| کد خبر: 147704 |

درخواست‌های فعالان حمل‌ونقل و ترانزیت خراسان رضوی

چهارمین جلسه کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با حضور حد اکثر اعضا برگزار شد

تین نیوز

چهارمین جلسه کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با حضور حد اکثر اعضا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی خراسان رضوی وجود مشکلات عدیده در حوزه ترانزیت و حمل‌ونقل بین المللی در کشور وتصدی‌گری 85 درصدی دولت، فضایی برای فعالیت بخش خصوصی ایجاد نکرده است ، لذادر این راستا کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق خواستار حضور بخش دولتی در جلسات کمسیون است تا از نزدیک با بیان مشکلات مطرح شده از سوی دست اندر کاران بخش خصوصی آشنا شوند .

در ابتدای جلسه رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گزارشی در خصوص جلسه‌ای که هفته گذشته با داوود کشاورزیان مدیرکل سازمان راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در رابطه با راه‌کارهایی برای افزایش تردد ناوگان ترکمنی از مسیر ترانزیتی ایران بوده است بیان کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه کشورهای همسایه درصدد تقویت مسیر جدید ترانزیتی هستند عنوان کرد سال گذشته در پی اقدامات کشور ترکمنستان در خصوص دریافت عوارض تن کیلومتر ،کشور ایران نیز  اقدام به رفتار متقابل کردولی متأسفانه با توجه به طولانی بودن مسیر ایران تردد ناوگان ترکمنی از ایران کاهش چشمگیری داشته است ،در این خصوص مسئولین دولتی با دعوت از بخش خصوصی به دنبال راهکاری مناسب برای ترغیب ناوگان ترکمنی برای عبور از مسیر ایران هستند لذا نتیجتاً مقرر گردید که ایران نیز هزینه دریافتی بابت تن‌کیلومتر را کاهش دهد و به همان میزانی که کشور ترکمنستان از ناوگان ایرانی دریافت می‌نماید دریافت کند .

در ادامه حیدر خادم‌زاده عضو کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه متأسفانه دولت صرفاً به دنبال تأمین منافع مالی خود است و عملاً حمایت از بخش خصوصی مطرح نیست ، عنوان کرد :سال‌هاست بخش خصوصی با توجه به تجربه‌ای که در حوزه حمل‌ونقل دارد خواستار نگاه مشورتی و کارشناسی دولت است .متأسفانه ترانزیت دارای مشکلات فراوانی است که هر زمان دولت با ورود به حل قسمتی از آن باعث ایجاد مشکل در قسمت دیگر شده است .

وی افزود :  متأسفانه دولتی که دارایحدود 85 درصد تصدی‌گری در کشور است دیگر جایی برای رشد بخش خصوصی نگذاشته است  و به هیچ عنوان پاسخگوی مشکلات نخواهد بود که از جمله مشکلات می‌توان به عدم پرداخت تسهیلات برای نوسازی ناوگان فرسوده ، ایجاد شرکت‌های خصولتی و نظارتی فراوان که باعث بالا بردن زمان تشریفات ترانزیتی و رفتارهای سلیقه‌ای و در نهایت نارضایتی صاحبان کالا از شرکت‌های حمل‌کننده است .

خادم‌زاده خواستار حضور نمایندگان مجلس و مسئولین دولتی در جلسات کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت  شد تا از نزدیک با مشکلات این بخش آشنا شوند .

دین‌محمد فیض محمدی دیگر عضو کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق خراسان عنوان کرد: با توجه به اینکه در بازه زمانی که میزان محمولات ترانزیتی کاهش پیدا می‌کند، میزان کرایه حمل نیز به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند و بالعکس در زمان افزاش محمولات ترانزیتی نرخ کرایه حمل به‌صورت نامتوازن بالا می‌رود  پیشنهاد کرد تا در جلسه‌ای به‌طور کارشناسی به بررسی میزان نرخ کرایه حمل پرداخته شود تا سقفی برای آن تعیین شود.

وی افزود: کنترل کرایه حمل و تعیین سقف برای آن در قیمت تمام‌شده کالا نیز تاثیرگزار است ،لذا پیشنهاد می‌شود هرچه سریع‌تر به حل این موضوع پرداخته شود.

