نگه‌داری از راه‌ها نیست، بلکه مشکل اصلی این است که تخصیص بودجه در حداقل‌ترین حالت ممکن است.

حسن نیا ادامه داد: همین نبود بودجه باعث مشکلاتی در حفظ ایمنی جاده‌ها می‌شود. وقتی ۹۰ درصد حمل‌ونقل بار از طریق جاده انجام می‌شود، باید نگاه ویژه‌ای به نگه‌داری از این زیرساخت‌ها داشته باشیم.

به گفته حسن‌نیا دولت‌ها همواره درصدد کاهش آمار کشته‌های جاده‌ای هستند و یکی از راهکارهای تحقق این هدف افزایش ایمنی جاده‌هاست که این سیاست با نگهداری درست از این زیرساخت‌ها اجراشدنی است.

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: البته با توجه به تنگاهای مالی دولت انتظار افزایش بودجه را هم نداریم، اما همین میزان بودجه هم پرداخت نمی‌شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.