بازدید سایت : ۳۴۰۸۲

چرا ترخیص کامیون های وارداتی طولانی شد؟

عضو اتحادیه صنف کامیونداران کشور از دو دلیل طولانی شدن ترخیص کامیون های وارداتی از گمرک خبر داد.

تین نیوز |

عضو اتحادیه صنف کامیونداران کشور از دو دلیل طولانی شدن ترخیص کامیون های وارداتی از گمرک خبر داد.

به گزارش تین نیوز ،  حدود ۴۰۰ هزار ناوگان باری در کشور وجود دارد که حدود ۱۸۸ هزار این ناوگان فرسوده است؛ با توجه به برنامه ریزی برای نوسازی ناوگان‌های برون شهری که انجام شده بود قرار بر واردات ناوگان‌های دست دوم اما در حد نو بود به طوریکه در این طرح قرار بر این بود که کمبودهای موجود در بخش ناوگان هم برطرف شود.

بعد از آن وقتی قانون هوای پاک ابلاغ شد، آئین نامه‌ای برای آن نوشته شد و در این آئین نامه مواردی که در حوزه منع تردد بود تغییر پیدا کرد و اصلاح شد. بنابراین پس از آن اصلاحیه ماده ۸ قانون هوای پاک، سن فرسودگی حذف و لغو شد، به جای آن مرز فرسودگی را اعلام کردند.

بر اساس این ماده قانونی پس از اینکه خودروها به مرز سنی رسیدند، چنانچه این خودروها بتوانند معاینه فنی اخذ کنند، برای دوره‌های زمانی کوتاه‌تری اجازه تردد خواهند داشت. مشکل اصلی از آنجا نشأت گرفت که آئین‌نامه مرتبط منع تردد خودروهای فرسوده لغو شد و در بازار با عدم تعادل در عرضه و تقاضا موجه شدند و هر روز هم شاهد افزایش قیمت‌ها بود.

اقدام موازی دیگر که مطرح شد، این بوده که با توجه به ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو، تبصره‌ای بود که می‌گفت تمام خودروهایی که وارد چرخه حمل و نقل شوند اسقاط را انجام دهند چنانچه اگر گواهی اسقاط موجود نبود، متقاضیان مبلغی را به صندوق واریز کنند که از آن برای رده خارج کردن خودروهای فرسوده استفاده شود البته این اصلاحیه پیشنهادی است که به مجلس داده شد.

دست دلالان کوتاه شود

با این حال علی عرب زاده؛ عضو اتحادیه صنف کامیونداران کشور در خصوص مشکلات کامیون‌های وارداتی  گفت: مشکل اصلی این است که این کامیون‌ها اول به دست دلالان می‌رسد و بعد به دست مصرف کننده و بعداز آن قانون‌های کاغذی که نوشته می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: مردم وقتی کامیون‌ها را تحویل می‌گیرند با مشکلات زیادی رو به رو می‌شودن به طوریکه در گام نخست با قانون بازی‌ها مواجه می‌شوند تا ترخیص کامیون حدود یک سال طول می‌کشد با توجه به اینکه خرید طرح اسقاط حدود ۷۰۰ میلیون برای کامیون دار هزینه بردار است و راننده توان پرداخت چنین مبلغی را ندارد. حتی قیمت‌ها در برخی موارد روزانه تغییر می‌کند که آن هم به دلیل قیمت دلار است.

این عضو اتحادیه درباره کاغذ بازی‌های گمرک نیز اظهار داشت: قانون‌های نوشته درست است اما به وقت اجرا با کاغذ بازی‌های زیادی کامیون دارها رو به رو می‌شوند.

زمان طولانی برای ترخیص کوتاه شود

علی عرب زاده درباره صحبت‌های برخی نمایندگان در خصوص نحوه ترخیص کامیون دارها گفت: از صحبت تا عمل فاصله زیادی است متأسفانه برخی‌ها نمی‌دانند و صحبتی را می‌کنند که اجرایی آن غیر ممکن یا زمان بر خواهد بود.

