| کد خبر: 54557 |

◄ واردات هواپیما به چه قیمتی؟

تین نیوز | اردیبهشت ماه امسال بود که اعلام شد 9 فروند هواپیمای ایرباس از سوی شرکت هواپیمایی ماهان، وارد کشور شده است. بر اساس خبرهای منتشر شده در رسانه ها عمر متوسط این هواپیماها حدود 13 سال بوده و با ورود این هواپیماها تعداد هواپیماهای شرکت ماهان به 65 فروند رسیده و رتبه اول از نظر تعداد صندلی و تعداد هواپیما به این شرکت خواهد رسید.

انتشار این خبر اگرچه حاشیه هایی را در برخی رسانه‌ها به دنبال داشت اما برخی کاربران تین نیوز نیز به ارایه نظر در این مورد پرداختند که این نظرات به شرح زیر است:


1- هواپیما وارد کردن خوب است اما به چه قیمتی؟ در کشورهای دیگر این نوع هواپیماها را که مصرف سوخت بالایی دارند نمی خرند زیرا با تعداد موتورهای این هواپیما نسبت به تعداد مسافری که حمل می کند هواپیماهای 2 موتوره ای مثل نوع جدید هواپیماهای 737  وجود دارد که همین تعداد مسافر را ولی با نصف مصرف سوخت حمل می کند. متاسفانه عده ای فکر می کنند که فقط هواپیما خریدن مهم است اینکه پرفورمنس آنها چه خواهد بود برایشان مهم نیست.

2- واقعاً جای تاسف دارد که ما با این پیشینه تاریخی و کشوری به این عظمت با این سرمایه های کلان خدادادی ته مانده ها و هواپیماهای داغان 14-15ساله و از رده خارج شده کشورهای دیگر را بخریم !؟؟ 
آقایان به جای دور ریختن ثروت و سرمایه های مملکت و خریدن این آشغالها اگر واقعاً دلشان برای این مملکت می سوزد به جای حیف و میل سرمایه های این مملکت اگر راست می گویند بیایند هواپیماهای هما را بفروشند و با گذاشتن روی مبلغ فروش آنها هواپیماهای نو و زیر 3 سال سن را بخرند، وگرنه خریدن هواپیماهای 15 ساله داغان هند و پاکستان و ... که هنر نیست، این عین خیانت به همه مردم نجیب ایران و پایمال کردن دستاورد و خون شهداست. با آرزوی روزی که مردم ما بر روی صندلی های هواپیماهای صفر کیلومتر بنشینند و از سرمایه های کشور خود لذت ببرند و با افتخار از اسم هواپیمائی هما یاد کنند !؟ 

3- بنده حتی نسبت به ورود هواپيما توسط بابك زنجانی هم اظهار خوشحالی نمودم ماهان كه جای خود دارد.
به هر حال اينها به عنوان ثروت ملی و دارائی های يك كشور به حساب می آيد.
اميدوارم آقای وزير يك فكری هم برای ناوگان ملی كشور بكنند. ادامه روند فعلی متاسفانه هما را زمين خواهد زد. جناب آخوندي اگر بنا و سياست بر ضعيف نگه داشتن هما بوده و تقويت ماهان اين سياست به صورت كامل اجرايی شده است، لطفا دستور فرمائيد پا را از روی گلوی هما بردارند تا هلاك نشده.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسین 0 0

    تمام این نظرات از روی بی سوادی و بخل و حسادت است، a۳۴۰هواپیمای روز دنیاست درسته که استهلاکش از ایرباس ۳۳۰بیشتره ولی برای ایران با این وضعیت تحریم عالیه، بهتر از دوتا mdقراضه ایران ایره، تو مملکت ما وقتی خودشون نمیتونن کاری کنن شروع میکنن به تخریب، تین نیوز هم متمایل به تخریب کردن ماهان است، در همه جای دنیا حتی اروپا و امریکا هواپیما با عمر ۲۵سال کاملا عادی است، بجای قدر شناسی و تشکر این حرفهارو میزنن، واقعا لیاقت بعضی ها همون اشغالهای ایران ایر و بقیه ایرلاینهاست.

