◄ دیرکرد پروژه آزادراه تهران - شمال تبدیل به لطیفه شده بود
حجتالاسلاموالمسلمین ناطق نوری، رئیس گروه بازرسی دفتر مقام معظم رهبری به همراه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمد سعیدیکیا رئیس بنیاد مستضعفان و جمعی از دستاندرکاران پروژه آزادراه تهران-شمال از بخشهای مختلف این پروژه بازدید کرد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز؛ کارگرهایی که روزها و گاه هفتهها یا در میان رشتهکوههای برفی البرز جز صدای صفیر باد و سوز برفهای ارتفاعات و یا در میان کیلومترها تونل در دل کوهها چیزی جز تاریکی دل خاک با چیزی مواجه نیستند؛ صبح سهشنبه شاهد بازدید حجتالاسلاموالمسلمین ناطق نوری رئیس گروه بازرسی دفتر مقام معظم رهبری به همراه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان بودند.
در این میان اما حضور حجتالاسلام ناطق نوری بیشتر از دیگر مسئولان نگاههای متعجب آنها را به خود جلب میکرد.
روحانی سالهای دور مجلس، نامزد انتخابات ریاست جمهوری 76 و حامی اصلی این روزهای دولت در کنار آیتالله هاشمی رفسنجانی؛ امروز به دیدار سرسختی کوههای البرز و مهربانی راهسازانی که به دور از هیاهوهای سیاسی و رسانهای شهر درباره آزادراه تهران-شمال فرهادوار تیشه بر سنگ خارای البرز میکوفتند رفته بود.
ناطق نوری، با بیان اینکه این پروژه در سه سال گذشته و با آغاز به کار دولت یازدهم، پیشرفت مناسبی داشته است؛ به نحوی که فاز ۱ آزادراه با وجود پیچیدگیهای موجود در این قطعه، پیشرفت ۷۱.۸ درصدی دارد گفت: آزادراه تهران-شمال مبدأ تاریخ شناخته میشد.
حجتالاسلاموالمسلمین ناطق نوری در ادامه اظهار کرد: پروژهای که به تعبیر ما مبدأ تاریخ شناخته میشد و دیرکرد در انجام پروژه موجب نگرانی مسئولان و در طول زمان تبدیل به لطیفه شده بود، خوشبختانه در دولت یازدهم با روی کار آمدن آخوندی در وزارت راه و شهرسازی و سعیدیکیا که از همکاران من از سال 58 در جهاد سازندگی بودند پیشرفت کرد.
این دو همان روحیه جهادی را در عصر حاضر اعمال کردهاند و به همین خاطر شاهد پیشرفت قابل توجهی در آزادراه تهران-شمال هستیم.
وی افزود: سعیدی کیا و آخوندی در این فرصت کوتاه با توجه به شرایط اقتصادی کشور رکود و کمبود بودجه و همچنین با وجود پیچیدگیهای مقرراتی در فاز اول بسیار خوب کار کردهاند.
رئیس گروه بازرسی دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: خوشبختانه گزارشی که در خصوص آزادراه تهران-شمال به دفتر بنده ارسال شده با آنچه در بازدید امروز رؤیت کردم مطابقت دارد.
حجتالاسلام ناطق نوری با اشاره به بنیاد مستضعفان به عنوان مجری آزادراه تهران–شمال گفت: با همکاری وزارت راه و شهرسازی به عنوان کارفرما و بنیاد مستضعفان به عنوان مجری پروژه، خوشبختانه در این فرصت کوتاه و شرایط کنونی کشور با توجه به کمبود امکانات پروژه آزادراه تهران–شمال پیشرفت فیزیکی قابل قبولی داشت و مسئولان عملکرد مطلوبی در این پروژه داشتند.
وی با اشاره بهسختی اجرای پروژه عمرانی در مسیر آزادراه تهران–شمال با وجود درهها و کوهستانی بودن منطقه گفت: در بازدید امروز از قطعه یک آزادراه تهران–شمال شاهد پیچیدگیهای این طرح و وجود شرایط خاص این منطقه بودم و بهطورقطع اجرای چنین پروژه عمرانی در این منطقه بسیار دشوار است.
میزان پیشرفت فیزیکی با گزارش کارهای ارائه شده منطبق است
وی با تأکید بر اینکه آزادراه تهران شمال در طول سه سال گذشته پیشرفت فیزیکی مطلوبی داشته است، گفت: بازدید امروز نشان داد میزان پیشرفت فیزیکی با گزارش کارهای ارائه شده منطبق است و از زمانبندی پیشبینیشده عقبتر نیست.
