بازدید سایت : ۳۰۴۳۱

پوست‌اندازی اتاق بازرگانی تهران

پوست‌اندازی اتاق بازرگانی تهران

آنها آمده بودند که «چهل» کرسی هیات نمایندگان اتاق تهران را یک جا به دست بگیرند، اما در شبی که برای همیشه در تاریخ بخش خصوصی به یادگار ماند، تنها «پنج» کرسی برای باقی گروه ها و نامزدها خالی گذاشتند و درنهایت به ٣٥‎صندلی پارلمان بخش خصوصی در پایتخت رضایت دادند؛ اتفاقی که به جز آن «چهل» نفر و موکلانشان که روز گذشته به مصلای تهران آمدند، کسی دیگر به آن باور نداشت.  حالا اتاق بازرگانی تهران ترکیب یک دستی از نمایندگان بخش خصوصی را برای یک دوره چهار ساله به خود می بیند که بسیاری در آرزوی آن بودند؛ ترکیبی که اعضای جدید آن مدعی هستند با «فکر» و برای «فردا»ی اتاق بازرگانی به آن پا گذاشته اند.
برندگان آرای خاکستری
انتخابات هشتمین دوره هیات نمایندگان اتاق تهران مانند سایر اتاق های سراسر کشور، روز گذشته برگزار شد. در این انتخابات که زمان رای گیری آن ١١ساعت بود، بیش از سه هزارو٣ نفر از دارندگان کارت بازرگانی در تهران پای صندوق آمدند که از این نظر، رکورد تازه ای نیز برای اتاق بازرگانی تهران به جا ماند. در دوره قبل، کمترین تعداد و حدود دوهزارو٤ نفر از فعالان اقتصادی پایتخت در انتخابات مشارکت کردند.  تعداد داوطلبان ورود به هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در این دوره تفاوت چشمگیری با دوره های قبل داشت به طوری که اگر در دوره قبل ١٤ نفر برای انتخابات اتاق تهران نامزد شدند، در این دوره این تعداد به ٢٤٧ داوطلب رسید. درهای سالن محل رای گیری انتخابات در حالی از ساعت هشت صبح به روی فعالان اقتصادی باز شد که از همان ابتدا نشانه های حضور گسترده صاحبان کسب و کار خودنمایی کرد. از نکات قابل‎توجه این دوره از انتخابات، حضور بالای تجار و کارآفرینان جوان در پای صندوق های رای بود که در دوره های گذشته کمتر نشانی از آنها در مشارکت مدنی بخش خصوصی دیده می شد. از‎این رو، به طور حتم میانگین سنی مشارکت کنندگان در انتخابات دوره هشتم اتاق تهران در مقایسه با دوره های گذشته، جوان تر شد و برندگان این کارزار نشان دادند که با مدیریت و برنامه ریزی دقیق انتخاباتی، می توان از ابزار «آرای خاکستری» به خوبی و درستی استفاده کرد.
یک گروه برای یک شگفتی
از زمان آغاز رقابت ها تا پیش از اعلام نتایج انتخابات اتاق تهران، پنج‎گروه به‏عنوان رقبای اصلی این انتخابات شناخته می شدند، اما شب گذشته، هنگامی که نام برندگان از صندوق های رای بیرون آمد، مشخص شد که تنها یک‏طیف از این جمع عنوان «گروه» و «تیم مشترک» را یدک می کشیده است. «ائتلاف برای فردا» که از ماه ها پیش با یک گروه پا به انتخابات اتاق بازرگانی گذاشت، سرانجام با همان گروه به اتاق تهران راه پیدا کرد و به جز پنج کرسی، تمامی صندلی های بخش خصوصی در هیات نمایندگان اتاق تهران را از آن خود کرد. در این انتخابات، ١٦کرسی به نمایندگان بخش بازرگانی، ١٤کرسی به نمایندگان بخش صنعت، شش صندلی به نمایندگان حوزه کشاورزی و چهارکرسی نیز به بخش معدن اختصاص داشت که درنهایت گروه «ائتلاف برای فردا» علاوه بر آنکه تمامی کرسی های بخش معدن و کشاورزی را به دست آورد، نامزدهای خود را بر ١٤کرسی بخش بازرگانی و ١١صندلی بخش صنعت نشاند. این گروه را مجموعه ای از صاحبان کسب وکار، تجار و صنعتگران تشکیل می دهند که اگر هریک به طور مستقل پا به این انتخابات می گذاشتند، شانس کمتری برای پیروزی در اتاق تهران داشتند، اما کار جمعی و چند ماهه آنها نتیجه داد و در حالی که سایر طیف ها و افراد مستقل این انتخابات بخت زیادی برای خود متصور بودند، این گروه تنها پنج کرسی از مجموع ٤ کرسی اتاق تهران را برای دیگران باقی گذاشت.
