| کد خبر: 113518 |

◄ اولویت شرکت ساخت پروژه‌های نیمه‌کاره است

تین‌نیوز| اولین دوره نمایشگاه راه‌سازی، راهداری و صنایع وابسته از صبح روز گذشته آغاز به کار کرد و تاکنون میزبان مسئولین بلندپایه صنعت حمل‌ونقل کشور بوده است، در روز افتتاحیه عباس آخوندی سکان‌دار صنعت حمل‌ونقل کشور از این نمایشگاه بازدید کرد و پس‌ از آن معاونان وی نشست‌های خبری‌ در این نمایشگاه برگزار کردند. صبح امروز نیز معاون وزیر راه و رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن در این نمایشگاه به سخنرانی پرداخت.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، از ساعت 13 امروز نیز خیرالله خادمی که به‌تازگی به ریاست شرکت ساخت و توسعه زیربناها منصوب شده، نشست خبری خود را برگزار کرد، خیرالله خادمی هفته پیش محمد زاده‌ای را تودیع کرد که خود نیز حدود یک ماه روی کرسی ریاست این سازمان نشسته بود.

به نظر می‌رسد نشست خبری امروز خیرالله خادمی در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد، چراکه پس از یک دوره چندماهه عدم ثبات در شرکت ساخت، حالا اوضاع سامان گرفته و سخنرانی امروز خادمی می‌تواند بیانگر سیاست‌های کلی این مقام مسئول برای شرکت متبوعش باشد.

خادمی در آغاز سخن با تشکر از خبرنگاران گفت: بنده از شما عزیزان یک تقاضا دارم و این تقاضا این است که در مسیری که پیش‌رو داریم به‌کل فضای حمل‌ونقل و به‌خصوص به شرکت ساخت کمک کنید و ما را در انجام درست وظیفه‌مان یاری کنید.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: خوشبختانه امروز شرکت ساخت در وضعیت مطلوبی قرار گرفته است، امروز به‌جرئت می‌توان گفت هیئت‌مدیره این شرکت از تخصصی‌ترین هیئت‌مدیره‌های کشور است.

خادمی در پاسخ به سؤال خبرنگار تین‌نیوز مبنی بر اینکه در دوماه گذشته شرکت ساخت سه رئیس متفاوت را روی کرسی ریاست خود دیده است و انتخاباتی هم پیش رو است، با توجه به این عدم ثبات برنامه اصلی و تمرکز اصلی شما روی چه موضوعی است گفت: اولاً من یک شوخی با شما بکنم و بگویم که بنده پنج سال است در این شرکت مشغول به فعالیت هستم و هیچ جا کمتر از پنج سال نبوده‌ام، اما در پاسخ به سؤال شما باید عرض کنم که اولویت اصلی ما اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره است.

خادمی ادامه داد: امروز 590 کیلومتر آزادراه و 872 کیلومتر بزرگ‌راه و راه اصلی در دست اجرا داریم که باید تمرکز اصلی را روی اتمام این پروژه‌ها بگذاریم، همان‌طور که می‌دانید سرمایه در گردش در شرکت ساخت سالانه 4000 میلیارد تومان است و این رقم بزرگ همان‌طور که شما روی آن حساسیت دارید مسئله حساسی هم هست، لذا ما اگر بتوانیم این پروژه‌ها را به اتمام برسانیم کار مؤثری کرده‌ایم.

خادمی ادامه داد: 60 درصد از منابع اعتباری وزارت راه و شهرسازی در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور هزینه می‌شود و حدود 40 درصد دیگر در نگهداری راه‌ها، دوخطه کردن مسیرهای ریلی و بهسازی راه‌ها، هزینه می‌شود.

معاون ساخت و توسعه بزرگراه‌ها افزود: امروز نسبت راه‌های فعلی موجود در کشور نسبت به‌ جمعیت‌ و مساحت‌‌ پایین‌تر استاندارد است که البته همین امر ‌در بخش حمل‌ونقل ریلی هم حاکم است.
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه حمل‌ونقل ریلی فعلاً در کشور توجیه حمل بار دارد، گفت: به همین دلیل اغلب مسافرت‌ها در کشور ما توسط حمل‌ونقل جاده‌ای انجام می‌شود و فقط حدود 10 درصد جابه‌جایی‌ها توسط حمل‌ونقل ریلی در حال انجام است و تا انتقال مناسب حمل بار و مسافر از جاده به سمت ریل، زمان زیادی لازم داریم.
 
خادمی گفت: در 12 سال گذشته، خودروهای ما از 5 میلیون دستگاه، به 18 میلیون دستگاه افزایش‌یافته است، درصورتی‌که جاده‌های ما حتی دو برابر هم نشده است.
 