حجتالاسلاموالمسلمین ناطق نوری با اشاره به پیشرفت قابل توجه آزادراه تهران-شمال بیان کرد: یکی از نکات قابل توجه این پروژه به کارگیری بیش از 3 هزار و 800 نیروی کار به صورت مستقیم در فاز یک است که موجب اشتغالزایی جانبی در بخش سیمان و فولاد شده است.
ناطق نوری در پاسخ به سؤال خبرنگار تیننیوز در خصوص تفاوت نحوه اطلاعرسانی درباره پروژه آزادراه تهران شمال با چیزی که مستقیماً مشاهده میکنند گفت: در مسیر که میآمدیم به دکتر آخوندی و مهندس سعیدیکیا گفتم که هنگامی که در شهر هستیم و اخبار منفی بسیاری را میشنویم ناراحت میشویم اما هنگامی که در محل انجام این پروژهها حاضر میشویم و این حرکت و تحرک نیروهای ایرانی را میبینیم امیدوار میشویم. در شرایط امروز کشور که با مشکلات اقتصادی بسیاری همچون رکود و بیکاری روبهرو هستیم، هنگامی که با کارگاهی مواجه میشویم که بیش از 3000 نفر شامل بیش از 200 متخصص و تکنیسین در آن مشغول فعالیت هستند، بسیار امیدوار میشویم و این موضوع بزرگترین خدمتی است که میتوان در این شرایط به کشور کرد.
وی در پاسخ به سؤال دیگری از خبرنگار تیننیوز درباره اتکای این پروژه بر خلاقیت نیروی کار ایرانی اظهار داشت: من در طول مسئولیتهای مختلف، بازدیدهای بسیاری را داشتهام اما نوع کار اینجا به خصوص تونلهایی که دیده میشود و خلاقیتی که در انجام این پروژهها میتوان دید، برای من بسیار جالب و ستودنی است. علاوه بر این قالبهایی که برای تونلها و بتنریزی وجود دارد نشان از هوش و خلاقیت نیروی کار ایرانی است. سابق بر این ما در وزارت کشور در خدمت دکتر آخوندی بودیم و در آنجا ایشان در خصوص مشکلات راهسازی کشور مسئله مهمی را مطرح کردند. در دوران قبل از انقلاب برای متروی تهران با شرکتی فرانسوی به نام زوکور قرارداد داشتیم. این شرکت برای انجام پروژه متروی تهران کارشکنیهای بسیاری را انجام داده بود.
وی در پایان گفت: از جمله این کارشکنیها نوع قالبهای مورد استفاده آنها و مونتاژ آهنپارههای قبلاً استفاده شده آنها بود. با یادآوری آن خاطره امروز میبینیم که نوع قالبها و ابزارهای به کار رفته در این پروژه حاصل ابتکار و خلاقیت ایرانی است. این موضوع برای من از خود پروژه جادهسازی مهمتر است. این بومیسازی و میدان دادن به اندیشه نیروی ایرانی و اعتماد به آنها پایه اقتصاد مقاومتی است. این پروژه نشان داد میتوان عملیاتی را در شرایط سخت و کمبود بودجه نیز به پیش برد و به اتمام رساند. خوشبختانه هم دکتر آخوندی و هم مهندس سعیدیکیا هر دو افراد اجرایی، جهادی و هماهنگ هستند. امیدواریم در آیندهای نزدیک استارت قطعات 2 و 3 نیز زده شود و ما شاهد پیشرفت و به پایان رسیدن این پروژه باشیم.
امیدوارم حداقل روحانی تو همین یک بخش آزادراه تهران شمال بتونه تو حوزه راهداری کاری رو به نتیجه برسونن. پروژه ای که دولت های مختلف نتونسته به سرانجام برسوننش
مگه به واسطه سفرهای مقامات کارگرهای این پروژه ها به چشم بیان. کارگرهایی که هیچ نام و نشانی از آنها نمیشناسیم. ممنونم تو این گزارش حداقل آسمی از آنها برده شد.
از گزارش خوبتان ممنونیم شاید اقای آخوندی با دعوت از اقایون سبب ساز شود متوجه بشن کارهایی داره انجام میشه. متاسفانه در ایران دولتها طوری باید رفتار کنند که اقایون از بالا ببینند کارشان قابل قبول است و اگر مردم راضی باشند اصلا مهم و کافی نیست.
