| کد خبر: 29648 |

رئیس قطار حق خوابیدن ندارد

تین نیوز |  همه ما هنگام مسافرت به نوعی با پرسنل قطار و بویژه آن که بلیت‌های ما را بررسی می‌کند برخوردی مستقیم داشته‌ایم.  
 
با این حال شاید ندانیم این قطار را یک نفر مدیریت می کند، شخصی به نام رئیس قطار که قطار و پرسنل و مسافرانش را از مبدا تحویل گرفته و وظیفه دارد صحیح و سالم و سرحال در مقصد تحویل دهد. اینچنین است که اهمیت و حساسیت شغل رئیس قطاری مشخص می شود. احمد عاملی، رئیس قطار بین المللی در گفت وگو با جام جم از دشواری ها و شیرینی های شغلش می گوید.
 
به عنوان رئیس قطار چه وظایفی بر دوشتان است؟ 
وظایف ما به دو دسته تقسیم می شود که برخی از آنها قبل از حرکت قطار باید مورد توجه قرار گیرد و برخی از وظایف بعد از حرکت. قبل از حرکت، قطار تحویل رئیس قطار می شود و باید عوامل ظاهری و فنی آن با مسئول مربوط کنترل شود.
 
چند ساعت قبل از حرکت باید در ایستگاه حضور داشته باشید؟
 دو ساعت قبل از حرکت باید به محل اعزام مراجعه کنیم.
 
چند ساعت قبل از حرکت، قطار را تحویل می گیرید؟ 
یک ساعت. رئیس قطار یک ساعت قبل از حرکت قطار را بازدید و عوامل ظاهری آن را بررسی می کند. عواملی مانند نظافت داخلی قطار، دیدار ماموران و مهمانداران و همه عوامل فنی که باید مورد بازدید قرار گیرد.
 
چه زمانی متوجه می شوید که باید حرکت کنید؟ به شما همان زمان اعلام می کنند یا طبق برنامه ریزی که از قبل برای شما انجام شده، عمل می کنید؟ 
بحث برنامه ریزی سرجایش است، اما 30 دقیقه قبل از حرکت، مجوزی برای حرکت از سوی پانل فرماندهی دریافت می شود.
 
تا اینجا به موارد قبل از حرکت قطار اشاره کردید. حال بگویید بعد از حرکت قطار چه وظایفی را به عهده دارید؟
 زمانی که قطار حرکت می کند دو وظیفه خطیر برعهده رئیس قطار است. یکی امنیت مسافر و دیگری کیفیت سفر. به بیان دیگر مسافر در زمان سفر باید با خیال راحت و به سلامت به مقصد برسد.
 
اگر موردی برای تغییر مسیر یا موارد دیگر پیش آمد از چه طریقی مطلع می شوید؟
 از طریق بی سیم های مادر و پانل های فرماندهی، ممکن است در قسمتی از قطار خرابی یا آسیبی به وجود بیاید که این عوامل از این روش اطلاع رسانی می شود تا هرچه سریع تر رفع مشکل شود.
 
زمانی که برای بررسی بلیت مسافران به کوپه ها مراجعه می کنید بیشتر به چه چیزهایی توجه دارید؟
 رئیس قطار بیشتر برای خوشامدگویی و شنیدن پیشنهادات و انتقادات به کوپه ها سر می زند. بلیت چک کردن نیز بهانه ای است برای دیدن مسافران. برخی بر این تصور هستند که رئیس قطار آمده تا مچ ما را بگیرد در حالی که اصلا این گونه نیست.
 
تاکنون شده مسافری به شما برای ارائه خدمات یا مسائل دیگر اعتراض شدید داشته باشد؟
 بله. این موارد درسفر بسیار پیش می آید، اما متاسفانه برخی مسافران عجولانه تصمیم می گیرند و زود قضاوت می کنند. بارها با این مسائل روبه رو شده ام و بعد از پیگیری، مسافر خودش متوجه شده که آن طور که فکر می کرده، نبوده است.
 
چگونه خود را برای اتفاقات احتمالی آماده می کنید؟
 در این باره باید بگویم که ما منتظر اتفاق نیستیم، اما برای حل مشکل و پیشگیری همیشه در زمان سفر آماده هستیم. رئیس قطار باید دارای مدیریت بحران قوی باشد. به این دلیل که در سفر، کوتاه ترین زمان ها می تواند نقش موثری در اتفاق داشته باشد. به همین دلیل در کوتاه ترین زمان باید بهترین تصمیم گرفته و عملی شود که همه این مسائل مربوط به رئیس قطار است.
 
