| کد خبر: 92266 |

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن در گفت‌وگو با تین‌نیوز:

◄ از سر ناچاری ریل هندی وارد کردیم

تین‌نیوز| مساله قرارداد شرکت‌راه‌آهن برای واردات ریل هندی به گونه‌ای مورد توجه و انتقاد برخی افراد و رسانه‌ها قرار گرفته که به نظر می رسد ریل ملی در شرف تولید است و راه‌آهن تمایلی به استفاده از آن ندارد. اما نگاهی واقع‌بینانه در این زمینه نشان می‌دهد که شرکت ذوب‌آهن همچنان آمادگی تولید جدی ریل را ندارد و شرکت راه‌آهن نیز نمی‌تواند روی ریل ملی که هنوز تولید نشده حسابی باز کند.

در همین راستا، معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن، در گفت‌وگو با تین‌نیوز، راجع‌به قرارداد هند می‌گوید: این قرارداد از قبل منعقد شده بود. با توجه به اینکه در سال‌های گذشته با مشکلات گوناگونی برای تامین ریل مورد نیاز کشور روبه‌رو بوده‌ایم، شرکت راه‌آهن و بخش توسعه‌ای این شرکت در تنگنای جدی قرار داشتند.

به گزارش تین‌نیوز، سعید محمدزاده می‌گوید:  از آنجایی که مساله نگهداری خطوط ریلی و حفظ ایمنی شبکه در اولویت برنامه‌های راه‌آهن است و در سال‌های اخیر فشاری زیادی را در این مساله متحمل شدیم، در نهایت باید برای رفع بخشی از مشکلات چاره اندیشی صورت می‌گرفت.

به همین جهت برای پاسخگویی به تقاضای موجود که تولید داخلی برای آن وجود نداشت، باید این نیاز را از طریق واردات تامین کردیم.

در حال حاضر نیز عملیات زیرساختی بسیاری از خطوط ریلی کشور توسط راه‌آهن و شرکت ساخت انجام شده که آماده ریل‌گذاری هستند.

به گفته محمدی، آمار اشتباهی که بعضا به گوش می‌رسد و مصرف ریل کشور را سالیانه 300 کیلومتر اعلام می‌کند، واقعی نیست.

براساس موجودی ریل کشور، تاکنون 1000 کیلومتر ریل‌گذاری در یک سال را هم شاهد بوده‌ایم که در این مورد می‌توان به خطوط ریلی بافق-مشهد اشاره کرد.

او می‌افزاید: در حال حاضر، امکان مصرف سالیانه 100 تا 150 هزار تن ریل به صورت حداقلی وجود دارد.؛ اما با توجه به تکالیف انباشته‌ای که در این زمینه وجود دارد، نیاز کنونی کشور رقم بالاتری را به خود اختصاص می‌دهد.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن، ضمن بیان اینکه خط تولید ریل توسط شرکت ذوب‌آهن از اروپا وارد شده و مراحل نصب و راه‌اندازی را طی کرده است، می‌گوید:  مشخصات فنی پیچیده‌تری هم در فرآیند راه‌اندازی این خطوط تولید دخیل هستند که در حال حاضر فرآیند آن در حال تکمیل است.

محمدزاده در رابطه با مراودات مالی راه‌آهن و شرکت ذوب‌آهن می‌گوید:  از نظر بدهی‌ها و معوقات، راه‌آهن به عنوان یک شرکت حمل‌ونقلی، مطالباتی از شرکت‌های گوناگون دارد که ذوب‌آهن یکی از آن‌ها است. روند وصول مطالبات نیز به طور طبیعی طی می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی می‌افزاید: قرارداد با ذوب‌آهن در حال نهایی شدن است و امید است که در سال جاری به سرانجام برسد.
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.