بازدید سایت : ۲۰۲۲۳

موج‌سازی مصنوعی در بازار مسکن

|

تین نیوز |   فردی كه ابتدای امسال ادعای «وقوع سونامی 300درصدی قیمت مسكن در سال 93» را مطرح كرده بود، هم‌اكنون با مشاهده افت 3درصدی قیمت مسكن در سال جاری، بدون آنكه گفته‌های قبلی را اصلاح یا از آن عقب‌نشینی كند، سونامی مدنظرش را به سال 94 حواله داد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، تداوم اظهارنظرهای تامل‌برانگیز برخی انبوه‌سازان درباره آینده قیمت مسكن، از موج‌سازی در بازار ملك برای «تحریك مصنوعی» طرف تقاضا به خرید واحدهای رسوب‌شده، حكایت می‌كند. در یك ماه گذشته، برخی خبرگزاری‌ها با انعكاس «تمایل شخصی برخی افراد» درباره وضعیت سال آینده بازار مسكن، اقدام به انتشار انتظارات ذهنی این افراد در قالب پیش‌بینی‌های كارشناسی كرده‌اند و در مطالب خود از وقوع سونامی قیمت مسكن در آینده نزدیک  خبر می‌دهند!
نیمه مهر ماه امسال، یك خبرگزاری به نقل از یك مسوول در تشكل‌های انبوه‌سازی، رشد 70درصدی قیمت مسكن در سال آینده را پیش‌بینی كرد كه البته چند روز بعد، همان انبوه‌ساز در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» و رسانه‌های دیگر، خبری كه به نقل از او درباره جهش 70درصدی قیمت مسكن منتشر شده بود را تكذیب كرد. با این حال، دو روز پیش نیز یكی دیگر از انبوه‌سازان به یكی از خبرگزاری‌ها اعلام كرد: «بازار مسكن در سال94 شاهد سونامی 200درصدی خواهد بود!»
این فرد برای اثبات ادعای خود، از انباشت 5 میلیون خانوار متقاضی مسكن در بازار تقاضا گفته است.  بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» درباره آمار این انبوه‌ساز نشان می‌دهد: در حال‌حاضر مطابق بررسی‌های رسمی صورت گرفته در وزارت راه‌وشهرسازی و تحقیقاتی كه نویسندگان طرح جامع مسكن اخیرا انجام داده‌اند، در كل كشور شامل همه شهرها و روستاهای ایران، حداكثر یك میلیون و 162 هزار خانوار فاقد مسكن ملكی و اجاره‌ای وجود دارد و كمبود واحد مسكونی یا همان تقاضای انباشت، معادل 1/1 میلیون واحد است. به این ترتیب گفته‌های انبوه‌ساز مدعی سونامی درباره تقاضای انباشت حداقل 3 برابر آمار واقعی است.
از طرفی، آنچه این انبوه‌ساز درباره سونامی 200درصدی قیمت مسكن می‌گوید در طول تاریخ بازار مسكن سابقه نداشته است كه در فاصله یك‌سال، قیمت مسكن 3 برابر شود!
این انبوه‌ساز ابتدای امسال نیز «وقوع سونامی 300درصدی قیمت مسكن در سال93» را مدعی شده بود و حالا كه طبق آمارهای رسمی مشخص شده میانگین قیمت مسكن در تهران در 7ماه سال93 حدود 3/0درصد نسبت به میانگین 7 ماه مشابه در سال92، كاهش پیدا كرده و قیمت در مهرماه سال جاری 3 درصد نسبت به ابتدای امسال نزول كرده است، زمان تحقق پیش‌بینی‌اش را درباره سونامی، به سال آینده موكول كرده است! بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» درباره علت طرح چنین اظهارنظرهایی از جانب برخی افراد حاكی است: گروهی از سازنده‌ها كه آپارتمان‌های نوساز ساخته شده آنها طی دست‌كم یك‌سال و نیم اخیر به‌خاطر پیشنهاد قیمت‌بالا، فروش نرفته است، تمایل دارند طرف تقاضا را به تحریك مصنوعی وادار كنند. این گروه سعی می‌كند آینده بازار مسكن را برای متقاضیان، به شكل «تورمی» تصویر كند تا طرف تقاضا متقاعد شود كه قیمت‌های كنونی، مناسب است و در نتیجه ترغیب شود زودتر از بازار خرید كند. این در حالی است كه متقاضیان مسكن طی یك‌سال اخیر با «نخریدن» سبب شدند سطح قیمت مسكن بشكند. این اقدام متقاضیان در صورت تداوم، می‌تواند قیمت‌‌های كاذب سایر انبوه‌سازان را نیز به زیر بكشاند. ادعای جهش 200 درصدی قیمت مسکن در آینده نزدیک، در بدبینانه‌ترین بررسی‌های کارشناسی نیز نمی‌گنجد.
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.