خوشبختانه آقای آخوندی از این موضوع اطلاع دارند و بنظر من دعوت از آقای ناطق نوری در راستای همین به گوش مقامات بالای کشوری رساندن پیشرفت پروژه های حمل و نقلی است که در هشت سال دولت قبل راکد مانده بود
من بنظرم قطعه یک از سمت تهران افتتاح بشه فقط ۶۰ کیلومتر مسیر کوتاه میکنه و سراغاز افتتاح قطعات دیگر چرا که مثلا مردم مدام قطعه یک بروند هی به وزارت راه فشار می اورند چرا قطعه ۲ تمام نمیشه قطعه ۲ بعدش قطعه ۳و جنب و جوش مسئولان هم بیشتر. بعد نکته ای بگم معمولا عادت مردم ماست که پروژه ای بزرگ افتتاح بشه باید جزو اولین ها یه عکس و یه سلفی باهاش بیندازند ترافیک غیر عادی تونل نیایش که یادتان هست حال افتتاح این پروژه تازه آزادراه تهران شمال باید شاهد مراجعه میلیون ها نفر به ان باشیم باید وزارت راه با مدیریت روانی از الان جلوی اینکار بگیرهذو مدیریت سفر بشه چون اینجور ترافیک های سنگین در اغاز افتتاح پروژه ای هست دراخر هم پیش بینی میکنم با افتتاح قطعه یک این ازادراه اکثر رستوران ها و قهوه خانه های جاده چالوس تا شهرستانک تعطیل شوند چون مسافران بسیار کاهش میابند
کاملا درسته. احسنت
به نظر من پیشرفت این ازاد راه در مقایسه با مدت مشابه در دولت های قبل پیشرفت مناسبی داشته. اما نکته ای که باید بیشتر به آن توجه بشه اینه که می توان قطعه یک این پروژه رو افتتاح کرد تا به نوعی به کارفرما پروژه فشار بیاد تا سریع تر کار رو جلو ببره و هر روز مردم از نزدیک با پیشرفت پروژه مواجه بشن
در بازدید ها به جز سیاهی لشگر وکلی گوی چیزی هویدا نیست؟
تو بازدید انتظار داری کلنگ به دست بگیرن؟ خب فلسفه بازدید یعنی کار رسانه ای و اطلاع رسانی درباره یه پروژه دیگه.
سلام. واقعا از نزدیک باید دید که چگونه متخصصان این مملکت در صورت مدیریت صحیح می توانند از پس سخترین کارها برایند. پس دست مریزاد
دقیقا. متاسفانه بسیاری از قضاوت ها در همه حوزه های کشور از دور و با نگاه کلیشه ای رسانه زده صورت میگیره. با اطلاعات جانبدارانه برخی رسانه ها درباره نفت، راهسازی، اقتصاد، ورزش و … نظر می دهیم. برای آگاهی از این پروژه باید از نزدیک کار متخصصان ایرانی رو دید
بعداز نزدیک به چهل سال: قطعه ی اول هفتاد درصد قطعه ی دوم صهردرصد قطعه ی سوم صفردرصد قطعه ی چهارم صددرصد آیا افتخاردارد؟
اینکه سال ها است که این پروژه خوابیده و پیشرفتی نداشته همه مطلع اند. شما به تیتر مطلب هم نگاه کنید می بینید که این پروژه به جوک تبدیل شده بود. مثل پروژه مصلی. مثل خیلی از پروژه های دیگر این مملکت. چیزی که این وسط مهمه اما تفاوت مدیریت های مختلف در پیشرفت این پروژه سال ها بود اآزادراه تهران شمال مثل مصلی فقط درجا می زد. اما بد نیست شما هم نگاهی به میزان پیشرفت پروژه در دولت جدید بیندازید
دوست عزیز متاسفانه سابقه اجرایی دولتهای مختلف باعثنگاه بدبینانه مردم به خدمات دولتهای مختلف شده است، وتا زمانی که مردم با چشم خود ولمس آن به سرانجام رسیدن کاری را نبینند نگاه بدبینانه شان از خدمات پاک نمیشود، به قول معروف به عمل کار برآید نه به حرف! شما اگر نسبت به مطالب گوناگونی که تا به امروز از این پروژه نقل شده است نگاهی بندازید، مسلما به مردم حق میدید
برای من جالبه که شما قضاوت خودتون رو حرف مردم می دونید. ممکن قضاوت من غلط باشه ممکن هم هست درست باشه. ولی اون رو به همه مردم تعمیم نمی دم هیچوقت. این نگاه که همه شون مثل هم هستن به نظر من نگاهی عوامانه س. هر دولت ضعف و قوت های خودش رو داره. اگر سری به پروژه آزادراه بزنید متوجه می شید که تفاوت پیشرفت این پروژه در دولت جدید و دولت قبلی به چه میزان بوده
بنظر من که این کل کل های الکی رو ول کنید چون برای من و شما نون و آب اینکه بریم زمین تو شهرستانک بخریم که تا اخر ۹۵ سرمایه مون ۴ برابرشه بقیه اش ناله های دل قاسمه