اگر تصمیم اشتباهی گرفته شود چه می شود؟
 این کار ضریب خطا ندارد. اشتباه، بازی با جان مسافر است به همین دلیل هیچ زمانی نباید تصمیم غلطی گرفته شود.
 
یک سری اتفاقات ممکن است در طول سفر برای قطار پیش بیاید. به عنوان مثال برق قطار قطع شده و مسافر معترض می شود. شما در آن زمان چه کاری انجام می دهید که بتوانید حجم زیادی از نارضایتی ها را پاسخ دهید؟
 مسافر فقط رئیس قطار را می بیند وتصور می کند رئیس قطار باید در همه زمینه ها پاسخگو باشد، اما بهتراست قبل از تصمیم و ابراز نارضایتی بپرسد که چه مشکلی پیش آمده است. ما همیشه از مسافران خواهش می کنیم که سعه صدر داشته باشند. در هر صورت ما حق را به مسافر می دهیم. به این دلیل که او مبلغی را برای دریافت خدمات مناسب، پرداخت کرده است.
 
تاکنون با موارد خاصی از این نوع برخورد کرده اید؟ به عنوان مثال مسافری به شما بگوید که چرا قطار تخت ندارد یا چرا درجه یک نیست؟ 
بله. ما فرض را بر این می گذاریم که مسافر برای اولین بار است که با قطار سفر می کند. به همین دلیل باید بهترین خدمات را دریافت کند تا خاطره خوبی برایش ثبت شود. متاسفانه برخی مسافران در زمان خرید بلیت از متصدی فروش بلیت درباره امکانات قطار سوالی نمی پرسند و بلیتی تهیه می کنند که مثلا همه واگن های آن دارای صندلی است. بعد از آن از رئیس قطار کوپه تخت دار درخواست می کنند. این مشکلات کمی کار ما را سخت تر می کند که مسافر را توجیه کنیم که به عنوان مثال این عبارت درجه یکی در بلیت درج شده، دال بر تخت دار بودن قطار نیست. مسافران باید در زمان تهیه بلیت مشخصات قطار را جویا شوند. بحث بعدی جابه جایی مسافران است. طبق ضوابط، ما نمی توانیم مسافران را با یکدیگر جا به جا کنیم. زیرا اگر خدای نکرده اتفاقی بیفتد بحث بیمه و دیگر مسائل مطرح می شود. از این رو مسافرانی که تعدادشان زیاد است و می خواهند در کنار هم باشند باید این موضوع را با مسئول صدور بلیت در مراکز مربوط مطرح کنند.
 
برای مسافت های طولانی چگونه برنامه ریزی می کنید که بتوانید تمام مدت هوشیار و در دسترس باشید؟
 در مسیرهای طولانی دو نفره می رویم و تقسیم کار می کنیم که یک نفر بتواند استراحت کند و دیگری بتواند کنترل قطار را به عهده بگیرد.
 
زمانی که شب می شود می توانید استراحت کنید؟

 خیر. از زمانی که قطار شروع به حرکت می کند و تا زمانی که به مقصد می رسد هیچ کدام از پرسنل فنی و رئیس قطار حق خوابیدن ندارند.
 
واکنش شما نسبت به انتقادهای مردم چیست؟ تاکنون شده به صورت حضوری یا ارائه نامه از انتقادهای مردم ناراحت شوید. مثلا این جمله را بگویید که این همه سختی را تحمل می کنیم در نهایت به ما اعتراض دارند.
 
من همیشه از انتقادهای مردم خوشحال می شوم. انتقاد می تواند نوعی راهنمایی برای ارائه بهتر خدمات به مسافر باشد. این موضوع را به صورت صددرصدی می توانم در مورد خودم بگویم که اصلا از انتقاد مردم ناراحت نمی شوم.
 
هر کسی می تواند رئیس قطار باشد یا آزمون و آموزش خاصی دارد؟ 
اواخر سال 79 ما در آزمون شرکت راه آهن شرکت کردیم و قبول شدیم. در آن زمان حدود یک سال و 4 ماه آموزش دیدم. بعد از آن مشغول کارورزی شدیم و گواهینامه پایان دوره را دریافت کردیم. ابتدا باید با یک رئیس قطار قدیمی حدود سه ماه سفر کرد تا همه ریزه کاری های قطار را از نزدیک مشاهده کرد. بعد از آن در مسیرهای بسیار کوتاه سفر خود را به صورت مستقل آغاز می کنند. اگر در حین فعالیت عملکرد فرد مثبت تلقی شود قطارهای با درجه بالاتر و همچنین مسیرهای دورتر را در اختیار او می گذارند.
 