او افزود: البته رشد ترافیک، یعنی رشد توسعه کشور و نمی‌توان مانع آن شد، اما باید این ترافیک، ایمن، روان و ارزان باشد و این نیازمند شبکه حمل‌ونقل قوی است تا به ترافیک سرویس دهد.
 
معاون ساخت و توسعه بزرگراه‌ها، گفت: باید شبکه بزرگراهی، آزادراهی و جاده‌ای کشور با یکدیگر مرتبط و شطرنجی باشد؛ ‌‌50 درصد تصادفات ما رخ‌به‌رخ است، در این راستا باید با ساخت باند دوم در کنار راه‌های اصلی، تردد خودروها از یکدیگر جدا شود.
 
وی افزود: هیچ کشوری بدون توسعه حمل‌ونقل و زیرساخت‌ها، توسعه‌نیافته است و اگر شاخص اقتصادی کشوری بالا باشد، بدان دلیل است که زیرساخت‌های حمل‌ونقل آن توسعه‌یافته است.
 
خادمی در خصوص آخرین وضعیت کریدورهای جاده‌ای گفت: اولویت‌های کریدورهای ترافیکی را بررسی کرده‌ایم، 75 درصد ترافیک کشور روی 35 هزار کیلومتر از جاده‌ها است که این 35 هزار کیلومتر باید بزرگراه و آزادراه باشد،‌ البته گلوگاه‌هایی هم داریم که در این عرصه ‌لازم است رفع شود.
 
خادمی بابیان اینکه 10 کریدور اصلی در شبکه حمل‌ونقل کشور تعریف‌شده است، گفت: 75 درصد ترافیک کشور در این 10 کریدور جریان دارد که برنامه داریم ظرفیت، ایمنی و خدمات این 10 کریدور افزایش یابد.
 
معاون ساخت و توسعه بزرگراه‌ها،‌ بابیان اینکه این 10 کریدور در حال حاضر مصوب شده است، افزود: در بودجه امسال، 2 کریدور شماره 1 و 10، ردیف اعتباری گرفته‌اند که امیدواریم با جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی، ارتقای وضعیت داشته باشیم.
 
خادمی بابیان اینکه مدیریت این کریدورها متمرکز است، بیان کرد: کریدور شماره 1، از بندر گواتر به بندر خرمشهر و عراق متصل می‌شود که توسعه نوار ساحلی دریای عمان و خلیج‌فارس را فراهم می‌کند.
 
وی ادامه داد: باید زیرساخت‌های حمل‌ونقلی در این کریدور 1700 کیلومتری تأمین شود، البته بخش‌هایی از مسیر تکمیل‌شده است، مثلاً از بندرعباس تا عسلویه 200 کیلومتر بزرگراه یا از عسلویه تا بوشهر 100 کیلومتر بزرگراه اجراشده است، ضمن آنکه از بوشهر تا گناوه و بندر دیلم هم پروژه فعال است و 70 کیلومتر از مسیر باقی‌مانده است، ضمناً از دیلم به آبادان متصل می‌شود.
 
این مقام مسئول همچنین اظهار داشت: کریدور شماره 10 از مرز بازرگان به بندر امام خمینی (ره) می‌رسد که ‌‌از آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، کردستان، لرستان و کرمانشاه عبور می‌کند که ترانزیت غرب کشور از این کریدور استفاده خواهند کرد.
 
معاون ساخت و توسعه بزرگراه‌ها‌ گفت: کریدور اصلی شمال ـ جنوب کشور از بندرعباس شروع‌شده و به یزد،‌ تهران و شمال می‌رسد.
 
معاون ساخت و توسعه بزرگراه‌ها‌ ادامه داد: در حال حاضر از بندرعباس تا تهران به‌صورت بزرگراه و آزادراه جاده موجود است،‌ اما از تهران به شمال، گلوگاه‌هایی داریم البته در محورهایی نظیر فیروزکوه چهار خطه کردن مسیر رو به پایان بوده و این گلوگاه‌ها در حال رفع است.
 
خادمی اظهار داشت: 4 خطه کردن محور فیروزکوه در قالب 4 قطعه انجام شد و 10 کیلومتر از این مسیر باقی‌مانده است.
 
وی اضافه کرد: همچنین در جاده هراز نیز به‌عنوان باند دوم، در حال اجرای خط هستیم، 17 کیلومتر تونل لازم داریم تا پروژه تکمیل شود و بدین ترتیب بندرعباس به شمال کشور و بندرهایی نظیر نوشهر و بندر امیر‌آباد متصل می‌شود.
 
 
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.