| کد خبر: 2840 |

ضرورت تسریع در ساخت جاده‌ جایگزین سد و نیروگاه کارون ۴

تین نیوز | تسریع در ساخت جاده‌های جایگزین سد و نیروگاه کارون ۴ از ضرورت‌های مهم استان چهارمحال و بختیاری است که باید به نحو جدی از سوی وزارت نیرو پیگیری شود.

طرح جاده‌های جایگزین سد و نیروگاه کارون 4 در سه بخش جاده‌ها و تونل در قسمت جنوبی، جاده‌ها و تونل در قسمت شمالی و پل قوسی پس از آبگیری سد کارون 4 در حال اجراست که با بهره‌برداری از آن‌ها، علاوه بر کاهش بار ترافیکی محور ارتباطی شهرکرد- بروجن- لردگان به خوزستان آمار تصادفات هم کاهش می‌یابد.
 
مدیرساخت و توسعه راه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال وبختیاری در همین رابطه  اظهار کرد: وزارت نیرو متعهد شده بود که تا سال 90 محور شهرکرد- ناغان- ایذه را بازگشایی کند، اما تعهداتش در ساخت جاده‌های جایگزین هنوز به اتمام نرسیده و با این روند این طرح در سال آینده هم به اتمام نخواهد رسید که این امر نیازمند پیگیری مسئولان برای عمل کردن وزارت نیرو به تعهدات خود در طرح سد کارون 4 است.
 
حسینعلی مقصودی افزود: اگر وزارت نیرو مشکل اعتباری برای ساخت جاده‌های جایگزین در طرح سد کارون 4 را دارد نباید سدهای دیگری مانند خرسان 3 را می‌ساخت، پس مشکل مالی ندارد و می‌تواند جاده جایگزین را احداث کند.
 
کاهش 40 درصدی ترافیک بروجن- لردگان با راه‎اندازی جاده جایگزین کارون
وی تصریح کرد: با بهره‌برداری از پل زیرقوسی روی سد کارون چهار به عنوان جاده جایگزین، ترافیک در جاده بروجن– لردگان- خوزستان تا 40 درصد کاهش می‎‏یابد.
 
استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در همین رابطه گفت: بر اساس قول مسئولان وزارت نیرو، جاده جایگزین سد کارون 4 باید تا تیرماه سال آینده به بهره‌برداری برسد در غیر این صورت این استان مسئول پاسخگویی بدقولی‌های وزارت نیرو نخواهد بود.
 
قاسم سلیمانی با اشاره به اجرای عملیات آبخیزداری در بالادست سدها و حین و بعد از ساخت سدها به ویژه سد کارون 4 گفت: وزارت نیرو و استان خوزستان باید در این زمینه بخشی از هزینه‌ها را به چهارمحال و بختیاری پرداخت کنند.
 
وی به ضرورت واگذاری مدیریت سد و نیروگاه کارون 4 به چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و افزود: در صورت واگذاری مدیریت این بخش‌ها به چهارمحال و بختیاری افزایش درآمد، رونق اقتصادی و توسعه پایدار در این استان اتفاق می‌افتد.
 
بی‎توجهی وزارت نیرو در راه‎اندازی جاده جایگزین کارون 4
نماینده مردم شهرستان لردگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بی‌برنامگی وزارت نیرو در رسیدگی به وضعیت مدیریت سد و نیروگاه کارون 4 و جاده‌های جایگزین آن اظهار کرد: بیش از 5 میلیون نفر در حوزه کارون ساکن هستند که وزارت نیرو در اجرای برخی طرح‌ها به این جمعیت بی‌توجهی کرده است.
 
مجید جلیل افزود: بار ترافیکی بالا و برخوردار نبودن از زیرساخت‌های لازم در محور حادثه‌خیز و پررفت و آمد بروجن- لردگان- خوزستان سالانه منجر به کشته شدن افراد زیادی در این محور می‌شود برهمین اساس مسئولان باید برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی کنند.
 
وی تریح کرد: در لایحه بودجه سال 93 باید بودجه‌ای به جاده شهرکرد- بروجن- لردگان- خوزستان اختصاص یابد.
 
مدیر امور راه‌های جایگزین سدهای کارون 3 و 4 در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد اظهار کرد: تاکنون نزدیک به 150 کیلومتر جاده جایگزین در محدوده حوزه کارون در استان چهارمحال و بختیاری ساخته شده است.
 
 اسدی افزود: جاده جایگزین لردگان– بیدله به کارون چهار، ایذه به شهرکرد، جاده بلوط بلند و انتقال نفت به تلمبه‎خانه مارون اصفهان از جمله جاده‌های جایگزین در این استان است.
 
وی تصریح کرد: ساخت پل جایگزین بارز به طول 90 متر بر روی رودخانه خرسان هم به پایان رسیده و با پایدارسازی و ادامه تونل تا محل روستای بارز به طول حدود یک کیلومتر این جاده به زودی به بهره‌برداری می‎رسد.
 
به گفته مدیر راه‎های جایگزین سدهای کارون 3و 4 پل بارز قبل از آبگیری کارون 4، ارتباط بین شش روستا با 2هزار و 500 نفر جمعیت را با شهرستان لردگان و استان خوزستان فراهم می‌کرد که با طغیان فصلی روخانه‌ها حدود پنج ماه از سال به زیر آب می‌رفت.
 
هزینه 2 هزار و 140 میلیارد ریال اعتبار برای جاده‌های جایگزین
اسدی اظهار کرد: در سال گذشته 2 هزار و 140 میلیارد ریال اعتبار برای جاده‌های جایگزین هزینه شد و امسال هم تاکنون 600 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
 
وی، کمبود اعتبار را عمده مشکل در ساخت جاده‌های جایگزین بیان کرد و گفت: پیمانکار آماده کار است و در صورتی که اعتبار تخصیص یابد فعالیت‌های عمرانی آغاز می‌شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.