بازدید سایت : ۲۰۲۲۳
در نشست تخصصی تین‌نیوز، عنوان شد:

◄ تصویب قانون بدون پشتوانه علمی / L. E. Z به داشتن معاینه فنی محدود شد

◄ تصویب قانون بدون پشتوانه علمی / L. E. Z به داشتن معاینه فنی محدود شد
|

تین‌نیوز| نشست تخصصی بررسی طرح کاهش و سیستم هوشمند کنترل معاینه‌‌فنی با حضور معاون‌آموزش پلیس‌راهور تهران بزرگ و رئیس ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران و مسئولان شبکه خبری تین‌نیوز برگزار شد.

به گزارش تین‌نیوز، مباحث مهمی چون طرح کاهش، معاینه‌فنی و کنترل هوشمند و سیستم مکانیزه سیمفا، در این میزگرد مورد بررسی قرار گرفت.

نواب حسینی‌منش، رئیس ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران، در بخشی از این نشست با اشاره به عوارض 1000 دلاری سالیانه و اجباری معاینه‌فنی خودرو در کشورهای پیشرفته، افزود: با همکاری وزارت کشور، پلیس‌راهور و هم‌چنین شهرداری‌ها، خوشبختانه سازوکار الزام معاینه‌فنی خودرو در کشور فراهم شده که تا پیش از شروع سال تحصیلی جدید از سامانه یک‌پارچه آن رونمایی خواهد شد.

وی در ادامه با بیان این‌که «بحث حاکمیتی اجبار به‌همراه داشتن برگه مجاز معاینه‌فنی در حال نهایی شدن است»، افزود: اشاعه فرهنگ و بحث اجتماعی شدن این‌کار را بر عهده اصحاب رسانه‌ها می‌گذاریم، در بررسی‌ها مشخص شد یکی از بهترین راهکارها در جلوگیری از بروز سوانح کنترل مکانیزه معاینه‌فنی، خودروهای معیوب است که به پیشنهاد شهرداری‌ها از سه سال پیش در دست مطالعه قرار گرفت.

رئیس ستاد معاینه‌فنی خودروهای شهر تهران از اتصال تمامی مراکز معاینه‌فنی به دیتا بانک سیمفا خبر داد و گفت: دیتا معاینه‌فنی در اختیار پلیس قرار دارد و دوربین‌در سطح شهر نیز در حال نصب در سطوح خیابان‌ها و مبادی ورودی شهر هستند که پلاک خودروهای فاقد معاینه را شناسایی و اطلاعات را به مرکز پلیس انتقال می‌دهند.

در ادامه این نشست تخصصی معاون آموزشی پلیس‌راهور تهران، ابراز داشت: تعریف دقیق معاینه‌فنی به لحاظ قانونی توجه به سلامت خودرو به‌جهت فنی و زیست محیطی است یعنی با این‌کار خودرو فرد مورد چکاپ دقیق قرار می‌گیرد.

معاینه‌فنی الزام و اجبار
سرهنگ مراد مرادی با اشاره به این نکته که داشتن معاینه فنی براساس الزام قانون اجباری است، گفت: در یک کلام به‌همراه داشتن برگه معاینه‌فنی یعنی مجوز تردد در سطح شهر، اما معاینه‌فنی خودرو نزد پلیس به معنای ایمنی کامل خودرو بوده و بیش از 70 درصد از 18 پارامتری که از سوی آقای حسینی‌منش عنوان شد، در حوزه ایمنی تعریف شده است.

وی با تاکید بر این‌که چنان‌چه خودرویی بتواند امتیاز لازم از مراکز معاینه‌فنی را در قالب پارامترهای این مراکز کسب کند، به‌طور قطع از ایمنی بالایی برخوردار است، افزود: با رقم خوردن این اتفاق بروز تصادفات و مشکلات ناشی از خراب شدن و در نتیجه کاهش ترافیک در سطح شهر را شاهد خواهیم بود.

