متروی کرج پس از دو دهه انتظار ۲۲ بهمن افتتاح می شود
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه فاز ۱ خط ۲ متروی کرج از ۴۵ متروی گلشهر تا چهارراه طالقانی ۲۲ بهمن افتتاح می شود، گفت: روزی که این پروژه شروع شد، تکمیل هر کیلومتر از مترو حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه داشت ولی امروز به حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه فاز ۱ خط ۲ متروی کرج از ۴۵ متری گلشهر تا چهارراه طالقانی ۲۲ بهمن افتتاح می شود، گفت: روزی که این پروژه شروع شد، تکمیل هر کیلومتر از مترو حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه داشت ولی امروز به حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، علیرضا رحیمی با اشاره به اینکه پروژه قطار شهری کرج تا به امروز مسیر پرپیچ و خمی را طی کرده است، اظهار کرد: با روی کار آمدن شورای ششم بررسی های دقیقی در خصوص وضعیت واقعی این پروژه آغاز شد.
وی ادامه داد: در دوره قبل، علی رغم اینکه این متروی کرج با مشکلاتی مثل تامین برق، ریل گذاری و ... مواجه بود، چندین بار خبرهایی مبنی بر بهره برداری از آن منتشر شد که در نهایت این اتفاق نیفتاد.
وی با تاکید بر اینکه شورای ششم سعی کرد موضوع قطار شهری را در فضایی آرام پیش ببرد، گفت: متاسفانه طی این مدت شاهد انتقادات به ناحق و تخریب هایی بودیم ولی اخلاق کاری و تعهد به شهروندان حکم می کرد که فضا را به سمت و سوی تشنج سوق ندهیم.
رحیمی اضافه کرد: شورای ششم این پروژه را در شرایطی تحویل گرفت که هنوز سیستم برق آن راه اندازی نشده بود، رام قطار نداشت، ریل کامل نبود و آسانسور و حتی پله برقی آن هم نصب نشده بود.
این مسئول تاکید کرد: با گذشته یک سال و چهارماه از فعالیت شورای ششم، امروز به نقطه ای رسیدیم که می توان گفت این پروژه ۲۲ بهمن ماه به بهره برداری می رسد.
وی ابراز کرد: در بازدیدی که از ایستگاه f تا k (۴۵ متری گلشهر تا چهارراه طالقانی)صورت گرفت مشخص شد همه اقدامات لازم برای بهره برداری از این پروژه صورت گرفته و با ورود رام هفت واگنه به ریل، انتظار شهروندان برای بهره برداری از این پروژه به پایان می رسد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کرج گفت: البته بعد از ورود رام به ریل بین ۴۸ ساعت تا ۲۰ روز زمان لازم است که با حرکت قطار در ریل ایرادات احتمالی رفع شود و بعد از آن دیگر مساله ای باقی نمی ماند.
وی ابراز کرد: در فاز دوم، روی بهره برداری از ایستگاه چهارراه طالقانی تا شهید سلطانی و پایانه خط ۵ تهران متمرکز شده است.
رحیمی توضیح داد: این مسیر حدود ۴۵ درصد پیشرفت داشته و در صورت تامین اعتبار، تا پایان دوره ششم می توانیم ایستگاه k تا q(شهید سلطانی) را هم تحویل دهیم تا خط حداقل ۱۵ کیلومتری را در کرج راه اندازی کرده باشیم. این افق بلند شورای ششم در این خصوص است.
وی افزود: بهره برداری از مسیر k تاq حداقل به سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تامین آن منوط به حمایت دولت است.
وی با اشاره به اینکه خرید رام قطار تماما به عهده دولت است، افزود: با توجه به بالا رفتن هزینه خرید تجهیزات و ... دولت باید بیش از پیش حمایت کند.
عضو شورای شهر کرج در پاسخ به اینکه انتقاداتی مبنی بر اینکه بهره برداری از ایستگاه f تا k گرهی از مشکل ترافیک کرج حل نمی کند وجود دارد، افزود: این ایستگاه ها به نوعی به صورت نمادین هستند و قبول داریم که نقش به سزایی در کاهش ترافیک شهر ندارند ولی چه باید می کردیم، پروژه ای که شهروندان دو دهه منتظر بهره برداری از آن هستند را با این همه هزینه کرد رها می کردیم؟
وی با بیان اینکه امروز تکمیل هر کیلومتر از قطار شهر بین ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: قبول داریم مسیری که قبلا تعریف شده به نوعی نمادین است ولی نه شورای ششم بلکه هر شورای دیگری هم باشد با توجه به مطالبه مردم و فشار افکار عمومی چاره ای جز تکمیل آن ندارد.
رحیمی ابراز کرد: راه اندازی این ایستگاه ها امید آفرینی می کند و باعث می شود مطالبات برای راه اندازی خطوط دیگر افزایش یابد.
وی در توضیح ماجرای نشست ایستگاه k هم توضیح داد: پیاده راه این ایستگاه بر اثر زیرسازی نادرست به اندازه نیم متر نشست کرده بود که مشکل پیش آمده به سرعت رفع شد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کرج گفت: روزی که این پروژه شروع شد، تکمیل هر کیلومتر از مترو حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه داشت ولی امروز به حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسیده و این نشان می دهد که هر روزی که بهره برداری از این پروژه به تاخیر بیفتد شهر و شهروندان ضرر می کنند.