بازدید سایت : ۷۲۵۰۴

◄ راهکارهای فعال کردن و فعال نگه داشتن فرودگاه های کوچک / بخش نخست

◄ راهکارهای فعال کردن و فعال نگه داشتن فرودگاه های کوچک / بخش نخست
|

تین نیوز | " راهکارهای فعال کردن و فعال نگه داشتن فرودگاه های کوچک"  موضوعی بود که اعضای گروه " مدیریت هوانوردی" که گروهی متشکل از کارشناسان و متخصصان هوانوردی و در یکی از شبکه‌های اجتماعی موبایلی فعال است در یکی دیگر از گفت و گوهای گروهی خود به آن پرداخته و این موضوع را مورد بررسی قرار داده اند.
نظرات برخی اعضای گروه در مورد راهکارهای فعال کردن وفعال نگه داشتن فرودگاه های کوچک د رادامه آمده است: 

فخرالدین کشاورز کارشناس مراقبت پرواز: 
 نکته اول در رابطه با فعالیت فرودگاه‌های کوچک شناسایی استعداد منطقه ای است که فرودگاه در آن واقع شده است.
نکته دوم شناسایی جمعیت تحت تاثیر فرودگاه است.
نکته سوم ایجاد زیر ساختهای حقوقی با هدف تسهیل بهره برداری و تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی.
نکته چهارم در استانهای پهناور و دارای فرودگاههای اقماری در شهرستانهای تابعه راه اندازی خطوط ایرتاکسی با هدف تسریع انتقال مسافران از شهرستانها به مرکز استان جهت استفاده از فرودگاه اصلی استان برای انجام مسافرتها.
نکته پنجم رایزنی سطح بالا جهت ورود مدیران استانی در اداره فرودگاههای کوچک در ارتباط تنگاتنگ با متخصصین وزارت راه و ...
نکته ششم ارایه طرحهای اجاره بلند مدت به همراه تسهیلات مناسب برای تشویق ورود سرمایه گذاران بخش غیر دولتی و نکته هفتم تهیه برنامه اجرایی بهره برداری متناسب با استعداد منطقه ای شناسایی شده است. 

علی واعظی کارشناس مراقبت پرواز:
بهترین راهکار جهت فعال کردن و فعال نگه داشتن فرودگاه ها اجرای واقعی اصل 44 قانون اساسی و واگذاری فرودگاه هاست. تا زمانی که فرودگاه ها به طور مستقیم و غیر مستقیم با یارانه دولتی و مساعدت استانداری ها به فعالیت ادامه بدهند ما فرودگاه فعال واقعی نداریم. 
وقتی از 54 فرودگاه فعال به اذعان مدیران شرکت فرودگاه ها حداکثر 6 فرودگاه زیان ده نیست پس طبیعی است شهروندان سایر شهرها هم از طریق نمایندگان خود فشار بیاورند که ما هم فرودگاه می خواهیم و بر خلاف عرف دنیا در فاصله 140 کیلومتری 3 فرودگاه داشته باشیم. اول یک فرودگاه داخلی بعد باز هم فشار سیاسی برای پروازهای عتبات و مرز هوایی و دوباره فشار سیاسی برای فرودگاه های بین المللی. 
اگر بپذیریم فرودگاه یک بنگاه اقتصادی است پس باید بتواند به صورت کاملا مستقل علاوه بر پوشش هزینه های خود هزینه فرصت سرمایه گذاری خود را هم پوشش بدهد بنظر شما چه تعداد از فرودگاه های ما به این صورت اداره می شود ؟

علی کجباف کارشناس مراقبت پرواز:
خدمات فرودگاه اگر جزو کالاهای خصوصی باشد می توان آن را واگذار کرد ولی اگر جزو کالاهای عمومی باشد به راحتی امکان پذیر نیست. البته یکی از روش های افزایش سوددهی فرودگاه‌ها واگذاری بخشی از آن به شهر و ارتباط آن با جامعه شهری است. اگر فرودگاه ها به شهرها واگذار شود چون از بودجه شهر هزینه می شود نمایندگان شهرها در افزایش هزینه های خود محتاط می شوند چون اگر از اعتبارات شهر برای فرودگاه هزینه کنند باید از سایر هزینه های شهری بکاهند و این اقدام باعث نارضایتی عمومی  شده و کاهش رای نماینده مجلس در دور بعد را به دنبال دارد بنابراین یک نماینده در هزینه کردش در فرودگاه با عقلانیت عمل می کند چون هزینه از جیب مردم شهرش می رود و این روش در امریکا نیز تجربه شده است.
ضمن این که به نظرم فرودگاه یک بنگاه اقتصادی صرف نیست.