این ٣٥نفر
اما این ٣٥نفر و آن «پنج» نفر برنده انتخابات اتاق تهران چه کسانی هستند؟ از گروه ائتلاف برای فردا، این افراد جواز ورود به هیات نمایندگان دوره هشتم را کسب کردند: یحیی آل اسحاق، مسعود خوانساری، پدرام سلطانی، محسن خلیلی عراقی، محمدرضا انصاری، مهدی جهانگیری، فاطمه مقیمی، مهدی پورقاضی، فرهاد فزونی، علی شمس اردکانی، فریال مستوفی، احمد صادقیان، سیدحسین سلیمی، محمد میرزاده، محسن بهرامی ارض اقدس، سید رضی حاجی میری، محمود نجفی عرب، سیدحامد واحدی، ناصر ریاحی، مهدی شریفی نیک نفس، محمد لاهوتی، علی سنگینیان، محمدرضا زهره وندی، رضا پدیدار، سیدمحمد اتابک، علیرضا کلاهی، احمد کیمیایی، حمیدرضا صالحی، مهدی معصومی اصفهانی، مرتضی لطفی، سیدبهادر احرامیان، علیرضا خائف، عباس آرگون، حسن فروزان فرد و کاوه زرگران. اما از سایر گروه ها و نامزدهای مستقل تنها پنج نفر موفق شدند به کرسی های اتاق تهران دست پیدا کنند.
فاطمه دانشور و محسن مهرعلیزاده از گروه خواستاران تحول، اسداله عسگراولادی از گروه پیشگامان وفاق، کوروش پرویزیان و محمدحسین برخوردار از گروه ائتلاف بزرگ پنج نامزدی بودند که توانستند به صورت انفرادی از گروه های خود به هیات نمایندگان اتاق تهران راه یابند.  این در حالی است که گروه کانون کارآفرینان توسعه گرا نتوانست هیچ یک از نامزدهای خود را در این انتخابات پیروز کند.
رای های ٤ رقمی
رای نخست انتخابات روز گذشته به نام «یحیی آل اسحاق» ثبت شد. او با کسب ١٣ ٨ رای بالاترین میزان اعتماد فعالان اقتصادی پایتخت را کسب کرد و از این حیث انتخابات دوره گذشته برای او تکرار شد. وی در دوره قبل نیز با کسب بیش از هزارو٣ رای، به عنوان نامزد نخست انتخابات اتاق تهران معرفی شد. آل اسحاق در حالی در این دوره از انتخابات بالاترین رأی را به دست آورد که بزرگان دیگری از اتاق بازرگانی پشت درهای بسته ماندند. پس از یحیی آل ‍ اسحاق، «پدرام سلطانی» در جایگاه دوم آرای انتخابات اتاق تهران ایستاد. او که از مدت ها قبل گروه ائتلاف برای فردا را تشکیل داد، خود را برای دور تازه ای از مدیریت در اتاق بازرگانی آماده می کرد و حال با پیروزی بزرگ در انتخابات روز گذشته، او را باید فراتر از نایب رییسی چهارم اتاق ایران در دوره آتی تصور کرد. رتبه سوم برندگان انتخابات اتاق تهران به «محمدرضا انصاری» رسید؛ کسی که شرکت کیسون را جهانی کرده است و در صنعت ساخت و ساز یکی از بزرگان ایران به حساب می آید. «محسن خلیلی عراقی» که از وی به عنوان پدر صنعت ایران یاد می شود نیز توانست رتبه نخست گروه صنعت را کسب کند. «مسعود خوانساری» نیز که در کنار پدرام سلطانی به عنوان لیدر گروه ائتلاف برای فردا شناخته می شود در این انتخابات بیش از هزار رای کسب کرد و با این ذخیره بالا از آرا، به آینده اتاق بازرگانی می اندیشد.
