شهرداری قم در پروژه منوریل تصمیم گیر نیست
شهردار قم اجرای پروژه منوریل را منوط به مشخص شدن ابعاد مختلف پروژه و تعهدات دولت، شهرداری و پیمانکار دانست و تصریح کرد: اگر دولت، استانداری و شورای شهر قم به این نتیجه برسند که منوریل باید تا پردیسان ادامه یابد، شهرداری قم به خرد جمعی احترام خواهد گذاشت.
شهردار قم اجرای پروژه منوریل را منوط به مشخص شدن ابعاد مختلف پروژه و تعهدات دولت، شهرداری و پیمانکار دانست و تصریح کرد: اگر دولت، استانداری و شورای شهر قم به این نتیجه برسند که منوریل باید تا پردیسان ادامه یابد، شهرداری قم به خرد جمعی احترام خواهد گذاشت.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سیدمرتضی سقائیان نژاد، شهردار قم در دیدار با دبیران و فعالین تشکل های اسلامی دانشجویی دانشگاه های استان قم در خصوص پروژه منوریل قم، گفت: در ابتدای قبول مسئولیت در شهر قم به صورت جدی و میدانی پیگیری موضوع منوریل به عنوان یکی از پروژه های بزرگ غیرفعال شهر در دستور کار شهرداری قم قرار گرفت.
وی با اشاره به مشکلات متعدد پروژه و عدم امکان شهرداری برای تعیین تکلیف و تصمیم در خصوص منوریل قم، ادامه داد: برای ادامه پروژه نخستین موضوع تعیین تکلیف دقیق وضعیت اجرای پروژه و کارهای انجام شده بود که برای پیمانکار و کارفرمای پروژه نامشخص بود و بعد از بررسی های کامل و تخصصی، با برگزاری بیش از ۲۰۰ جلسه جمع بندی نهایی وضعیت فعلی پروژه انجام و در مجلدی ۳۰۰ صفحه ای زوایای مختلف پروژه، قرارداد و تعهدات آماده شد تا به تأیید دستگاه های متولی و ناظر برسد.
شهردار قم تاریخچه اجرای پروژه منوریل در کشور را یادآور شد و اظهار داشت: رئیس جمهور وقت پس از عدم اجرای منوریل در شهر تهران پیشنهاد داد که منوریل به اصفهان بیاید که از طرف شهرداری اصفهان موردقبول قرار نگرفت و صرفاً پیشنهادی برای اجرای آن در مجموعه کوه صفه باهدف هدف گردشگری ارائه شد. در شهر قم نیز قبول اجرای پروژه منوریل توسط مسئولین وقت و پس از بازدید از پروژه ی منوریل کشور سنگاپور بیشتر بنا بر وعده دولت برای تأمین تمام هزینه ها بوده و گمان می کردند دولت تمام هزینه را پرداخت می کند.
وی عدم توجه به زیرساخت های فنی و مطالعاتی را مورد تأکید قرار داد و گفت: سؤال نخست این است که چرا احداث منوریل را از ایستگاه فرهنگیان آغاز کردند درحالی که اگر این پروژه از پردیسان آغازشده بود شرایط بسیار بهتری داشت اما از ابتدا مسیریابی اشتباهی برای آن در نظر گرفته شده و بر مشکلات آن افزوده است.
سقائیان نژاد موضوع بعدی را توجه به نقش منوریل به عنوان یک بستر حمل ونقلی دانست و عنوان کرد: مسئله دیگر جانمایی نامناسب منوریل است زیرا این مسیر مسافری ندارد و می توان نیازهای حمل ونقلی آن را با چند دستگاه اتوبوس برطرف کرد، همچنین مسئله دیگر عبور منوریل از مقابل حرم مطهر و خدشه به این فضای معنوی بود که موجب مخالفت تولیت وقت شد.
وی گفت: در حال حاضر منوریل سه مشکل اساسی دارد که شامل مسئله تأمین واگن با توجه به محدود بودن تولید و استفاده در سطح جهان و نداشتن معادل در کشور، مسئله عبور از مقابل حرم مطهر و نبود مسافر می شود، هم چنین این پروژه یک برگه مطالعه ندارد.
