ساخت ترمینال ۱۰۰ هزار متری با ۴۰ ایربریج در نیمه دوم سال جدید
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور از ساخت ترمینال ۱۰۰ هزار متری با ۴۰ ایربریج در نیمه دوم سال جدید خبر داد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور از ساخت ترمینال ۱۰۰ هزار متری با ۴۰ ایربریج در نیمه دوم سال جدید خبر داد و با اشاره به محدودیت جا در فرودگاه مهرآباد ، گفت: برنامه توسعه فرودگاه مهرآباد در گام نخست با شروع ساخت یک ترمینال ۱۰۰ هزار مترمربعی با داشتن ۴۰ ایربریج (پل اتصال به هواپیما) در نیمه دوم سال اجرایی می شود.
به گزارش تین نیوز از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا سیدی در خصوص برنامه شرکت فرودگاه ها برای توسعه فرودگاه مهرآباد در سال جدید، گفت: به دلیل ورود ناوگان جدید به صنعت، سال گذشته پر خیر و برکت بود اما افزایش ناوگان محدودیت جا در فرودگاه مهرآباد را دو چندان می کند.
وی توضیح داد: به جز مهرآباد در سایر فرودگاه های کشور محدودیت جا نداریم؛ هم اکنون مجبور هستیم از پارک شبانه بسیاری از هواپیماها که بیسِ پروازی آنها مهرآباد نیست جلوگیری کنیم، چراکه در مهرآباد جای پارک هواپیما به اندازه کافی وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور خاطر نشان کرد: ۸۰ درصد فرودگاه مهرآباد در دست ارگان های مستقر است که منجر به کاهش فضای ترمینالی و پارکینگ فرودگاه شده است. بسیاری از این ارگان ها پیش تر مستاجر فرودگاه بودند اما حالا در نقش مالک رفتار می کنند. برنامه ساماندهی برای الحاق اراضی به محیط فرودگاه در دستور کار است و امسال فرودگاه مهرآباد توسعه می یافت.
سیدی تصریح کرد: در سالی که گذشت ۱۷ میلیون مسافر از فرودگاه مهرآباد اعزام و پذیرش شدند، این فرودگاه نیاز به ترمینالی با دسترسی مناسب به پارکینگ و باند فرودگاه دارد. هم اکنون ترمینال های متعدد و پراکنده دسترسی راحت مسافران به یک پرواز راحت سخت کرده است.
وی گفت: تصمیم داریم بعد از ده ها سال با ساخت ترمینال ۱۰۰ هزار متر مربعی، فضای ترمینالی را در فرودگاه مهرآباد توسعه دهیم. هم اکنون مشاور در حال انجام مطالعات برای طراحی این ترمینال است و با انجام مناقصات مربوط به طرح، در نیمه دوم سال جاری عملیات اجرایی و ساخت این ترمینال بزرگ آغاز خواهد شد.
به گفته سیدی، صنعت هوایی با وجود مشکلات اقتصادی سعی می کند در ایمنی، امنیت و توسعه کمی و کیفی پیش قدم باشد.
گفتنی است وی با بیان اینکه در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ فقط در یک روز به ۱۵۷۵ پرواز سرویس داده شد، گفت: پیش بینی می کنیم که تعداد پروازها در تعطیلات نوروز امسال نیز افزایشی باشد. افزایش تقاضای سفر در بخش هوایی بالاست و همین موضوع نیاز به توسعه فرودگاه مهرآباد را دو چندان می کند.
فرودگاه مهرآباد یکی از کانون های آلودگی هوا در تهرانه اگر این فرودگاه جابه جا شود و 70 درصد فضای آن جنگل کاری شود چون در مسیر باد غالب هم هست هوای تهران تغییر خواهد کرد 30 درصد بقیه را هم می شود به موزه هوانوردی , تغییر سازه ها به فرهنگسرا , استادیوم سرپوشیده بانوان , پایگاه مدیریت بحران با سوله ها و محل فرود همزمان چندین هلیکوپتر و ... تبدیل کرد و در نهایت هم گریزی از این انتقال نیست در نتیجه این هزینه کردن برای فرودگاه مهرآباد 100 درصد غلط است شما باید این هزینه را برای فرودگاه پیام می کردین و همچنین خط متروی 50 کیلومتری از جایی مثل اکباتان به موازات لشگری , قلعه حسن خان , شهریار , منطقه فردیس و نهایتا فرودگاه پیام که ضمن دادن سرویس به جمعیتی معادل جمعیت کشور قطر , به فرودگاه پیام هم سرویس بدهد فرودگاه امام را هم تکمیل می کردین و همچنین نیاز است به ساخت یک فرودگاه کوچک در جنوب شرق تهران , ای کاش در مسیر درست , بودجه را هزینه کنید برای توسعه فرودگاه پیام , برای تکمیل فرودگاه امام و یا ساخت فرودگاه جدید در جنوب شرق تهران اگر هزینه می کردین خیلی عقلانی تر می بود .