لزوم اختصاص بخشی از درآمد هدفمندی به نوسازی ناوگان جادهای / بانک اطلاعاتی بار ایجاد شود
تین نیوز | معاون سابق وزیر راه با بیان اینکه شرکتمحوری باید در ناوگان کامیونی و مینیبوسی توسعه یابد، بر لزوم حمایت از بخش خصوصی در فاز دوم هدفمندی و اهمیت اختصاص بخشی از درآمد هدفمندی به نوسازی ناوگان جادهای و ایجاد زیرساخت اطلاعاتی بار تأکید کرد.
شهریار افندیزاده اظهار داشت: با اجرای قانون هدفمندسازی یارانهها و افزایش نرخ حاملهای انرژی، سیستم حملونقل جادهای که بخش عمده مصرف کننده گازوئیل و بنزین است، تحت تأثیر قرار میگیرد بنابراین اجرای این قانون نقش بهسزایی در نرخ حمل کالا و جابهجایی مسافر دارد.
وی اظهار داشت: در بخش ناوگان کامیونی، رشد قیمت حاملهای انرژی در افزایش قیمت تمام شده حمل کالا تأثیر دارد.
لزوم اختصاص بخشی از درآمد آزادسازی نرخ سوخت به نوسازی ناوگان جادهای
این استادیار دانشگاه با تأکید بر اینکه بخش حمل و نقل در اجرای قانون هدفمندسازی یارانهها باید مورد توجه باشد، بیان کرد: باید از محل درآمدهای حاصل از هدفمندسازی برای توسعه حمل و نقل، کاهش هزینهها و نوسازی ناوگان استفاده کنیم.
مشاور وزیر راه در امور حملونقل و موافقتنامههای بینالمللی با اشاره به فرسودگی ناوگان در بخش حملونقل کالا، بیان کرد: در بخش حملونقل باید از بازگشت سرمایه حاصل از آزادسازی نرخ سود در جهت نوسازی ناوگان استفاده کرد.
معاون سابق وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در صورت نوسازی ناوگان میتوان هزینه تمام شده حمل و نقل کالا را کاهش داد بنابراین پیشنهاد عمده این است که قسمتی از این درآمد به سمت توسعه حمل و نقل و نوسازی ناوگان هدفگذاری شود.
افندیزاده بیان کرد: موضوع دیگر مورد بررسی درباره واقعیسازی نرخ حاملهای انرژی این است که تا پایان قانون برنامه، افزایش قیمت در چند مرحله اجرا میشود و مراحل به چه صورت خواهد بود، این موضوع اصلی تعیین کننده در بررسی اثرات مربوط به افزایش قیمت حاملهای انرژی در حملونقل کالا است.
مشاور وزیر راه در امور حملونقل و موافقتنامههای بینالمللی یادآور شد: در بخش حملونقل کالا موضوع قابل توجه این است که هزینه تمام شده جابهجایی کالا کاهش یابد که با اجرای نوسازی ناوگان از محل درآمدهای آزادسازی نرخ سوخت، تا حدودی این کار انجام میگیرد.
وی اضافه کرد: کامیونهای فرسوده بین 50 تا 60 لیتر گازوئیل در هر 100 کیلومتر سیر مصرف میکنند که در نوسازی ناوگان این رقم به 30 لیتر کاهش مییابد.
افندیزاده تأکید کرد: به هر حال اجرای قانون هدفمندسازی یارانهها و افزایش نرخ سوخت موجب افزایش هزینه حمل کالا خواهد شد بنابراین باید با بررسی بیشتری این کار انجام شود.
لزوم ایجاد شرکتهای حمل و نقل مینیبوسی در بخش ناوگان جادهای
مشاور وزیر راه در امور حملونقل و موافقتنامههای بینالمللی اظهار داشت: در بخش حمل و نقل مسافری جادهای هم به خصوص در بخش اتوبوسها و مینیبوسها، نوسازی ناوگان لازم است.
رئیس سابق سازمان راهداری ادامه داد: در بخش مسافری شرکتهای تعاونی مسافری ایجاد شدهاند.
وی بیان کرد: میتوان از محل درآمدهای حاصل از آزادسازی نرخ سوخت، در بخش ناوگان مینیبوسی نیز شرکتمحوری را عملیاتی کرد.