نقش معاینه‌فنی در بروز تصادفات
مرادی در اشاره به نقش مستقیم و غیر مستقیم معاینه‌فنی خودرو به صورت مرتب، در ایجاد بسیاری از معضلات ترافیکی، ابراز داشت: زمانی که خودرو مستهلک در مراکز معاینه‌فنی قادر به کسب امتیاز مناسب نشود و نقص فنی داشته باشد، هنگام بروز خطر در منطقه عدم فرار قرار می‌گیرد و باعث ایجاد مشکل برای دیگر خودروهای عبوری می‌شود زیرا قدرت مانور خودرو به شدت کاهش پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر برخورد شدید پلیس با خودروهای فاقد برگه معاینه‌فنی، گفت: آمار پلیس نشان می‌دهد برخورد با خودروهای فاقد برگه معاینه‌فنی نسبت به مشابه سال گذشته در چهارماهه نخست، بیش از 50 درصد افزایش نشان می‌دهد که این خود بیان‌گر جدیت پلیس کاهش تخلف در این بخش است.

معاون آموزش پلیس‌راهور تهران، در توضیح اعتقاد پلیس به معاینه‌فنی، اضافه کرد: جدیت پلیس و همراهی با دیگر بخش‌ها تنها در صورت اعمال نقش حاکمیتی دولت در رعایت استانداردها از سوی تولید کنندگان است زیرا، تنها برخورد با خودروهای درحال تردد چاره ساز این کار نیست.

به گفته مرادی، نقش معاینه‌فنی زمانی نشان داده می‌شود که در مراجعات مشخص شود که کدام‌یک از خودروها از ایمنی و سطح استاندارد مطلوب هنگام ساخت برخوردار است و از سوی دیگر قرار گرفتن اطلاعات معاینه‌فنی در اختیار خودروسازان می‌تواند آنها را در ارتقا سطح کیفی و ایمنی خودروها یاری کند.

وی در ادامه از نگاه خاص و ویژه پلیس‌راهور به مقوله معاینه‌فنی سخن به میان آورد و گفت: کاهش میزان آلاینده‌ها، بهبود ترافیک، کاهش حوادث رانندگی و کاهش مصرف سوخت از اولین نتایج به‌دست آمده از معاینه‌فنی خودروها خواهد بود.

مرادی از وجود سه و نیم میلیون خورو سواری واجد شرایط معاینه‌فنی در تهران خبر داد و تصریح کرد  درحال حاضر براساس مصوبه قانونی مجلس نزدیک از 50 درصد از این تعداد خودروها نیازی به برگه معاینه فنی و مراجعه به مراکز ندارند، مابقی حدود 500 تا 700 هزار دستگاه موفق به دریافت برگه معاینه‌فنی از مراکز تهران و تعدادی در همین حدود در شهرهای اقماری به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند و مطابق آمارهای موجود حدود زیر 15 درصد از خودروهای پایتخت معاینه فنی ندارند.

معاون رئیس‌ پلیس‌راهور تهران، متاسفانه با افزایش زمان معاینه‌فنی خودروها از 2 به 5 سال از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی آن‌هم تحت شرایط خاص، اظهار داشت: به دلیل عدم رعایت برخی استانداردها در ساخت خودرو، پلیس همواره این دغدغه را دارد که این دسته از خودروها موجب افزایش آلاینده‌ها و بروز سوانح در سطوح مختلف شوند.

استاندارد جهانی مدت‌زمان معاینه‌فنی
با طرح این سوال از سوی تین‌نیوز که استاندارد و نرم جهانی مدت زمان معاینه‌فنی در جهان چند سال است، سیدنواب حسینی‌منش وارد بحث شده و گفت: بسیاری از خودروسازان مطرح جهان از جمله تویوتا، هیوندا، و بنز وامثالهم، که بنز سرآمد آنان است حداکثر زمان معاینه‌فنی را بر روی دو سال استوار کرده و گاهی به کمتر از آن نیز توجه کرده‌اند.

