◄ پیشرفت 30 درصدی اقتصادیترین طرح ریلی کشور
یک کارشناس ریلی گفت: مسیر ریلی چابهار-زاهدان بهعنوان یکی از مهمترین و اقتصادیترین طرحهای ریلی کشور فقط 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
یک کارشناس ریلی گفت: مسیر ریلی چابهار-زاهدان بهعنوان یکی از مهمترین و اقتصادیترین طرحهای ریلی کشور فقط 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
به گزارش تیننیوز، سیدمیثم لاجوردی گفت:ساخت مسیر ریلی چابهار-زاهدان بعد از گذشت 8 سال از شروع عملیات عمرانی، هنوز بهکندی پیش میرود.
او به اشتغالزایی ناشی از احداث این خط ریلی تاکید کرد و گفت: عملیات اجرایی مسیر ریلی چابهار-زاهدان به طول 610 کیلومتر، از سال 89 آغاز شده است و در حال حاضر فقط 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
لاجوردی گفت: این مسیر ریلی حملونقل ریلی در استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی را فعال کرده و موجب شکوفایی اقتصادی از طریق فعال کردن ظرفیت معادن عظیم شرق کشور خواهد شد.
او گفت: محور ترانزیتی چابهار ـ سرخس تنها کریدور ترانزیتی است که دسترسی کشورهای آسیای مرکزی را به آبهای آزاد فراهم میکند.
لاجوردی ادامه داد: چندی پیش رئیس جمهور در مراسم افتتاح فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار از اتصال چابهار به شبکه ریلی تا پایان دولت دوازدهم، یعنی سال 1400 خبر داد .
او در ادامه به صحبتهای آخوندی مبنی بر به پایان رسیدن این پروژه ریلی تا سه سال دیگر اشاره کرد و گفت: وزیر راه و شهرسازی در دومین همایش بینالمللی معرفی فرصتهای سرمایهگذاری و توسعه پایدار در سواحل مکران در اسفند 96 از روند مطلوب مراحل اجرایی این پروژه سخن گفت.
این کارشناس حملونقل ریلی اظهار کرد: راهآهن چابهار-زاهدان به طول 580 کیلومتر قطعه اول راهآهن چابهار-سرخس را تشکیل میدهد که از این طریق چابهار به شبکه ریلی کشور متصل میشود.
او در ادامه گفت: قطعه دوم این کریدور ترانزیتی خطآهن زاهدان تا سرخس به طول 760 کیلومتر است که زاهدان را به بیرجند و از آنجا به شبکه ریلی کشور در حوالی تربت حیدریه متصل میکند و تاکنون گزارشی مبنی بر پیشرفت این پروژه ارائه نشده است.
لاجوردی گفت: آنچه باید مورد توجه نمایندگان مجلس، به خصوص نمایندگان استان سیستان و بلوچستان قرار گیرد پیگیری این پروژه تا پایان دولت دوازدهم است.
او گفت: با استناد به قانون بودجه سال 97 احداث قطعه اول این مسیر (چابهار ـ زاهدان) نیاز به اعتباری بالغبر 4 هزار و 500 میلیارد تومان دارد که از سال 89 تاکنون حدود 420 میلیارد تومان تخصیص دادهشده است و برآورد اعتباری که برای این محور در سال 97 شده است، تنها 100 میلیارد تومان است.