| کد خبر: 77047 |

◄ عزت نهفته در رویکرد توسعه قطارهای سریع‌السیر به‌جای خرید هواپیما

وبلاگ تین نیوز، عباس قربانعلی بیک | مقام معظم رهبری: «اگر قرار باشد بين هواپيما و راه ­آهن يكي را انتخاب كنيد بايد راه­آهن را انتخاب كنيد»

این روزها در مورد نیاز کشور به خرید تعداد 400 دستگاه هواپیمای مسافری با ارزش چندده میلیارد دلار مطالب زیادی گفته و نوشته می شود در حالی که ناوگان پهن پیکر موجود 5 شرکت بزرگ هوایی ایران در سال 93 به یکصد فروند نمی رسید و اخیرا با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما (البته با حفظ یارانه سوخت) شرکت­ های هواپیمایی خصوصی که طی سال های گذشته با وجود مشکلات فراوان با ابتکارات بسیار مناسب موفق به خرید هواپیماهای مورد نیاز خود شدند عملا نیازی به حمایت دولت خارج از نظام اعتباری بانکها و ... برای این اقدام ندارند.

این واقعیت که بهره ­وری هواپیماها در شرکت های هوایی ایران حدود یک سوم متوسط دنیا است هرچند توسط بسیاری از مدیران فقط به موضوع تحریم نسبت داده می شد، این نگرانی را ایجاد می نماید که با رفع تحریم و ایجاد فضای باز اقتصادی، حمایت های افراطی برای بدهکار نمودن مجدد منابع محدود کشور در این زمینه به عمل آید.

رویکرد اخیر کنگره و دولت آمریکا در اعمال تحریم های جدید و غیر متعارف علیه اشخاص و شرکت های ایرانی پس از اجرایی شدن برجام با بهانه ­های مختلف مبین آینده نگران کننده ­تری برای خریدهای مستقیم تجهیزاتی مانند هواپیما از آمریکا و حتی اروپا می باشد به ویژه با توجه به وابستگی بسیار شدید و شکننده این ناوگان به قطعات یدکی.

با یک نگاه به تجربه نیم قرن گذشته که موجب تحولات شدید و سریعی در صنعت هواپیمایی و خطوط هوایی دنیا گردید و مشاهده وابستگی روزافزون کشورهایی مانند امارات، ترکیه و ... به محصولات گران قیمت تولیدی توسط چند شرکت محدود و انحصاری و از سوی دیگر آثار اقتصادی و اجتماعی این صنعت در زندگی روزمره مردم بهتر می توان به ضرورت ها و نیازهایی که اهمیت این رویکرد را تقویت می نماید (به ویژه برای ایران) پی برد.

اشباع خطوط هوایی دنیا به ویژه در مسیرهای متوسط در کشورهای اروپایی طی 30 سال اخیر باعث شد تجربه ژاپنی ها (که در نیم قرن گذشته برای حل مشکل اشباع خطوط جاده­ای و ریلی منتهی به شهرهای بزرگی مانند توکیو اتخاذ نمودند)، برای پاسخ به نیاز فوق و جایگزینی قطار سریع ­السیر به جای هواپیما در اروپا مورد استفاده و توسعه قرار گیرد.     
با یک نگاه چندجانبه به جغرافیا، پراکندگی جمعیت و انگیزه­ های سفر در ایران باید اذعان نمود که شرایط کشور برای یک انقلاب بزرگ ریلی با معرفی و توسعه راه­ آهن سریع ­السیر کاملا مستعد و مناسب است و چنانچه بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری این راهبرد به جای خرید هواپیما در خطوط داخلی منتج به توسعه خطوط سریع­ السیر گردد نه تنها وابستگی اقتصادی و حتی سیاسی کشور در این زمینه برای تامین و نگهداری هواپیماهای موجود و جدید کاهش می­ یابد بلکه یک زمینه بسیار مناسب برای توسعه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور فراهم می گردد. 

