◄ ثبات قیمت حمل ریلی فولاد در داخل بهرغم رشد بینالمللی حمل آن
در روزهای اخیر قیمت حمل فولاد صادراتی کشور که اغلب به کشورهای آسیای میانه صادر میشوند، با افزایش قیمت حمل خارجی و عدم رشد حمل داخلی مواجه شده است.
با خروج امریکا از برجام، رکود بر بیشتر صنایع تولیدی حاکم شده است. اگرچه صنایع فولاد در این بین کمترین میزان تاثیرگذاری از نوسانات ارزی را داشته و حتی شاهد رشد قیمتها هم بوده اما بر اساس گزارشهای دریافتی این صنعت هم برای تامین بعضی از آلیاژها، الکترود گرافیتی و کاتالیستها به تسهل روند واردات نیازمند است.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، در روزهای اخیر قیمت حمل فولاد صادراتی کشور که اغلب به کشورهای آسیای میانه صادر میشود، با ایجاد پارهای از مشکلات در روند صادرات و همچنین افزایش قیمت حمل خارجی مواجه شده است.
افزایش قیمتی که اگر به بهای کاهش صادرات این محصول مهم صادراتی برای کشور تمام نشود، حتما با عدم افزایش نرخ حمل ریلی در داخل کشور، عدم سودآوری در این صنعت و در شرایط پیش روی اقتصادی را در پی خواهد داشت.
یک کارشناس حملونقل ریلی در اینباره گفت: هزینههای شرکتهای ریلی بهدلیل شرایط حاکم بر بازار افزایش یافته اما قیمت حمل رشدی نداشته است.
مجتبی لطفی در ادامه گفت: اگرچه قیمت حمل بار در شبکه ریلی تابعی از شرایط حاکم بر بازار آن است، اما شرکتها تا یک حدی میتوانند قیمت حمل را افزایش دهند.
لطفی تصریح کرد: در صورتیکه برای سودآور شدن این صنعت، این امر باید تماما برعهده خود شرکتها باشد و قیمتها نیز تابعی از شرایط بازار باشند.
لطفی تصریح کرد: قیمت حمل در جادهها افزایش پیدا کرده و حتی حملونقل هوایی هم رشد تصاعدی قیمت داشته اما راهآهن از این موضوع غافل مانده است.
رییس کارگروه لکوموتیو راهآهن اضافه کرد: ارزش لکوموتیو و واگن براساس دلار تعیین میشود و هزینه شرکتها برای حمل همین محصول فولاد نیز دوبرابر شده اما اینکه چرا نرخ حملونقل متناسب نمیشود جای تعجب دارد.