وی در پایان پیشنهاد رفع مشکل را گفت: اول از همه بهتر است که کامیون‌ها به دست مصرف کننده برسند چرا که در حال حاضر کسی که کامیون فرسوده دارد با توجه به دلال بازی‌های ایجاد شده قیمت کامیون برای کامیون دار گران تمام می‌شود و ترجیح می‌دهد تا با همان کامیون فرسوده کار خود را ادامه دهد پس در نکته اول بهتر است که دست دلالان به این کامیون‌ها نرسد در مرحله دوم این بروکراسی و کاغذ بازی‌های اداری است که اگر زمان را برای تحویل کامیون کمتر کند کامیون دار می‌تواند کار کند البته همزمان کارت سوخت و اجازه باربری هم برای کامیون دارها صادر شود وگرنه ترخیص کامیون به تنهایی مشکلی را برطرف نخواهد کرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری مهر
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • لطیف خاموشی

    کامیون‌های فرسوده ظاهراً برای حمل کالای جاده ای است یعنی متولی آن سازمان راهداری است و باید دارای کارت هوشمند باشد و باصدپر بارنامه اقدام به حمل کالا نماید ،باید به استحضار رسانید این صنف (یعنی کامیونداران کشور) اصلا اتحادیه صنفی ندارند . در دو جا امکان تشکیل اتحادیه وجود دارد یکی اتحادیه شرکتهای تعاونی حمل ونقل که اصلا اتحادیه صنفی نیست و هیچ کامیونداری دراین اتحادیه ها مستقیم عضو نیست بلکه شرکتهای تعاونی حمل ونقل دورهم جمع میشوند ویک تشکل اقتصادی رابراساس قانون تعاون تشکیل میدهند .و دوم اینکه حمل ونقل درون شهری اعم از مسافر وبار در داخل شهرها قبلاً اتحادیه صنفی را مانند اتحادیه صنفی وانت بارها ،اتحادیه صنفی تاکسی تلفنی ها و اتحادیه صنف پیک موتوری ها می‌توانستند تشکیل بشوند که اکنون چون شهرداری ها خود را متولی حمل کالای درون شهری میداند فعالیت های این اتحادیه ها هم دربسیاری از شهرها درهاله ای از ابهام است . اتحادیه صنفی کمپرسی داران حمل ونقل درون شهری هم یکی از انواع به های صنف حمل کالای درون شهری هستند .ممنون از اینکه برای مصاحبه عنوان خود را کامل بنویسید تا ببینیم توی این کشور چه خبر است

  • محسن متقین

    سلام
    دیدم مصاحبه ای را منتشر کرده آید با آقای عرب زاده ونوشته آید ایشان عضو اتحادیه کامیونداران کشور است .

    خواستم بگویم تنها اتحادیه صنفی موجود مربوط به حمل ونقل درون شهری است که از قدیم بوده مانند اتحادیه صنفی وانت بارها، اتحادیه صنفی پیک موتوری ها ،واخیرا هم چون شهرداری ها متولی حمل ونقل بار و مسافر در درون شهری شده آند ،اکنون وجود همین اتحادیه ها خودش زیر سوال ودرهاله ای از ابهام هستند . همچنین باید توضیح داد که اتحادیه شرکتهای تعاونی حمل ونقل کالا که درحال حاضر آقای محمد خانبلوکی رییس هیات مدیره آن است اصلا کامیوندار نمی‌تواند مستقیم عضو آن اتحادیه باشد و فقط شرکتهای تعاونی عضو آن هستند واین ادعا که یک شخص بگوید عضو اتحادیه تعاونی های حمل ونقل است غلط است . تنها اتحادیه حمل بار درون شهری که ممکن است افراد عضو آن باشند اتحادیه کمپرسی داران حمل بار (مصالح ساختمانی) درون شهری است که از قدیم در بعضی از شهرها مانند اصفهان تشکیل شده است وقبلا گفته شد که از نظر حقوقی از زمانی که شهرداری ها متولی حمل بار درون شهری شده آند وجود و ادامه فعالیت شأن دچار مشکل شده است زیرا این بخش (حمل بار درون شهری) نیز دارای متولی (شهرداری ها) شده اند ولز شمول قانون نظام صنفی مستثنی شده اند واساسا امکان داشتن اتحادیه را ندارند.

    والنهایه اینکه اسقاط کامیون فرسوده اساسا مربوط به حمل ونقل جاده ای است و هیچ ارتباطی به حمل بار درون شهری ندارد .
    واقای علی عرب زاده که خود را عضو اتحادیه کامیونداران کشور معرفی نموده اند باید مشخص کنند این اتحادیه در کجا ودرکدام شهر وجود دارد و رییس آن اتحادیه کشوری چه کسی است و چطور میشود عضو آن شد؟!