جاماندگان اتاق
این انتخابات اما ناکامان بزرگ هم کم نداشت. در حالی که اسداله عسگراولادی توانست همچنان رای کافی فعالان اقتصادی را پشت سر خود داشته باشد، دیگر همراهان وی از ادامه حضور در اتاق بازرگانی بازماندند. کمتر کسی تصور می کرد که علا میرمحمدصادقی در این دوره از پارلمان اتاق تهران خداحافظی کند اما او آرای لازم برای تداوم حضورش در اتاق را به دست نیاورد. علینقی خاموشی نیز سرنوشتی مانند علا میرمحمدصادقی پیدا کرد و او نیز پس از هفت دوره حضور مستمر در اتاق بازرگانی یکی از ناکامان بزرگ این انتخابات لقب گرفت.  محمدرضا بهزادیان نیز که در دوره ششم در جبهه مقابل علینقی خاموشی قرار داشت و اختلافات این دواتاق بازرگانی را به حاشیه برده بود، در این دوره جایی در میان ٤ نماینده بخش خصوصی پیدا نکرد. او و خواستاران تحول شکست بزرگی را در این انتخابات تجربه کردند. سید حمید حسینی که یکی از کرسی های هیات رییسه اتاق تهران را در دوره هفتم در اختیار داشت، از ادامه حضور در اتاق بازرگانی بازماند. برخی معتقدند که اصرار وی بر همراهی با محمدرضا بهزادیان و گروه رو به اضمحلال رفته خواستاران تحول، دلیل ناکامی مرد کرمانی اتاق تهران است.  ناکامی در این انتخابات تنها برای یک گروه خاص به یادگار نماند و دیگر باسابقه های اتاق بازرگانی نیز طعم شکست را در انتخابات هشتم چشیدند. کمتر کسی پیش بینی می کرد ابراهیم جمیلی و مسعود دانشمند جایی در هیات نمایندگان دوره آتی نداشته باشند اما این دویار دیرین نیز به جرگه ناکامان پیوستند.  محمدرضا بهرامن، مجیدرضا حریری، جمشید عدالتیان، شاهرخ ظهیری، توفیق مجدپور و ابوالحسن خلیلی از دیگر بازمانده های این انتخابات بودند که جای خود را به کارآفرینان و بازرگانان دیگر دادند.  به هر حال، انتخابات هشتمین دوره هیات نمایندگان اتاق تهران به پایان رسید و اگر این انتخابات برای بسیاری از چهره ها ناکامی به همراه داشت اما چهره های تازه ای را به جامعه بخش خصوصی معرفی کرد. کسانی که اگرچه در کسوت و جایگاه خود نام و اعتبار ویژه دارند، اما حال با ورود به هیات نمایندگان اتاق تهران قصد دارند در قالب یک گروه و تیم اتاق بازرگانی فردا را متحول کنند.  انتخابات اتاق تهران نشان داد که می توان الگوی مدرن و تازه ای را از مشارکت تا پیروزی رقم زد؛ اتفاقی که می تواند الگویی برای سایر انتخابات در کشور باشد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.