فیض محمدی افزود :دیگر مشکل شرکت‌ها در حال حاضر در مورد محموله‌های قرنطینه‌ای  است که با توجه به اینکه بسیاری از این محمولات از جمله چای در قانون نیز نیاز به بررسی ندارد ولی متأسفانه اداره قرنطینه اقدام به قرنطینه کرده و باعث بروز مشکلات فراوان و افزایش رمان ترانزیت شده است .

وی در ادامه درخواست کردتا از مسئول سازمان قرنطینه در جلسه بعدی کمسیون دعوت شود تا حد ممکن بتوان مشکلات را حل کرد.

در ادامه جواد نوریان جوی‌مند عضو کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت گفت : توجه دولت به بخش ریل با توجه به این‌که زیرساخت‌های ریلی در کشور دچار مشکل است جای تأمل دارد .

وی افزود متأسفانه در برنامه ششم توسعه به هیچ عنوان به حمل‌ونقل جاده‌ای و نوسازی ناوگان فرسوده اشاره‌ای نشده است درحالی‌که کشور ایران دارای ویژگی‌های بسیار و همچنین زیرساخت‌های مناسب در این حوزه است و بخش عمده‌ای از بخش خصوصی در این حوزه فعال هستند .

نوریان از کمیسیون اتاق بازرگانی با توجه به جایگاه اتاق بازرگانی درخواست کرد تا سرسختانه به دنبال اقدام دولت در احیای ناوگان فرسوده باشد.

احمد زمانیان یزدی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت با جمع‌بندی موضوعات و مطالب ارائه‌شده از سوی اعضای کمیسیون پیشنهادات اعضا را مصوب و مقرر کرد تا در جلسه بعد از مدیرکل اداره قرنطینه در خصوص مشکلات محموله‌های ترانزیتی و زمان انتظار ان دعوت گردد . و همچنین از شرکت‌های کریری برای بابت ثابت نگه‌داشتن نرخ حمل بار تا پایان سال نیز دعوت شود.

در ادامه ابوذر اخلاق دوست دبیر کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق خراسان گزارشی در خصوص جلسه‌ای با راه‌آهن ارائه کردکه بر این اساس راه‌آهن خواستار ارائه  پیشنهاد برای افزایش بار صادراتی است .

کاظم شیردل عضو کمسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی استان که نیز در این جلسه با راه‌آهن حضور داشته است عنوان کرد: متأسفانه علت اصلی کاهش بار صادراتی از کشور ؛عدم توان رقابتی صادرکنندگان استانی با رقبای کشورهای دیگر است

وی افزود :وجود تحریم‌های داخلی علت ناتوانی صادرکنندگان شده است ،دولت در صورتی که تحریم‌های داخلی را کاهش دهد و در هزینه‌های حمل تخفیف به صادرکننده دهد باعث کاهش قیمت تمام‌شده کالا می‌شود و در نهایت صادرکننده می‌تواند در بازارهای کشورهای هدف به رقابت بپردازد .

شیردل بیان نمود : با توجه به این‌که راه‌آهن وابسته به دولت است  ، شایسته است که دولت به دنبال کاهش هزینه‌های حمل باشد ولی در حال حاضر دولت تنها به دنبال افزایش منافع مالی خود است و تسهیلاتی برای صادرکننده قائل نیست .

مرتضی سرادار قندچی دیگر عضو کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان نیز با بیان این‌که متأسفانه راه‌آهن در زمان افزایش بار صادراتی قادر به حل بحران نیست و به‌هیچ‌وجه پاسخگو نیست و این باعث می‌شود که فرصت ایجادشده را از دست بدهیم و برای ایجاد دوباره این فرصت نیازمند زمان طولانی هستیم .

وی افزود :راه‌آهن با تخفیف و رفع موانع  می‌تواند باعث تسهیل مسیر فعالیت صادرکنندگان شود .

در آخر نیز زمانیان بیان کرد که این نظرات به‌صورت بسته پیشنهادی به راه‌آهن استان خراسان ارسال شود.

 

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.