◄ تفکیک وزارت راه و شهرسازی؛ ضرورتی اجتناب ناپذیر
درحالی که چند روز پیش عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه تفکیک وزارت راه و شهرسازی ضرورتی ندارد، گفت «این موضوع تاکنون در کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی قرار نگرفته و به نظر من این مسئله در اولویت قرار ندارد» یک فعال صنفی بخش حمل و نقل جادهای میگوید: تفکیک وزارت راه و ترابری از مسکن و شهرسازی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
درحالی که چند روز پیش عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه تفکیک وزارت راه و شهرسازی ضرورتی ندارد، گفت «این موضوع تاکنون در کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی قرار نگرفته و به نظر من این مسئله در اولویت قرار ندارد» یک فعال صنفی بخش حمل و نقل جادهای میگوید: تفکیک وزارت راه و ترابری از مسکن و شهرسازی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
به گزارش تین نیوز، رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیونهای یخچال دار استان تهران افزود: مسئولان به دلائلی که قابل درک و قابل قبول نیست اقدام به ادغام 2 وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی کردند، کاری که به اذعان متخصصان و صاحبان علم، اندیشه و تجربه، اشتباه بزرگی بوده است.
بیشتر بخوانید:
عبدالله خانعلی گفت: شاید هم فعالیت این 2 وزارتخانه اهمیت چندانی نداشته است، زیرا اگر موضوعی برای مسئولان کشوری اهمیت داشته باشد قطعاً نگاه ویژهای هم به آن خواهند داشت.
وی تاکید کرد: بسیار خرسند شدم از اینکه اخیراً کانون سراسری انبوه سازان به درستی و کارشناسانه به موضوع واکنش نشان داده و خواستار تفیک این 2 وزارتخانه از یکدیگر شده است.
او افزود: تا جایی که بنده اطلاعات دارم جوامع پیشرفته یا جوامعی که قصد پیشرفت، بهینهسازی و بهرهوری بیشتر و بهتر را دارند، در صدد تفکیک وظایف، تخصصی کردن امور، اعطای مسئولیت به افرادی متخصص و پاسخگو کردن فرد مسئول در قبال مسئولیت شان هستند.
رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیونهای یخچال دار استان تهران عنوان کرد: در حالی که ادغام وزارتخانهها و ادارات دولتی مغایر با کار اصولی، درست و مسئولیت پذیری است.
خانعلی تاکید کرد: معتقدم از زمانی که وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن و شهرسازی ادغام شده کارآیی وزارت راه و ترابری بهشدت تنزل داشته و حمل و نقل نه تنها پیشرفتی نداشته بلکه با مشکلات عدیده ای نیز مواجه شده که شرایط امروز حمل و نقل گواهی بر این ادعاست.
این فعال صنفی بخش حمل و نقل جادهای افزود: با توجه به اظهار نظر کانون سراسری انبوه سازان، احتمالاً نظر فعالان بخش مسکن و شهرسازی هم در مورد وزارت متبوع خویش همین است.
وی گفت: از آنجا که اطلاعات تخصصی در مورد مسکن و شهرسازی ندارم، شاید از نظر مسئولان، وزارت مسکن و شهرسازی نیازی به وزارتخانه و وزیر مستقل نداشته باشد و بدون وزیر هم قابل اداره کردن باشد، کما اینکه یک مسئول در نطقی فرمودند کار دولت ساختن خانه نیست و افراد خودشان باید خانه بسازند.
خانعلی ادامه داد: ولی در مورد حمل و نقل، از آنجا که فعالان بخشهای مختلف حمل و نقل نمیتوانند خودشان زیرساختهای آن را ایجاد کنند، مدیریت وزارت راه و ترابری به دلیل اهمیت بسیار ویژه آن و تاثیرگذاری بر سایر بخشهای جامعه، نه تنها باید به تنهایی وزیری مستقل داشته باشد، بلکه اگر مسئولان واقعاَ بخواهند دلسوزانه و با در نظر گرفتن منافع ملی و موقعیت استراتژک منطقهای که ایران در آن قرار دارد به آن نگاه کنند، باید هر یک از بخشهای زمینی، دریایی، هوایی و ریلی آن باید مستقلاً وزیری متخصص و آگاه به مسائل داشته باشد مانند کشور هندوستان که برای جادههای کشورش وزیری مستقل دارد تا چه رسد به اینکه با نگاه سطحی بخواهیم برای هر 2 وزارتخانه یک وزیر داشته باشیم.
وی گفت: بر این اساس امیدوارم مسئولان با درک صحیح حساسیت و جایگاه ویژه حمل و نقل در اقتصاد ایران و ارزش افزوده آن برای معیشت مستقیم و غیر مستقیم افراد جامعه و اقتصاد کشور توجه خاصی به وزارت راه و ترابری داشته و این وزارتخانه را از مسکن و شهرسازی تفکیک نمایند.
سلام
اینکه مسئولین مختلف نظرات مختلفی را ارائه میکنند وحتی این نظرات گاها صد درصد باهم تفاوت دارد چیز عجیب وتازه ای نیست .
درهمین خبر که نظرعضو کمیسیون عمران مجلس درخصوص موضوع تفکیک دووزارتخانه راه و مسکن و شهرسازی رامنعکس کرده است .نظر رییس جمهور راهم اینگونه عنوان نموده اند
چندی پیش حسن روحانی گفته بود: به دنبال جداسازی مسکن و شهرسازی از راه و حملونقل و بازرگانی از صنعت و معدن بودیم و ر حال حاضر هم این کار را ضروری میدانم، اما به هر دلیلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراهی نکردند.
رئیسجمهوری ادامه داد: این به نفع کشور بود که در شرایط تحریم این وزارتخانهها تفکیک شوند. ما در شرایط تحریم به یک وزارتخانه بازرگانی فعال نیازمند هستیم، اما صنعت و معدن و تجارت هم در این وزارتخانه وجود دارد و کار پیش نمیرود..
خب تکلیف روشن است،براستی آیا تصمیمات میتواند برپایه سلیقه افراد انجام شود؟!
پس. گزارشات توجیهی ونظرات کارشناسی وانهم درحد واندازه آن طرح کجا ست؟!