  • علیرضا منظری 0 0

    با سلام نکته اول آن که چرا متعصبانه و به دور از واقعیت های موجود کشور باید اظهار نظر کرد. بهتر است نقد منصفانه داشته باشیم و نه تخریب. در هر حال در اوضاع و احوال و شرایط فعلی خرید هواپیما از سخت ترین و خطرناک ترین فعالیت ها به حساب میرود و این در حالی است که مسئولین مربوطه بعضا در لیست تحریم خارجی ها قرار میگیرند اما درست است که باید با تمامی این احوال وسایل نقلیه هوایی بهتری را حتی الامکان تهیه نمایند. حال برادر عزیز آیا این هواپیماها با عمر کمتر از ۱۵ سال بهتر از ورود هواپیماهای با عمر بیش از ۲۰ shg نیست که چنین مورد عتاب قرار میدهید. اگر چه عمر خیلی برای ایمنی ملاک نیست بلکه سایر الزامات یک هواپیما میتواند ملاک بهتری برای تعیین و خرید هواپیما قرار گیرد. نکته دوم آن که مقایسه این هواپیمای دوربرد با یک هواپیمای میان برد مقایسه درستی نمیباشد. البته تمام مردم ایران آرزو دارند تا هر چه سریع تر موانع برداشته شود و شرکت های ایرانی بتوانند هواپیماهای نو وارد نموده و در یک بازار رقابتی سالم خدمات با کیفیت بالا را ارایه نموده و مردم هم با حق انتخاب از بهترین خدمات استفاده کنند. و اما نکته آخر به همکاران محترم تین نیوز که شاید ضرورت داشت ضمن انعکاس نظرات مردم در فضای آزاد مطبوعات تیتر مناسب تری را انتخاب می کردند زیرا این تیتر نه تنها نمیتواند نماد نگاه تمام نظر دهندگان باشد بلکه زمینه تخریبی برای فعالیت های مثبت در کشور را هم به همراه دارد.

  • عباسعلی 0 0

    باید تا لغو تحریمها دست نگه میداشتند خرید هواپیما انقدر هم ضروری نبود

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    مقایسه ۷۳۷ با ارباس ۳۴۰ مع الفارق است. همچنین مصرف سوخت ارباس ۳۴۰ در مقایسه با ۳۳۰ و ۷۷۷، هیچ گاه دو برابر نیست. همین الان ارباس ۳۴۰ توسط لوفتانزا در حال بهره برداری است و پروازهای تهران این ارلاین نیز توسط ۶۰۰-۳۴۰ انجام می شود. بنده در جایی دیگر نوشتم که " تنگ نظری " یکی از معضلات کشور است. این دست اظهاراتی که خرید ۳۴۰ رو بسیار بد می داند هم از این دست تنگ نظری ها است. این خرید ماهان بسیار عالی بوده. با توجه به کمتر بودن قیمت سوخت در ایران، ارلاین از بابت کمی بیشتر بودن مصرف سوخت ۳۴۰(اگر اشتباه نکنم در حدود ۱۵ درصد است) متحمل ضرر اقتصادی نمی شود. در این خصوص، گفتی ها رو جناب منظری و حسین آقا گفتند. این اظهارات عجیب و غریب و تنگ نظرانه توسط کسانی طرح می شود که نسبتشان با هوانوردی تنها سوار شدن به هواپیما است و هیچ اطلاع فنی و درستی ندارند. به این موضوع هم باید اشاره شود که در سال ۶۹ که ایران ار ۶ فروند فوکر ۱۰۰ خرید، سفارش ۶ فروند دوم هم انجام شده بود. اما همین اظهارات تنگ نظرانه از سوی هواپیمایی آسمان، مدعی شد که فوکر ۱۰۰ هواپیمایی به درد نخور است و پول بیت المال به باد رفته است. در آخر هم کار به مجلس کشیده شد و ایران ار از ۶ فروند دوم محروم شد. سپس بیش از یک دهه بعد هواپیمایی آسمان خودش تعداد فراوانی فوکر ۱۰۰ دست دوم خرید! بنده هم با این نظر جناب منظری موافقم که عزیزان تین نیوز، در انتخاب تیتر تامل بیشتری داشته باشند.

  • کارشناس 0 0

    اگر سری به سایتهای معتبر در فروش هواپیما بزنید به سادگی متوجه خواهید شد که کدام نوع هواپیما به تعداد زیاد در معرض فروش قرار گرفته و کدام نوع هواپیما خریدار دارد یا ندارد که این قبیل نظریات متملقانه نشانگر میزان اشراف دوستان به این موضوعات و معرف میزان اشنایی ایشان با این مباحثخواهد بود. ایرباس ۳۴۰ سالهاست که تولید نشده و علت توقف ان کاملا معلوم است البته برای کسی که کمی سواد هواپیمایی دارد و توضیح برای کسی که خود را بخواب زده جز اتلاف وقت تاثیر دیگری ندارد.