◄ گاهشمار پل خلیج فارس/ پلی که قربانی منازعات تخصصی و سیاسی شد
بر اساس بازدید اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس جمهور در دولت یازدهم و دبیر وقت شورای عالی هماهنگی مناطق آزاد، پروژه مذکور تا آن زمان فقط ۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
پل خلیج فارس پروژه ای برای ایجاد پل بین جزیره قشم و سواحل جنوبی ایران بر روی آب های خلیج فارس است.
به گزارش تین نیوز، اخیرا کارشناسان گاهشماری از روند احداث این پروژه از ابتدا تا کنون در شبکه های اجتماعی منتشر کرده اند.
این گاهشمار را بخوانید:
- قدمت پروژه ساخت پل برای اتصال جزیره قشم به سرزمین اصلی به اوایل دهه ۵۰ برمی گردد.
- فاز مطالعات اولیه احداث پل 2.5 کیلومتری تا سال ۱۳۵۴ ادامه می یابد.
- در دولت سازندگی پرونده آن دوباره گشوده می شود.
- در قطعنامه پایانی سمینار پل قشم در سال ۷۱ ، بر ضرورت ارتباط زمینی قشم تاکید می شود.
- در دوران اصلاحات اقدام خاصی صورت نمی گیرد.
- زلزله سال ۱۳۸۴ ، دوباره نگاه ها را متوجه منطقه می کند.
- مدیرعامل وقت منطقه آزاد قشم در زمستان ۸۸، وعده داد احداث پل تا یک ماه دیگر از سوی دولت به صورت فاینانس طی چهار سال در قالب یک کنسرسیوم مشترک ایرانی-خارجی انجام خواهد شد.
- در سال ۱۳۸۹ کلنگ آن توسط رئیس جمهور وقت زده شد.
- متوقف شدن پروژه به دلیل فقدان منابع مالی و اعتباری.
- بر اساس بازدید اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس جمهور در دولت یازدهم و دبیر وقت شورای عالی هماهنگی مناطق آزاد، پروژه مذکور تا آن زمان فقط ۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
- طرح مباحث زیست محیطی تهدید کننده جزیره بر اثر ساخت پل از سوی معاونت وقت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سرانجام تشکیل یک کار گروه توسط معاونت اول دولت یازدهم، اسحاق جهانگیری در اردیبهشت ۹۶ با حضور کلیه ذینفعان جهت رسیدگی به مسائل پروژه، اما گره آن باز نشد.
- تحویل پروژه تاسیس پل قشم با قدمت نیم قرن به دولت سیزدهم.
- جمع بندی عبارت است از: ناکافی بودن مطالعات زیست محیطی در ادوار مختلف، فقدان منایع مالی دولت و همچنین منابع اعتباری در قالب فاینانس به دلیل استمرار تحریم ها و سایر منازعات اعم از تخصصی و سیاسی.
- در پایان: سرنوشت پروژه کماکان در انتظار تصمیمات نهایی و قطعی است.
زدن این پل نشه داستان اون جاده ای که وسط دریاچه ارومیه زدید