| کد خبر: 38810 |

افزایش وام خودرو بدون کنترل بی‌فایده است

تین نیوز |  با روند صعودی قیمت خودرو طی دو سال گذشته، سناریوهای مختلفی در مورد تسهیلات بانکی خرید خودرو مطرح شده است.
درحالی که با توجه به اظهارنظرهای مختلف در این زمینه، هنوز تغییری در میزان تسهیلات پرداختی از سوی بانک مرکزی صورت نگرفته است. هم‌ اکنون وام خودرو هفت میلیون تومان است. این در شرایطی است که در سال‌های 86-85 و پيش از رشد قيمت خودرو، مبلغ مذکور 80 درصد قيمت خودرو را پوشش می‌داد. اما بسیاری از مشتریان خودرو تاکید می‌کنند که وام کنونی، حتی یک‌سوم از ارزان‌ترین خودرو‌های داخلی را پوشش نمی‌دهد. از این‌رو در گفت‌وگویی با ابراهیم نکو، نماینده رباط کریم و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به این مبحث پرداختیم.

 دو برابر شدن وام خودرو، آیا منجر به تقویت صنعت خودروسازی خواهد شد؟

افزایش دو برابری وام خودرو، کم‌ارزش شدن پول ملی کشور را دربر دارد. به‌دنبال این اتفاق اولین سود نصیب دو مجموعه خواهد شد یکی خودروسازان و دیگر بانک‌ها که این وام را پرداخت می‌کنند. از طرفی هم زیان‌دیده کسی جز خریدار نخواهد بود. در واقع به‌دنبال این اتفاق تنها قشری که متضرر خواهد شد وام‌گیرندگان هستند. به‌نظرم این افزایش نباید به‌راحتی اتفاق بیفتد. درصورتی وام خودرو افزایش پبدا کند که سود بابت وام تعلق گرفته، با کارمزد 3یا 4 درصدی باشد که می‌تواند در جهت تقویت قدرت خرید مردم اتفاق مبارکی باشد. لذا این روش نه‌تنها برای سروسامان دادن صنعت خودرو روش صحیحی نمی‌باشد بلکه برعکس منجر به آزردگی خریداران خواهد شد. 

 آیا افزایش وام خودرو، منجر به خرید مردم می‌شود؟ 
زمانی که قدرت خرید را مطالعه و بررسی می‌کنیم، قدرت خرید یعنی این که دستمزدها، حقوق و مزایای افراد افزایش پیدا کند. دوبرابر شدن وام خودرو در مراحل اولیه می‌تواند برای برخی از مردم خوشایند باشد اما زمان بازپرداخت آن به بانک‌ها آن موقع است که ناتوانی افراد بیشتر پدیده‌دار می‌شود و به ضعف قدرت خرید پی می‌برند که می‌تواند بسیاری از خانواده‌های کم درآمد را به زانو درآورد. لذا قدرت خرید به این نمی‌گویند که وام بابت خرید کالایی دریافت می‌کنید چندبرابر باشد و این دقیقا برعکس عمل می‌کند. یعنی قدرت خرید افراد به شدت کاهش می‌دهد و با مشکلات جدیدی مواجه خواهند شد.

 دوبرابری شدن وام خودرو چه تبعاتی به دنبال خواهد داشت؟
 با افزایش وام خودرو قطعا قیمت خودرو چند درصدی افزایش پیدا خواهد کرد که این اتفاق خوشایندی نخواهد بود. چون سیاست خودروسازان بر این است که از روش‌های مختلف، قیمت خودرو را افزایش دهند. لذا خودروسازان به‌دنبال دوبرابر شدن وام پرداختی به خریداران، احساس می‌کنند که قدرت خرید مردم افزایش پیدا کرده است و لذا به دنبال آن اقدام به افزایش قیمت می‌کنند. بالطبع سایر مشاغل یا صنایعی که مربوط به خودرو هستند اقدام به افزایش محصولات خواهند کرد. در مجموع افزایش وام خودرو، بدون کنترل عواقبش، فایده‌ای نخواهد داشت. 

 راهکار مناسب که هم به نفع تولیدکننده و خریدار باشد را چه می‌دانید؟ 
با یک شرط می‌تواند افزایش وام خودرو صورت گیرد که هم به نفع خریدار و هم به نفع تولیدکننده باشد. آن هم وام به‌صورت قرض‌الحسنه یا کارمزد 3 یا 4 درصد پرداخت شود که صنعت خودرو می‌تواند نقش مهمی را ایفا نماید. یعنی پرداخت وام‌ها را از طرق مختلف یا بانک‌های خصوصی مدیریت کند تا بتواند افراد را برای خرید خودرو راغب کند. 

 نقش شرکت‌های لیزینگی در پرداخت وام و خرید خودرو چگونه است؟ 
باید بر این گونه شرکت‌ها نظارت کافی وجود داشته باشد ولی چون بعضا این شرکت‌ها سوابق خوبی ندارند، نمی‌توانند خیلی مفید واقع شوند. 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.