ویژگی رشک برانگیزی که در دل اقتصاد آلمان نهفته است
تیننیوز| وبلاگ مسعود خوانساری-آلمان، کشوری است که به صنایعاش تفاخر میکند و هر روز هم بیشتر از گذشته عظمت صنعتی خودش را به رخ جهان میکشد. صنایع آلمان اتفاقی مابین هنر و اقتصاد هستند. هارمونی، نظم، دقت، پیچیدگی، انعطاف و معنا همگی دردل یک کالای صنعتی ساخت این کشور نهفته و این ادعاي است که تقریبا تمام اقتصاددانان و صاحبان صنایع در جهان به آن مهر تایید میزنند.
آلمانیها به محصولاتشان جان میدهند و هرچه تولید میکنند، هویتی پشت سردارد. صنعتگران قدرتمندترین اقتصاد قاره سبز به همان میزان برای ساخت یک خودرو، هواپیما، کشتی و یا حتی یک قطعه صنعتی فکر میکنند که یک هنرمند برای خلق تابلوی نقاشی. اما چطور اقتصاد آنها چنین ترکیب رشک برانگیزی نمایان شدهاست؟
چنین میشود که در هر وسیلهای که آنها تولید میکنند، رگهای بهرهگیری درست و دقیق از تکنولوژی نهفته است.
اما این تنها مزیتشان نیست. آلمانیها به تمام نوجوانان و جوانانشان با نهایت صبر و شکیبایی، آموزش میدهند. آموزش در این اقتصاد قدرتمند نه تنها یک عنصر تشریفاتی برای پرکردن گزارشهای عملکرد سالیانه که اساس هر اقدامی است.
از طرف دیگر نظم، یگانه صفتی است که آلمانیها در آن سرآمد جهان هستند. نظم در تولید، نظم در طراحی، نظم در فروش و بازاریابی و حتی نظم در انتخاب کالایی که باید تولید کنند، حرف اول برای انتخاب استراتژیها و رفتارهای آنان میزند.
یکی از متفکران آلمانی یک دهه قبل گفتهبود:« اگر از من سوال کنید که چرا آلمان موفق شد، میگویم ما بیش از آنکه استعداد و هوش داشتهباشیم، نظم داریم.»
«قدمت» بنگاههای شاخص و معتبر در آلمان نه یکسال، نه ده سال و نه حتی 50 سال نیست. عمر بنگاههای آلمانی گاهی به عمر بالاتر از 120 سال و 150 سال هم میرسد. بنگاههایی که امروز توسط نوادگان، موسسان آن اداره میشوند و این چه ویژگی رشک برانگیزی است که در دل اقتصاد آلمان نهفته است. «ثبات» همان صفتی است که اقتصاد ایران به آن نیاز دارد. ثبات است که نظم و دقت را میآورد. ثبات است که امکان سرمایهگذاری بیشتر و توسعه مفیدتر را ایجاد میکند و ثبات است که عمر بنگاهها را نه مانند ایران به 5 سال و 10 سال، که برای کشوری مانند آلمان به بالاتر از 100 سال
میرساند.
اقتصاد آلمان مملو از درسهای آموختنی برای اقتصادهای کمتر توسعه یافتهای مانند ایران است. آلمانی ها به پاس ثبات و قدمت، برای خود یک تاریخ میسازند. تاریخی که اسطورهها آن را روایت نمیکنند و کالاها هستند که شارح آن میشوند. امروز به نام بنز و بی ام و دقت کنید که برای شما یادآور چیست؟
برگرفته از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران