بازدید سایت : ۳۴۰۸۲

آمار تامل برانگیز تلفات جاده‌ ای در استان کرمان؛ کرمان عقب‌ افتادگی زیادی در حوزه راه‌ دارد​

استان کرمان در بحث راه ها عقب افتادگی زیادی دارد، عقب افتادگی هایی که باعث شده سالانه چیزی در حدود هزار نفر در این محورها جان خود را از دست دهند و چندین هزار نفر مجروح شوند.

تین نیوز |

استان کرمان در بحث راه ها عقب افتادگی زیادی دارد، عقب افتادگی هایی که باعث شده سالانه چیزی در حدود هزار نفر در این محورها جان خود را از دست دهند و چندین هزار نفر مجروح شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، راه های استان کرمان حال خوشی ندارد و به گفته مسئولان استان، کرمان در بحث راه ها عقب افتادگی زیادی دارد، عقب افتادگی هایی که باعث شده سالانه چیزی در حدود هزار نفر در این محورها جان ببازند و چندین هزار نفر مجروح شوند.

با وجود تمام تلاش هایی که در سال های گذشته انجام شده وضعیت راه های استان کرمان خوب نیست و البته باید به این شرایط ناایمن بودن خودروها و سهل انگاری و بی احتیاطی رانندگان را هم افزود که در کنار آمار تامل برانگیز و بالای تلفات جاده ای در محورهای استان کرمان را رقم زده است.

در این شرایط استان کرمان در حوزه هوشمندسازی و نصب دوربین های کنترل سرعت نیز وضعیت خوبی ندارد و در حالی که در تمام دنیا کنترل ترافیک به سمت هوشمندسازی رفته، محورهای استان کرمان در زمینه هوشمندسازی و نصب دوربین های کنترل سرعت، بسیار فقیر است.

در کنار همه این مشکلات، معضلات و عقب ماندگی ها باید مشکلات تردد زیاد ماشین آلات سنگین و بارهای معدنی در جاده های استان کرمان استانی که بهشت معادن نام گرفته را هم به آن افزود، تردد بالایی که بر فرسودگی راه های ما افزوده است به نظر می رسد این سهم مردم کرمان از این ثروت عظیم است.

سرهنگ علی رضایی، رئیس پلیس راه شمال استان کرمان با بیان اینکه سال گذشته حدود هزار نفر در تصادفات جاده ای استان جان خود را از دست دادند و 6 هزار و 500 نفر مجروح شدند، اظهار داشت: در سال جاری نیز بیش از 600 نفر در  جاده های استان کرمان جان خود را از دست دادند.

وی خاطرنشان کرد: در دهه 80 تلفات جاده ای ما در کشور چیزی در حدود 30 هزار نفر بود و در این سال ها با رشدی که در صنعت خودروسازی داشتیم اگر زیرساخت های ما ارتقا پیدا نمی کرد، تلفات جاده ای ما امروز بیش از 50 هزار نفر بود، اما به 18 هزار نفر رسیده است که البته هنوز هم خیلی زیاد است.

رئیس پلیس راه شمال استان کرمان با بیان اینکه بیش از 30 دستگاه در این حوزه نقش دارند، افزود: البته نقش هشت دستگاه از جمله پلیس و راهداری و حمل و نقل جاده ای نسبت به دیگر دستگاه ها مهمتر بوده و یک نقش کلیدی است.

وی با اشاره به وضعیت محورهای استان کرمان، گفت: با وجود تمام تلاش هایی که در سال های گذشته انجام شده و البته هنوز هم در حال انجام است، وضعیت راه های استان کرمان خوب و مناسب نیست.

رضایی بیان کرد: برای مثال در دو محور بهرامجرد - کرمان و راین به حسین آباد در دو فقره تصادف 10 نفر جان خود را از دست دادند که در این تصادفات علاوه بر مشکلات راه ها، عدم بخشندگی خودروها و ناایمن بودن آنها نیز کاملاً محرز بود.

وی با بیان اینکه بیش از 40 سال از ساخت این محورها می گذرد و شناسنامه این راه ها هنوز راه روستایی است و این محورها حتی راه اصلی هم نیستند، گفت: اگر ارتقای این راه ها در سنوات گذشته انجام شده بود، ما امروز با این مشکلات مواجه نبودیم.

رئیس پلیس راه شمال استان کرمان با اشاره به اینکه استان کرمان عقب افتادگی هایی را در برخی از حوزه ها دارد و ارتقای راه ها در سطح استان باید انجام شود، ادامه داد: در بحث راه ها عقب افتادگی زیادی داریم البته خود رانندگان هم باید طوری عمل کنند که با وجود ناایمنی خودروها و محورها در صورت وقوع حادثه کمترین خسارات را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه استان کرمان بهشت معادن است، اما برخی از محورهای ما از جمله محور بافت - سیرجان به دلیل وجود همین معادن با مشکلات ترافیکی روبه رو است، گفت: با وجودی که کارخانه فولاد بافت باعث یک رونق و رشد اقتصادی در منطقه شده، اما در حوزه ترافیکی محور بافت سیرجان به یک کشتارگاه تبدیل شده است.

رضایی با اشاره به اینکه ارتقای این محورها به نسبت رشد اقتصادی منطقه مورد توجه قرار نگرفته و این محور در سال های گذشته به دلیل ازدیاد تردد و حمل بار کارخانه فولاد به یکی چند محور پر حادثه استان کرمان تبدیل شده است، تصریح کرد: این محور یک راه روستایی است اما روزانه چندین هزار تن بار در آن جابه جا می شود.

وی با بیان اینکه کمربندی امام رضا شهر کرمان از جمله این محورهای ناایمن است که متولی هنوز ندارد و بخشی از آن هنوز دوطرفه است، گفت: هفته گذشته در یک حادثه رانندگی در قسمت دو طرفه این محور راننده ای که یک دفعه به قسمت دو طرفه جاده وارد می شود در شرایطی که هنوز با ذهنیت یک طرفه بودن در حرکت بود حادثه ساز شده و در نتیجه آن سه دستگاه تریلی در اثر انحراف یک دستگاه تریلی برخورد کرده و متاسفانه یک جسد پنج یا شش کیلویی را در این حادثه در یک پلاستیک تحویل خانواده وی می دهند که موضوع قابل تاملی است.

رئیس پلیس راه شمال استان کرمان با اشاره به طول راه های استان کرمان، بیان کرد: یکی از چالش های ما در استان در بحث سرعت است و در تمامی حوادث جاده ای نقش سرعت به خوبی قابل مشاهده است؛ واقعیت این است که سرعت غیرمجاز خودروها بر شدت تصادفات می افزاید.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا کنترل ترافیک به سمت هوشمندسازی رفته است، گفت: عده و عده پلیس به اندازه ای کنترل تمام جاده های استان نیست و در استان کرمان باید به سمت هوشمندسازی برویم؛ یکی از راه های ما برای کنترل تمام محورهای استان هوشمندسازی و نصب دوربین های کنترل سرعت است که متاسفانه در این حوزه بسیار فقیر هستیم.

احسان عراقی زاده، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان نیز با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی 887 نقطه پرتصادف در کل کشور را شناسایی کرده، اظهار داشت: از این تعداد 30 نقطه پرتصادف در شمال استان کرمان است.

وی با اشاره به اینکه در بعضی از این نقاط طرح هندسی راه مشکل دارد و زمان یکی دو ساله برای اصلاح آن نیاز است، گفت: با این وجود برنامه ریزی شده که از این 30 نقطه عملیات اجرایی 15 نقطه تا پایان سال به نتیجه برسد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان با بیان اینکه یکی از عوامل مهم در بحث تصادفات، عامل انسانی است و یکی از مباحث اصلی ما ارتقای فرهنگ رانندگی کاربران جاده ای است، افزود: جاده راین - حسین آباد عرض کمی داشت و اما عرض آن زیاد شده و به 11 متر عرض رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در این محور با سرعت های بیش از حد معمول تردد می شود، بیان کرد: 4 کیلومتر این محور در حال اصلاح است و متاسفانه به دلایل متعددی بهسازی آن هفت سال طول کشیده است و البته در تلاش هستیم ظرف یک ماه آینده آن را به مرحله آسفالت برسانیم.

عراقی زاده با بیان اینکه محور بافت - سیرجان بین کارخانه های فولاد بردسیر و معدن درآلو قرار گرفته و حمل و نقل سنگ ترکیب ترافیک این محور را به هم ریخته است، ادامه داد: معادن استان در راستای ارتقای سطح ایمنی راه ها باید کمک کرده و پای کار بیایند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت و حجم ترافیک محورهای استان کرمان در اثر حمل مواد معدنی در نقاط مختلف آن به حد اعلای خود رسیده است، گفت: معادن استان کرمان باید در این حوزه سرمایه گذاری کرده و به کمک ما و پلیس بیایند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان با بیان اینکه ظرفیت ترافیک جاده های استان کرمان به دلیل تردد بار معادن افزایش داشته و معادن ما باید پای کار بیایند، افزود: طول راه های ما آنقدر زیاد است که ما هر چه کار کنیم باز هم جاده های ما دچار فرسودگی می شوند.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان رتبه اول طول راه های کشور را دارد و در طول راه های چهار خطه با 7 کیلومتر اختلاف بعد از استان اصفهان در رتبه دوم قرار داریم، گفت: طول راه های استان کرمان به اندازه طول راه های 11 استان کشور است و البته به همین نسبت به اعتبارات نیاز داریم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.