مشاور وزیر راه در امور حملونقل و موافقتنامههای بینالمللی یادآور شد: در حال حاضر در بخش حملونقل مینیبوسی بینشهری شرکتی نداریم ضمن آنکه فرسودگی بالایی در این ناوگان وجود دارد.
لزوم اختصاص درآمد هدفمندی به توسعه زیرساختهای اطلاعاتی بار کشور
افندیزاده گفت: موضوع دیگر افزایش بهرهوری در بخش حملونقل کالا بعد از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها است؛ با افزایش نرخ سوخت، باید ترددهای یکسر خالی کاهش یابد که این نیازمند ایجاد زیرساخت حملونقلی و بانک اطلاعاتی است.
وی ادامه داد: در حقیقت فناوری میتواند کمک کند که توزیع بار به نحوی انجام شود که وقتی کامیون از مبدأ به مقصد میرود، در مقصد بار بعدی آماده باشد و کامیوندار بداند مقصد بعدی وی برای جابهجایی کالا کجاست و این نیازمند زیرساخت اطلاعاتی قوی است.
مشاور وزیر راه در امور حملونقل و موافقتنامههای بینالمللی گفت: لازم است میزان توزیع صادرات و واردات، محل توزیع کالا، محل مصرف کالا و محل کارخانجات تولیدی مشخص باشد و زیرساخت اطلاعات توزیع بار در این مراکز ایجاد شود.
این استادیار دانشگاه بیان کرد: اگر بتوانیم ترددهای یکسر خالی را برای ناوگان کامیونی کاهش دهیم، قطعاً هزینهها کاهش مییابد.
رشد شرکتمحوری موجب افزایش بهرهوری ناوگان جادهای میشود
افندیزاده افزود: موضوع دیگری که باید به آن توجه شود قانون شرکت محوری است، یعنی بتوان سرمایهگذاریهای مناسبی را از طریق شرکتهای حملونقل کالا در بخش ناوگان کامیونی جادهای داشت.
مشاور وزیر راه در امور حملونقل و موافقتنامههای بینالمللی تأکید کرد: باید شرکتهای حمل و نقلی قوی ایجاد شوند تا بتوانند با سرمایه خود به تهیه کامیونهای نو اقدام کنند.
افندیزاده گفت: اگر یک نفر صاحب یک کامیون باشد مالیات کمتری پرداخت میکند اما اگر همان کامیون در اختیار شرکت حملونقلی باشد میزان مالیات متفاوت خواهد بود.
وی بیان کرد: باید انگیزه برای ایجاد شرکتهای حملونقلی توانمند ایجاد شود و از سمت مالکیت فردی کامیون به سمت شرکت محوری حرکت کنیم.
متوسط سیر سالیانه کامیونهای ایرانی یکچهارم متوسط جهانی
مشاور وزیر راه در امور حملونقل و موافقتنامههای بینالمللی گفت: شرکتهای حملونقل میتوانند با ایجاد زیرساخت مناسب رانندگان زیادی را جذب کنند تا میزان عملکرد کامیونها افزایش یابد.
وی ادامه داد: در ایران به طور متوسط هر کامیون سالانه حدود 60هزار کیلومتر سیر دارد که این رقم در کشورهای پیشرفته 250 هزار کیلومتر در سال است، بنابراین میتوان با ایجاد انگیزه در شرکتها و اصلاح نظام مالیاتی شرکتهای حملونقلی به رشد بخش حملونقل کالا کمک کنیم.
لزوم حمایت از بخش خصوصی در فاز دوم هدفمندی یارانهها
این استادیار دانشگاه اظهار داشت: در بخش حملونقل درونشهری به دلیل آنکه تکرار سفرها در روز زیاد است، قطعاً تغییرات قیمت با افزایش نرخ سوخت از حساسیت بالاتری برخوردار است، به خصوص در بحث تاکسیها و اتوبوسها که باید با بررسی دقیق نرخها عملیاتی شود.
این کارشناس حمل و نقل بیان کرد: آنچه مسلم است باید بتوان در قانون هدفمندسازی یارانهها، از شرکتهای خصوصی حمایت کرد تا سرمایهگذاری آنها در توسعه حمل و نقل افزایش یابد و به نوسازی ناوگان و رشد بهرهوری بیانجامد.