در این بین سرهنگ مرادی با بیان این‌که « دلیل این‌که چرا معاینه‌فنی از 2 به 5 سال تبدیل شد بر ما پوشیده است»، ابراز داشت: این تصمیم باید با تغییر شرایط به دو سال باز می‌گشت که متاسفانه این‌گونه نشد؛ کما این‌که باید توجه شود استاندارد کیفی خودروهای داخلی با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

وی با اشاره به طیف وسیع ارسال مکاتبات به‌منظور کاهش زمان معاینه‌فنی از 5 به 2 سال، تاکید کرد: این مهم از سوی مجلس نهم مورد توجه قرار گرفت و براساس آخرین اطلاعات برای بررسی نهایی به کمیسیون شهری ارسال شده است که امید می‌رود در مجلس دهم به نرم جهانی بازگردد.

به گفته مرادی در بسیاری از کشورها خودروهای نوشماره باید ظرف شش ماهه نخست به مراکز معاینه‌فنی مراجعه کنند، اما در ایران این مهم مغفول مانده است.

وی در تشریح وضعیت معاینه‌فنی در خودروهای شهر تهران، گفت: نزدیک به 15 درصد از کل خودروهای شهر تهران فاقد برگه معاینه‌فنی هستند که آمار قابل تاملی است چراکه بخشی از خودروهای دارای مجوز معاینه‌فنی نیز پیش از این برگه خود را مراکز غیر رسمی دریافت کرده‌اند.

مرادی از تلاش پلیس به‌منظور اجرای هرچه بهتر طرح سیمفا و رصد خودروهای فاقد برگه معاینه‌فنی، گفت: با تست پلیس پیش از افتتاح طرح سیمفا، امیدوار هستیم که کنترل دقیق و خوبی بر روی خودروهای متخلف به صورت مکانیزه اعمال شود.

وی با اشاره به تلاش وزارت‌کشور، شهرداری و پلیس در کنترل مکانیزه و هوشمند معاینه‌فنی خودروها، افزود: نکته مهم‌تر از کنترل هوشمند و مکانیزه معاینه‌فنی خودروها، بازگشت مدت زمان معاینه‌فنی به 2 سال از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که بیش از هر اقدام سلبی می‌تواند بر این بخش تاثیرگذار باشد.

تصویب قانون بدون پشتوانه علمی
او با اشاره به اینکه این بند از قانون که در دهه هشتاد به تصویب رسید از پشتوانه علمی، فنی ومنطقی برخوردار نیست، مجدد مورد تاکید معاون آموزش پلیس‌راهور قرار گرفت و ادامه داد: متاسفانه حتی خودروسازان داخلی حداکثر تا دو سال خودروهای تولیدی خود را گارانتی می‌کنند، بنابراین معافیت پنج ساله از لحاظ علمی توجیه منطقی نداشته و نمی‌شود چنین خودرویی 5 سال بدون نظارت در چرخه حمل‌ونقل تردد داشته باشد.

وی با بیان این‌که طرح L.E.Z فعلی تفاوت‌های اساسی با طرح اولیه دارد، گفت: این تغییرات در راستای اشرافی که پلیس بر امور ترافیک شهر دارد صورت گرفته و در نتیجه پایه‌‌ و مبنای اجرای طرح فوق در صورت ابلاغ، متکی به معاینه‌فنی است و فاز اول آن با تداوم طرح زوج و فرد و تنها با کنترل معاینه‌فنی ابلاغ خواهد شد.

در این بین حسینی‌منش در واکنش به این دسته از تغییرات، تصریح کرد: طرح کاهش در جهان براساس میزان تولید آلایندگی خودرو و میزان دسترسی به منطقه کم انتشار به اجرا گذاشته شد که بر اساس آن سن خودرو برای کشورهایی چون انگلیس بسیار حائز اهمیت است، موضوعی که در ایران و ایجاد منطقه سبز نیز مد نظر طراحان آن قرار گرفته است.

 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.