| کد خبر: 38796 |

هوایی که پاک دوستش داریم

تین نیوز | ۲۹ دی روزی خاص در تقویم است. کافی است نگاهی به سالنامه خود بیندازید و تصمیم بگیرید که ۲۹ دی فقط روی تقویم روز هوای پاک نباشد.
 
راستی برای اینكه بتوانیم در شهری مانند تهران آسمان آبی و هوای پاك برای تنفس داشته باشیم باید چه اقداماتی صورت بگیرد؟
آیا باید مثل همیشه چشم انتظار سخاوت آسمان بود تا ابری بیاید و باران بر سرمان بریزد یا بادی بوزد تا سنگینی دود را از سرمان بردارد؟ غیراز دست طبیعت، خود ما چه نقشی در دستیابی به آسمان آبی و هوای پاك داریم؟
 
در هفته‌های اخیر و با اجرای طرح آسمان آبی، زمین پاك در تهران، تأكیدات بسیاری بر رعایت نظم ترافیكی، تردد بین خطوط، احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی، تفكیك زباله از مبدا و توجه به كاهش تولید زباله در خانه‌ها و مغازه‌ها شده است؛ كارهایی كه انجام دادن آنها به‌طور حتم آرامش بیشتری را برای شهر به‌دنبال دارد.
 
زمانی كه رئیس پلیس راهور تهران اعلام می‌كند تردد خودروها بین خطوط سفید می‌تواند تأثیر محسوسی در كاهش ترافیك خیابان‌ها و بزرگراه‌ها داشته باشد می‌توان نتیجه گرفت كه كاهش ترافیك، كاهش آلایندگی هوا و استرس‌های ناشی از رانندگی در ترافیك را به‌دنبال دارد. از سوی دیگر كاهش تولید زباله در خانه‌ها و تفكیك آنها از مبدا می‌تواند از هزینه تقریبی یك‌و‌نیم میلیارد تومان برای جمع‌آوری زباله روزانه تهران كم كند؛ هزینه‌ای كه به‌طور مستقیم از جیب شهروندان خرج شده و گفته می‌شود می‌تواند در هر سال 55میلیارد تومان صرفه‌جویی (معادل 55اتوبوس دوكابین شهری) به‌دنبال داشته باشد.
 
اما یكی دیگر از مهم‌ترین كارهایی كه به‌طور مستقیم در كاهش آلودگی هوای تهران نقش دارد، معاینه فنی خودروهاست. در حال حاضر 2.5میلیون خودروی واجد شرایط دریافت برگه معاینه فنی در خیابان‌های تهران تردد می‌كنند كه البته بخش زیادی از آنها برگه معاینه فنی ندارند. تردد این مقدار از خودرو و نیز تعداد میلیونی موتورسیكلت‌هایی كه در تهران وجود دارند، موجب شده است تا روزانه بیش از 8تن ذرات معلق وارد هوای شهر شود.
 
البته در میان تمام مشاركت‌هایی كه شهروندان برای كاهش آلودگی هوا و تولید زباله كمتر می‌توانند داشته باشند، نباید از سهم مسئولان در این اقدام مهم چشم‌پوشی كرد. حالا كه به روز و هفته هوای پاك رسیده‌ایم بهتر است مسئولان دولتی نیز به احترام مردم و آسمان آبی، در هفته هوای پاك اقدامات مؤثری چون معاینه فنی خودروهای دولتی، معاینه فنی موتورخانه ساختمان‌ها و استفاده از حمل‌ونقل عمومی را در دستور فعالیت‌های خود قرار دهند. این حركت مؤثر می‌تواند شهروندان را نیز در همراهی بیشتر با مسئولان برای دستیابی به شهری آرمانی ترغیب كند.
 
آسمانتان آبی، زمین‌تان پاك!

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.