چگونه هوش های مصنوعی به کمک نظام شهری می آیند؟
خودروهای خودران با داشتن رادار و لیدر و جی پی اس در واقع هوش های مصنوعی هستند که می توانند ساختارهای شهری را متحول کنند و در خدمت نظام شهرسازی نسل های آینده قرار گیرند.
خودروهای خودران با داشتن رادار و لیدر و جی پی اس در واقع هوش های مصنوعی هستند که می توانند ساختارهای شهری را متحول کنند و در خدمت نظام شهرسازی نسل های آینده قرار گیرند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، طراحی خودروهای خودران از آن جمله فناوریهای است که می تواند علاوه بر ازدحام زدایی شهرها به مشکلاتی نظیر جای پارک یا تصادفات خیابانی خاتمه داده و حتی به جنگ آلودگی هوا برود.
خودروهایی که با داشتن رادار ،لیدار ،جی پی اس ،پردازش تصویر ،الگوریتم های کنترل گر در واقع در لیست نخستین هوش های مصنوعی انبوه هستند که در خدمت شهرها قرار می گیرند.
خودروهای خودران نه تنها انقلابی در شیوه حمل و نقل بشر ایجاد خواهند کرد، بلکه بسیار اعتقاد دارند آن ها همچنین تغییرات زیادی در نحوه ساخت و ساز خانه ها و شهرهای ما نیز موجب خواهند شد.
در یک گزارش منتشر شده توسط مرکز مسکن و املاک دانشگاه MIT، گفته شده که سرویس های اشتراک سواری خودران می تواند به قدری همه گیر شود که دیگر نیازی به پارک خودرو در خیابان نباشد و طراحان شهری بتواند پیاده روهایی عریض تر و خطوط ویژه دوچرخه سواری بیشتری بسازند.
طراحان و مهندسان ساختمانی ممکن است دیگر برای خانه ها گاراژ نسازند و این چنین، فضای بیشتری برای طراحی خانه ها در سراسر جهان ایجاد شود. خودروهای خودران همچنین ممکن است به ساختمان سازها اجازه دهند تا خانه ها را دورتر از شهرهای بزرگ بسازند، زیرا وقتی کل رانندگی بر عهده ی خودروی خودران باشد، مردم مشکلی با طی مسافت های بیشتر بین محل زندگی در اطراف شهرها و محل کار در مرکز شهر نخواهند داشت.
طبق ادعای آلبرت سایز، نویسنده کتاب Paper، خودروهای خودران به طراحان و مهندسان اجازه می دهند تا پمپ بنزین ها، نمایندگی های خودروها و مراکز پارکینگ را با ساختاری جدید بازطراحی کنند.
جایگاه سیستم خودرو خودران در سطح پنج خودکارسازی و رانندگی کامل خودرو وجود دارد که با توجه به این برنامه پیشبردی، پیشبینی شده است که بعد از سال ۲۰۳۰ به صورت کامل پیادهسازی شود.
خودرو خودران با استفاده از تجهیزات مختلفی از جمله رادار، لیدار، جیپیاس و بینایی ماشین و با استفاده از تکنیکهای همچون پردازش تصویر، شبکههای عصبی مصنوعی، الگوریتمهای فرا ابتکاری و دادهکاوی این دادههای مختلف با جهان بیرون ارتباط برقرار میکند. بینایی ماشین شامل روشهای مربوط به دستیابی تصاویر، پردازش، آنالیز و درک محتوای آن است. این سیستم بر تصاویر دنیای بیرون را به عنوان ورودی دریافت و دادههای عددی یا سمبلیک را به عنوان خروجی تولید مینماید. این سیستمها با الگو برداری از سیستم بینایی انسان در رایانه شبیهسازی شده است.
دیگر تجهیزات مورد استفاده در این بخش سامانه موقعیت یاب جهانی یا جیپی اس است که متشکل از ۲۴ ماهواره است که زمین را دور میزند و در هر مدار ۴ ماهواره قرار دارد. راکتهای کوچکی نیز ماهوارهها را در مسیر صحیح نگاه میدارد. این ماهوارهها از محاسبات ریاضی سادهای برای پخش اطلاعات استفاده میکنند که به عنوان طول و عرض و ارتفاع جغرافیایی، توسط گیرندههای زمین ترجمه شدهاند.
دیگر سیستم مورد استفاده شامل لیدار است. لیدار یکی از فناوریهای سنجش از راه دور است که از طریق روشن کردن هدف با لیزر و تجزیه و تحلیل نور منعکسشده، فاصلهها را اندازهگیری میکند. دیگر تجهیزات مورد استفاده در این بخش شامل رادار است که رادار، یک دستگاه رادیویی است که برای مشاهده جسمها و اندازهگیری برخی ویژگیهای آنها بوسیله موجهای رادیویی بکار میرود. مهمترین بخش سیستم ادراک محیط در خودرو خودران شامل داده کاوی دادههای بدست آمده توسط تجهیزات مختلف است. سیستم دادهکاوی با ادغام تصاویر پرداز شده، فواصل اندازهگیری شده توسط لیدار و همچنین استفاده از جیپیاس و رادار، ورودی مورد نیاز سیستم تصمیمگیری را به صورت دادههای عددی و سمبلیک فراهم میآورد.
سیستم تصمیمگیری