گزارش «یورونیوز» از سانحه سقوط هواپیمای سوخو روسیه
یورونیوز در مطلبی به بررسی سانحه رخ داده برای هواپیمای سوخوی روسیه در فرودگاه مسکو که منجر به کشته شدن دهها نفر شد، پرداخت.
یورونیوز در مطلبی به بررسی سانحه رخ داده برای هواپیمای سوخوی روسیه در فرودگاه مسکو که منجر به کشته شدن دهها نفر شد، پرداخت.
به گزارش تیننیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یک فروند هواپیمای سوخوی متعلق به شرکت هواپیمایی اروفلوت روسیه روز یکشنبه هنگام فرود اضطراری آتش گرفت. در این حادثه دهها نفر کشته شدند. به دنبال وقوع این سانحه شرکت هواپیمایی یامال ایرلاینز در روسیه اعلام کرد که برنامه خرید ۱۰ فروند هواپیمای سوخوی را لغو کرده است.
برای پرواز ۱۴۹۲ اروفلوت چه اتفاقی افتاد؟
پرواز اروفلوت ۱۴۹۲ روز یکشنبه ساعت ۱۸:۰۳ به وقت محلی فرودگاه بین المللی شرمتیوو مسکو را به مقصد شهر مورمانسک ترک کرد. در حالی که تنها ۲۰ دقیقه از آغاز پرواز گذشته بود خلبان این هواپیما به دلیل قطع ارتباط رادیویی اعلام وضعیت اضطراری کرد. خلبان این پرواز تصمیم گرفت که به فرودگاه شرمتیوو بازگردد.
تصاویر منتشرشده از لحظه فرود اضطراری نشان میدهد که تعادل هواپیما هنگام فرود به هم میخورد و انتهای هواپیما با زمین برخورد میکند. امری که منجر به وقوع آتش سوزی شد.
هواپیمای آتش گرفته در نهایت بر روی باند متوقف میشود و شماری از مسافران با استفاده از راه خروج اضطراری از هواپیما خارج میشوند.
در مورد مسافران چه میدانیم؟
پرواز اروفلوت ۱۴۹۲ در مجموع ۷۸ مسافر داشت که ۴۱ تن از آنها کشته شدند. بنا به گزارشها ۹ نفر به دلیل جراحات وارده به بیمارستان منتقل شدند که سه نفر از آنها آسیب جدی دیده اند.
شرکت اروفلوت با انتشار فهرست «ناکامل» اسامی نجات یافتگان این حادثه به خانواده جان باختگان تسلیت گفت. در بیانیه این شرکت تاکید شده است که خدمه پرواز تمام تلاش خود را برای کمک به مسافران انجام دادند، اما موفق به نجات جان همه آنها نشدند. بنا به گزارشها اکثر کشته شدگان به دلیل مسمومیت و خفگی جان باختند.
علت حادثه چه بود؟
هواپیمای سوخوی شرکت اروفلوت تنها دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه مسکو با قطع تماس رادیویی خود روبرو شد. علت قطع تماس رادیویی مشخص نیست.
شرکت اروفلوت اعلام کرده است که «اشتباهی فنی» منجر به بازگشت هواپیما به فرودگاه شده است. با این حال گمانه زنی در مورد علت آتش گرفتن موتور هواپیما هنگام فرود ادامه دارد. کمیته تحقیق برای بررسی علل این حادثه تشکیل شده و جعبه سیاه هواپیما و دیگر شواهد لازم از محل حادثه جمع آوری شده است.
برخی از کاربران شبکههای اجتماعی به عدم حضور امدادرسانان هنگام آتش گرفتن هواپیما در باند فرودگاه اشاره کرده اند. این در حالی است که هواپیما تا زمان فرود آتش نگرفته بود و در نتیجه عدم حضور امدادرسانان بر روی باند فرودگاه امری غیرعادی محسوب نمیشود.
از هواپیمای سانحه دیده چه میدانیم؟
هواپیمای سوخوی سانحه دیده اولین پرواز خود را در سال ۲۰۱۷ انجام داده بود. آژانس ایمنی هوانوردی اروپا در سال ۲۰۱۲ به هواپیمای سوخوی سوپرجت-۱۰۰ گواهی پرواز داد. از این هواپیما اولین بار در نمایشگاه هوانوردی پاریس در سال ۲۰۰۹ رونمایی شد.
هر چند زمان زیادی از آغاز استفاده از این هواپیما نمیگذرد، اما تاکنون چند مورد گزارش درباره مشکلات آن منتشر شده است. در سال ۲۰۱۲ دهها نفر در جریان سقوط یک هواپیمای سوپرجت-۱۰۰ در اندونزی کشته شدند. علت این حادثه خطای خلبان و سامانه کنترل ترافیک اعلام شد. خرابی موتور یک فروند هواپیمای سوخوی سوپرجت-۱۰۰ در سال ۲۰۱۳ علت برخاستن ناموفق آن از زمین اعلام شد.
استفاده از کل ناوگان سوخوی سوپرجت-۱۰۰ در سال ۲۰۱۶ به علت ضعف بدنه این هواپیما متوقف شده بود. این در حالی است که ضعف بدنه اغلب در هواپیماهایی با قدمت بیشتر مشاهده میشود.