اگر بخواهید شغل رئیس قطاری را در یکی دو جمله توصیف کنید، چه می گویید؟ 
این که کار آدم سفر باشد بسیار خوب است. کسی که عنوان رئیس قطار را دارد باید مدیریت بحران قوی ای داشته باشد به این دلیل که اشتباهات برگشت ندارد و قابل جبران نیست. مهم ترین وظیفه رئیس قطار ایجاد آرامش بین مسافران است.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سامان 0 1

    درود و سپاس اولا استفاده از این تیتر حق ندارد بخوابد بسیار عامی و منظوردار میباشد. دوما پر واضح و مبرهن است که نه تنها رییس قطار بلکه لکوموتیورانها و خلبانها ورانندگان خودرو و…نیز نمیتوانند شبها بخوابند. سوما آیا رییس قطار باید جوابگوی نواقص و کسورات قطارها، شرکتها و…باشد؟! چهارما با این حجم مسیولیت رییس قطار آیا دستمزد ایشان متناسب میباشد؟! و صدها مورد دیگر که در این مقال نمیگنجد.

  • رییس قطار 1 0

    اولا ایشان رییس قطار شرکت خصوصی است و برای احقاق حقوق از دست رفته مردم هیچ کاری نمی تواند انجام بدهد دوما هیچ کس حتی سوپرمن هم نمی توان%D

  • saeed 0 2

    خوب حقیقت اینه که امنیت سیر در دنیا به رییس قطار ارتباطی نداره و به لکوموتیورانان و کنترل ترافیک و مامورین فنی زیر نظر لکوموتیوران ارتباط داره و بجای رییس قطار فقط مدیر قطار برای بررسی بلیط ها و پاسخگویی به درخواست مسافران آن شرکت هست و بازرسینی حسن وظیفه شرکتها را میسنجند. وجود رییس قطار یک شغل اضافی و موازی با مشاغل دیگر و غیر ضرور است.

  • d 0 0

    مدیر عامل محترم راه اهن جمهوری اسلامی جناب دوتر پور سید اقایی ایران تعریف مختصر ولی کاملی از رییس قطار دارند:(رییس قطار شهردار شهر متحرک، ویترین راه اهن و نماینده ی مدیر عامل راه اهن در قطارهای مسافری می باشند در اهمیت و جایگاه این شغل این نکته قابل ذکر است که: این شغل از مشاغل حاکمیتی حوزه ی حمل و نقل ریلی می باشد و این مهم بعد از تصویب هیات وزیران جهت اجرا در نامه ی ۲/۵ / ۱۳۹۲ معاونت توسعه منابع انسانی ریاست محترم جمهوری به راه اهن ابلاغ شده است.

  • راهبان 0 1

    خوب حقیقت اینه که در تکنولوژیه روز دنیا دیگه در قطارراننده وجود نداره و امنیت سیر فقط برعهده سیستم کنترل هوشمنده. متاسفانه در جهان سوم است که از نعمت راننده بهرمندیم

  • saeed 0 0

    آقای راهبان!!!! شما میتونی حتی یه فیلم یا سند از دنیای مدرن نشون ما بدی که لکوموتیوران حذف شده باشه و در سطح زیادی اجرا بشه؟ شما سخن منو به نوعی کوبیدن رییس قطار فرض کردید ولی اشتباه کردید. هدف کوبیدن شغل محترم رییس قطار نیست. هدف رسیدن پیشرفت بیشتر در سیستم ریلی هست. اینجا منظور من اینه که موارد فنی تخصصی به عهده اشخاص درست گذارده بشه و وظایف نظارتی بر عهده این عزیزان گذارده بشه. یعنی شما متوجه بازیهایی که با عنوان رییس قطار و این افراد محترم میشود نمیشوید؟؟ دقت کنید که با اینهمه تبلیغ اینکه این شغل مهمه ولی حتی خود رجا هم سالهاست قراردادهای یکساله با انها میبندد و راه آهن هم هیچگاه زیر بار رسمی کردن این شغل نرفت پس چرا این عزیزان را بازی میدهند؟؟ چرا استفاده مفیدتری از این عزیزان بعنوان مدیر قطار از سوی شرکتها یا حتی بازرس های ویژه ی قطارها نمیکنند؟ چطور اقای اقایی معتقده که ریس قطار نماینده ی راه آهنه در حالیکه حتی در استخدام راه آهن نیست؟

  • رضا داودزاده 0 1

    ریس قطار با توجه به مسیولیت والا و حساسیت ناشی از این شغل دریافتی نسبتا کمی دارد .