◄ تکمیل و عملیاتی شدن طرح ناوبری ماهوارهای (PBN) برای 12 فرودگاه کشور
اکنون بخش اعظم راههای هوایی ما براساس RNAV 5 و بخشی از آنها RNAV1 که زیرمجموعه PBN است طراحیشدهاند.
رئیس اداره طراحی و دستورالعملهای پرواز و فرودگاهی ادارهکل کنترل ترافیک هوایی بابیان اینکه از دو سال پیش اجرای طرح PBN (ناوبری ماهوارهای) در 12 فرودگاه کشور آغازشده و در حال انجام است از تکمیل این پروژه تا اواسط سال 2019 خبر داد.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، محمد کریمی با اعلام این خبر عنوان کرد: اداره طراحی و دستورالعملهای پرواز و فرودگاهی وظیفه طراحی طرحهای تقرب (با نرمافزار Geotitan)، دستورالعملهای ورودی و خروجی، راههای هوایی، کنترل موانع فرودگاهی، سایتیابی دستگاههای کمک ناوبری، سایتیابی فرودگاهها و نیز بررسی پردازش موانع و ساختوسازهای اطراف فرودگاهها را بر عهده دارد. همچنین براساس طرح جامع فرودگاهها باید ازنظرهای کارشناسی این اداره برای افزایش طول باند و ایرساید استفاده شود.
رئیس اداره طراحی و دستورالعملهای پرواز و فرودگاهی ادارهکل کنترل ترافیک هوایی بابیان اینکه در دو سال گذشته براساس برنامه دفتر منطقهای ایکائو (قاهره) و برنامه ASBU اجرای طرحهای PBN (ناوبری ماهوارهای) برای فرودگاههای بینالمللی شامل فرودگاههای امام ، مهرآباد، زاهدان، بندرعباس، شیراز، مشهد، اصفهان، تبریز و یزد و براساس نیاز برای فرودگاههای قشم، جیرفت و نوشهر شروعشده است، گفت: بخشهایی از این طرحها عملیاتی و در نشریه AIP موجود است و مابقی تا اواسط سال 2019 تکمیل و اجرایی خواهند شد و تا سال 2022 تمام فرودگاهها و مرزهای هوایی کشور و نیز راههای هوایی باید از این شیوه ناوبری برخوردار شوند.
وی افزود: اکنون طرحهای پروازی براساس دستگاههای کمک ناوبری زمینی مانند ILS، NDB/DME، DVOR، VOR/DME و NDB است که با اجرای این طرح ماهوارهای میشوند.
کریمی همچنین گفت: اکنون بخش اعظم راههای هوایی ما براساس RNAV 5 و بخشی از آنها RNAV1 که زیرمجموعه PBN است طراحیشدهاند.