امیر رضایی کارشناس هوانوردی: 
واگذاری فرودگاه‌ها به معنی از بین بردن سرمایه های ملی و از بین بردن وسعت حاکمیت شرکت فرودگاه‌ها است. به نظرم سازمان هواپیمایی باید فرودگاه‌های کوچک را در موقع دادن مجوز پرواز برای ایرلاین ها در نظر گرفته و شرکت ها را مجاب به برقراری پرواز به این فرودگاه ها کند.
ازدحام ایرلانها در تهران چه معنایی دارد؟ یک مدیریت یکپارچه کلان می تواند از تمام ظرفیتها استفاده نموده و با از بین بردن این مشکل در تهران فرودگاه‌های کوچک را فعال نگه دارد.
ضمنا فرودگاه ها یک بنگاه صرفا اقتصادی نیستند و نقش های چند بعدی برای کشور ایفا می کنند. برخی از فرودگاه‌های کشوری ما در مقطعی از زمان حتی بعد از جنگ نفش فرودگاه نظامی را ایفا می کنند. 

واعظی: 
به توزیع مسافران داخلی توجه کنید بر اساس آمار حدود 70 درصد مسافران داخلی اداری هستند که برای انجام کار اداری صبح از مرکز خارج و در پایان روز به مبدا برمی گردند. ورود بخش خصوصی واقعی به مدیریت فرودگاه ها حداقل کارایی و بهره وری را افزایش می دهد، کدام بخش خصوصی می پذیرد که به کارمندی یک هفته حقوق بدهد که به یک پروازخدمات بدهد ؟ ضمن این که در نگاه کلان باید فرودگاه یک بنگاه اقتصادی مستقل باشد بقیه نقش ها در درجات بعدی است استفاده نظامی، مسئولیت های اجتماعی دولت و ناوبری هوایی و.... 

کجباف: 
به نظرم مکانیزم توزیع قدرت در فرودگاه و افزایش نقش شهرها در مدیریت فرودگاه باعث افزایش بهره وری و در عین حال حفظ نقش دولت می شود.

رضایی:
در نگاه تخصصی برخی از فرودگاه‌ها در مسیر پروازی بوده و دستگاه ناوبری آنها باعث ایجاد مسیر پروازی هست نگهداری از این دستگاه‌های ناوبری برای ارایه سرویس ناوبری بر عهده شرکت فرودگاه‌هاست. عرض بنده این است فعال کردن فرودگاه‌ها باید با حضور دولت باشد چون بخش خصصوصی در ایران توانایی فرودگاه داری را ندارد. 

واعظی:
منطقی نیست چنین زیرساخت ها و سرمایه ثابت و هزینه های جاری کلانی را برای مثلا انجام مسئولیت های اجتماعی دولت هزینه کرد. بخش خصوصی توانایی فرودگاه داری ندارد یعنی فرودگاه نمی تواند یک بنگاه اقتصادی سود ده باشد این فرضیه با تجربه موفق دنیا در فرودگاه داری مطابقت نمی کند.

کجباف:
به همین جهت می گویم فرودگاه ها به شهرها واگذار شود  چون یک روش میانی است شهرداری ها از مردم پول می گیرند و اگر عملکرد شورای شهر درست نباشد دور بعد رای نخواهد آورد بنابراین تا حدی بر هزینه ها و درآمدهای فرودگاه نظارت می شود و همان گونه که در تصویر دوم گفتم دومین روش درآمدزایی فرودگاه رابطه با جامعه محلی آن جا است که گویا این موضوع از یاد رفته است.