شهردار قم ابراز کرد: سال گذشته به استاندار سابق اطلاع دادم که اگر در استان شما به این نتیجه رسیدید که منوریل را راه اندازی کنید من به عقل جمعی احترام می گذارم و سکوت می کنم و آقای مرتضوی معاون وقت رئیس جمهور قول مساعد داد که از محل تهاتر نفت، هزینه تکمیل منوریل تأمین شود اما ایشان جابه جا شدند و بدون اطلاع مدیریت شهری قم روند دیگری در دولت پیش گرفته شد تا نیمی از هزینه از محل اعتبارات شهرداری قم تأمین شود.
وی توجه به تصمیم برای ادامه پروژه منوریل را از الزامات تعیین تکلیف آن عنوان کرد و گفت: بر اساس بررسی های اولیه ادامه منوریل تا پردیسان ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد که ۱۵ هزار میلیارد تومان را معتقدند باید از عوارض مردم بدهیم که این موضوع به مصوبه شورای شهر نیاز دارد و بسیاری از امور دیگر شهر را متوقف خواهد کرد چراکه در شرایط فعلی تمام هزینه های شهرداری از طریق مردم تأمین می شود.
سقائیان نژاد ادامه داد: از سوی دیگر مسیر عبوری منوریل با سؤالات بسیاری مواجه است و سناریوهایی که برای این پروژه در ورود به بلوار امین و بلوار غدیر مطرح می شود، بافرهنگ قم سازگار نیست، همچنین مسئله دیگر این است که اگر قرار باشد منوریل جایگزین خط B متروی قم شود، برای قم خسارت ایجاد می کند.
وی بیان کرد: زنجیره صنعت منوریل در کشور شکل نگرفته و در تعمیر و نگهداری آن مشکلات بسیاری وجود خواهد داشت، همچنین یک بلیت منوریل در فاز فعلی ۷۵ هزار تومان هزینه تمام شده دارد و شهرداری توان مالی برای ارائه کاهش هزینه بلیت و تأمین آن از منابع دیگر را ندارد.
وی اضافه کرد: زمانی دولت برای حمل ونقل عمومی بیش از ۸۰ درصد کمک می کرد اما اکنون صد درصد این هزینه به دوش شهرداری است و در قم باید بودجه کنونی ۸ هزار میلیارد تومانی را از مردم بگیریم و در شهر هزینه کنیم.
شهردار قم با اشاره به اینکه منوریل قم همچنان مشکلات حقوقی بسیاری دارد، ادامه داد: مدیرعامل وقت سازمان قطار شهری بدون گرفتن مصوبه و تغییر قرارداد منوریل، مساحت ایستگاه ها را افزایش داده است. این موضوع در هیچ سندی ثبت نشده و امضایی از مدیرعامل وقت وجود ندارد اما در کارگاه اجراشده است. امروز اگر ما بخواهیم بابت این احجام اضافه ساخته شده به پیمانکار رقمی بدهیم، خلاف قانون است و اگر پرداخت نشود، ادعای پیمانکار باقی می ماند.
وی افزود: عده ای گمان می کنند که ما در موضوع منوریل بی تفاوت بودیم درحالی که چند ده جلسه فقط در همین موضوع با دستگاه های نظارتی برگزار شد تا بتوانیم این مشکل حقوقی را حل کنیم که هنوز هم دیوان محاسبات صورت جلسه را امضا نکرده است و مشکل به قوت خود باقی است.
سقائیان نژاد انجام پروژه مطالعات امکان سنجی منوریل را از اقدامات اخیر شهرداری قم در قبال این پروژه دانست که تا آذرماه نتیجه آن مشخص می شود و ادامه داد: مشاور پروژه ازجمله مجموعه هایی است که علاوه بر توان علمی، به صورت تخصصی در امور حمل ونقلی در سطح کشور پروژه های بزرگی را اجرا کرده و در حال حاضر نیز پروژه های مهمی را در دست اقدام دارد، ضمن اینکه تمام ضوابط و فرآیندهای قانونی برای انتخاب وی انجام پذیرفته است.
شهردار قم اجرای پروژه منوریل توسط شهرداری را منوط به مصوبه شورای اسلامی شهر قم دانست و تصریح کرد: پس از انجام مطالعات و سناریوهای مختلف پروژه توسط مشاور و مشخص شدن ابعاد مختلف پروژه و تعهدات دولت، شهرداری و پیمانکار، این موضوع در شورای اسلامی شهر به بررسی خواهد رسید و در صورت تصویب، اجرای آن در شهرداری قم در دستور کار قرار خواهد گرفت.