بازدید سایت : ۳۴۰۸۲

تضعیف مزیت های ایران در مسیرهای ترانزیتی با غفلت و رویکردهای غلط

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه منطقه و شرق آسیا در حال تنظیم و اجرای اهداف و برنامه های کلان اقتصادی هستند و غفلت ما از این مزیت باعث تضعیف توسعه کشور خواهد شد.

تضعیف مزیت های ایران در مسیرهای ترانزیتی با غفلت و رویکردهای غلط
تین نیوز |

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه منطقه و شرق آسیا در حال تنظیم و اجرای اهداف و برنامه های کلان اقتصادی هستند و غفلت ما از این مزیت باعث تضعیف توسعه کشور خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، محمدرضا توکلی زاده رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی با هیات مدیره انجمن حمل ونقل بین المللی استان، به پروژه اتصال بندر فاو عراق به ترکیه به عنوان یکی از مصادیق این موضوع اشاره و بیان کرد: برآورد کارشناسان این است که با اجرای این طرح عملا بنادر جنوبی ایران بخشی از پتانسیل بارپذیری خود را از دست خواهند داد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه منطقه و شرق آسیا در حال تنظیم و اجرای اهداف و برنامه های کلان اقتصادی هستند که مسیرهای حمل و نقلی و ترانزیتی را به عنوان مولفه ای مهم مدنظر دارند و بر روی تعریف مسیرهای جدید و بهینه سرمایه گذاری جدی می کنند. غفلت از این جنس مسائل توسعه ای، ما را عقب خواهد راند.

توکلی زاده در ادامه بر اهمیت تبیین و تشریح ظرفیت های بخش حمل و نقل و ترانزیت برای مدیران و مسئولان تصمیم ساز تاکید و خاطر نشان کرد: نظر به ظرفیت مهم انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی و شمار در خور توجه این شرکت ها در استانمان، پیگیری موضوعات این بخش و تقویت پتانسیل موجود در این حوزه، در زمره اولویت های ما در دوره دهم خواهد بود.

محمود امتی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز عنوان کرد: انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی استان یکی از قدیمی ترین و منسجم ترین تشکل های این حوزه در کشور است که نقش عمده ای در جلسات انجمن کشوری نیز دارد. اهمیت حوزه ترانزیت در اتاق بازرگانی برکسی پوشیده نیست و در پیگیری مسائل این حوزه از نظرات انجمن استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: اتاق بازرگانی استان در دوره دهم تلاش می کند شنونده نظراتی باشد که از سوی تشکل ها، نهادها، فعالان اقتصادی و منتقدان اتاق مطرح می شود. همچنین، برنامه های متعددی برای کمیسیون های تخصصی اتاق در این دوره در نظرگرفته شده که امیدواریم با بهره وری مطلوبی توأمان باشد و شاهد مشارکت فعال تشکل ها در کمیسیون ها باشیم.

ضرورت توجه ویژه اتاق بازرگانی به حوزه ترانزیت و حمل و نقل

احمد زمانیان یزدی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی خراسان رضوی در این نشست، در خصوص عملکرد کمیسیون حمل ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی استان در دوره نهم، اظهار کرد: کمیسیون حمل ونقل و ترانزیت اتاق در دوره گذشته تلاش زیادی برای رفع مشکلات فعالان این حوزه کرد؛ هر چند برخی پیگیری ها به نتیجه لازم نرسید. در حوزه حمل و نقل مشکلات متعددی وجود دارد و انتظار ما از اتاق دهم پیگیری و مطالبه گری بیشتر در این حوزه است.

وی تاکید کرد: امروز همه کشورها بر اهمیت حوزه ترانزیت در اقتصاد و نقش موثر زیرساخت های حمل و  نقل در توسعه صادرات واقفند و امید داریم که این رویکرد در کشورمان نیز مشاهده گردد. اتاق بازرگانی در این زمینه می تواند نقش ارزنده ای داشته باشد و صدای بخش خصوصی حوزه حمل و نقل و ترانزیت باشد.

زمانیان افزود: انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی استان نیز در این مسیر در کنار اتاق خواهد بود و از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

حمید دشتی، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی استان نیز در این نشست بیان کرد: در دو دوره اخیر، اتاق نقش پررنگی در حوزه های مختلف اقتصادی ایفا کرد که امیدواریم این رویکرد را در دوره دهم نیز شاهد باشیم.

وی ادامه داد: تجارت بدون حمل و نقل امکان پذیر نیست؛ اما در کشور ما آنطور که باید، به این حوزه توجه نمی شود. چرا ترکیه باید بهترین ناوگان حمل ونقل باری را داشته باشد؛ اما ایران با این میزان سابقه در این زمینه از ناوگان مناسبی برخوردار نباشد؟ چرا در توسعه ترانزیت بایستی مدام در حال آزمون و خطای روش های گوناگون باشیم؟

دشتی تاکید کرد: با تصدی گری ۸۵ درصدی دولت در اقتصاد، دست بخش خصوصی بسته است. در این شرایط اتاق می تواند فضایی را ایجاد کند تا هماهنگی و همکاری بیشتری بین بخش خصوصی و دولتی شکل گیرد. خراسان موقعیتی استثنایی در حوزه ترانزیت دارد. ایران یکی از نقاط عطف دنیا در زمینه کریدور و ارتباط است؛ اما از این ظرفیت آنطور که باید استفاده نشده است. کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس هر روز به دنبال تکنولوژی و پیشرفت در زمینه حمل ونقل و ترانزیت هستند که ساخت خطوط ریلی میان دو کشور و حمل ونقل از راه زیردریایی در اقیانوس هند از این نمونه ها است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهدی

    ایران فوق‌العاده حائز اهمیت در کریدور های بین المللی