واعظی: 
راهکار پیشنهادی برای فعال کردن یا فعال نگه داشتن فرودگاه های کوچک اجرای سياست های كلی اصل چهل و چهارم ( 44) قانون اساسی ابلاغی از طرف رهبری و تلاش برای واگذاری مدیریت فرودگاه ها به بخش غیر دولتی و کاهش تبصره های تکلیفی موجود در قوانین برای برنامه ریزی پرواز در مسیر های پر تقاضا است. در بحث فرودگاه های اقماری، ساخت فرودگاه ها توسط دولت و فرهنگ ترجیح منافع منطقه ای به منافع ملی موجب شده در حال حاضر در فاصله های خیلی نزدیک فرودگاه های بین المللی احداث بشود.

کجباف: 
مسئله خصوصی سازی با تجاری سازی فرق دارد روسیه خصوصی سازی را بدون تجاری سازی انجام دادو شکست خورد ولی چین تجاری سازی را بدون خصوصی سازی انجام داد و موفق بود.
همچنین به نظرم بهتر است تعرفه ها انعظاف پذیر شود و هر فرودگاهی بر اساس تقاضای خود تصمیم گیری کند. شاید برای یک فرودگاه زیاد و برای یک فرودگاهی کم شود.  
همچنین فرودگاه های کشور ما باید بر اساس مزیت رقابتی شهر توسعه یابند مثلا اگر فرودگاه بوشهر میگوی خوب دارد می تواند از طریق احداث کارگوی شیلات درآمدزایی کند بنابراین می بیند دیدن مزیت شهر در توسعه فرودگاه نقش دارد مثلا کیش اگر مسافر تجاری دارد باید بر اساس توسعه خدمات شاپ های تجاری رشد کند و نه این که کارگوی شیلات بزند. الان که فرودگاه کیش زیر منطقه آزاد و بر اساس مزیت آن جا رشد کرده است. فرودگاه موفقی است.

رضایی: 
یک اصل مهم در فرودگاه داری تردد ایرلاین است، حالا به هر منظوری، فرودگاه بدون پرواز درآمدی ندارد، پس ایجاد پرواز برای یک فرودگاه از واجبات است حالا این منظور می تواند پروازتفریحی،باربری،مسافربری،سوختگیری و....باشد. 

کجباف:
مهمترین مشاور در تدوین راهکارهای درآمد زایی فرودگاه ها اتاق های بازرگانی محلی هستند چون باعث افزایش مشارکت جامعه می شوند و در دنیا نیز تجربه شده است.

خلیل الله معمارزاده کارشناس حمل و نقل هوایی:
به نظرم فرودگاه های کوچک کشور را باید در قالب یک سیستم و شبکه دید، فرآیند برنامه ریزی سیستمی فرودگاهی AC NO 150/5070 و گزارش های 16 و 28 TRB

واعظی: 
تا زمانی که سرنوشت فرودگاه های ساخته شده از بودجه عمومی کشور مشخص نشود من به شهروندان سایر شهرها ی کشور حق می دهم که از طریق نمایندگان محترم مجلس به خصوص در سالجاری که سال انتخابات هم هست به دنبال احداث فرودگاه در شهر خود باشند و نمایندگان محترم شهرهای دارای فرودگاه هم  برای تبدیل به مرز هوایی و حتی بین المللی فشار بیاورند. شنیده ها حاکی از روی میز بودن احداث 6 فرودگاه جدید و بین المللی شدن حداقل 3 فرودگاه دیگر است.

کجباف: 
اگر بودجه فرودگاه نه از بودجه ملی بلکه از بودجه استانی باشد هیچ نماینده حاضر به توسعه بی جهت فرودگاه نخواهد بود این در باب هزینه است در باب درآمد هم باعث افزایش مشارکت مردم و توسعه کسب و کار فرودگاهی می شود. بر این اساس در گام اول ایجاد شرکت های فرودگاهی استانی با مجمع عمومی متناظر با شرکت فرودگاه ها را پیشنهاد می دهم یعنی همه شهرها نقش داشته باشند و هم حاکمیت. دوم این که شرکت مادر تخصصی یعنی دارای مجموعه از شرکت های تحت پوشش. اتفاقا اساسنامه شرکت فرودگاه ها از این موضوع حمایت می کند.

رضایی:
کشور ما کشور پهناوری هست و بسته به این وسعت نیاز به این فرودگاه دارد، به هر حال حاکمیت باید هزینه برای فعال سازی بپردازد و با مشارکت بخش های دیگر این فرودگاه ها را رونق دهد.

ادامه دارد...

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.