فاصله شهرهای بزرگ و اصلی کشور و میزان سفر موجود هوایی و زمینی بین این شهرها شرایط کم نظیری را برای توسعه خطوط مذکور فراهم نموده که در این میان می توان به مناسبت مسیرهای شرق، غرب، جنوب، جنوب شرق، جنوب غرب و شمال برای این قطارها با سرعت حداکثر 350 و سرعت متوسط بالای 250 اشاره نمود (که با برنامه ریزی مناسب و اولویت بندی صحیح نه آنچنان که اکنون با تعدد پروژه­ های لاک پشتی مواجهیم) برای تحقق این چشم انداز پربرکت که با عزت اسلامی نیز هم‌راستا است (به ویژه از منظر تکنولوژی با بهره­ وری بالاتر، با قابلیت بومی شدن و توسعه، سرمایه ­گذاری بخش خصوصی و ...) باید هرچه سریعتر بررسی ها و مطالعات گسترده آغاز گردد. (با تاکید بر ضرورت حفظ یکپارچگی مطالعات با همکاری مشاورین با صلاحیت خارجی)

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    بحثجناب مهندس قربانعلی بیگ بسیار مهم و شایسته توجه است البته دامنه استفاده از راه آهن سریع به مسیرهای معینی محدود است و نمی تواند جایگزین هواپیما برای مسیرهای متنوع باشد. البته در قراردادهای خرید هواپیما باید شرایط بسیار سختی برای طرف مقابل گذاشت که مانند گذشته به بهانه تحریم های ظالمانه کشور ما را از حقوق طبیعی و قانونی محروم نکنند ولی اگر خریدهای گسترده هواپیمایی در معرض ریسک قطع روابط و تحریمهای مجدد باشد اصلا مفید کشور نخواهد بود و عملا به شمشیری آماده فرود تبدیل می شود که بر خلاف عزت و حکمت می باشد ضمنا خرید هواپیما باید توسط بخش خصوصی باشد نه دولت و نباید بدهی کلان دولتی در این خصوص ایجاد شود و حمایت دولتی اغلب به حمل و نقل ریلی معطوف باشد همچنین راه آهن معمولی ما نیز اگر سرعت و خدمات مناسبی بدهد بخشی از تقاضای سفر هوایی را جذب می نماید.

  • موسوی 0 0

    ۴۰۰ دستگاه هواپیمای مسافری؟!

  • حمیدرضا 0 0

    با توجه به علاقه مندی کشورهای شرقی آسیا برای توسعه تجارت با ایران و آسیای میانه و نیز توانمندی کشورهایی همچون ژاپن، کره و چین در ساخت شبکه های قطار سریع السیر قاعدتا این علاقه مندی در صورت مدیریت صحیح توسط دولت و استفاده از توان، سرمایه و مشارکت این کشورها در کریدورهای جنوب - شمال و جنوب شرق کشور یک معامله دو سر برد برای طرفین می باشد زیرا از یک سو باعثتسریع در اجرا و افزایش سرعت و کیفیت ترانزیت این مسیرها برای ایران خواهد شد و از سوی دیگر با اتصال این شبکه ریلی به شبکه ریلی اصلی کشور باعثکوتاه شدن مسیر های دسترسی کالاهای صادراتی آنها به بازارهای مصرف همچون آسیای میانه، افغانستان، آذربایجان، ارمنستان، روسیه خواهد شد از طرفی با توجه به مسافت و هزینه های بالای عبور کالا از مسیر دریایی کانال سوئز در کنار ناامنی های موجود می تواند مسیر جایگزین و مناسبی برای ترانزیت کالا به کشورهای اروپایی مخصوصا شرق اروپا نیز باشد لذا سرمایه گذاری برای این موضوع همانطور که آقای مهندس در متن فوق ذکر کردند به جهات مختلف مانند رفاه مردم، امنیت، اصول پدافند غیر عامل، اشتغال، رونق اقتصادی، تجارت، ورود تکنولوژی، تمایل سرمایه گذاران خارجی جهت مشارکت، منافع دو سویه و … دارای مزیتهای بسیار بیشتری هم برای رفاه مردم و هم برای دولت و شرکای خارجی خواهد بود پس بهتر است دولت محترم آقای روحانی همانطور که تا کنون رغبت و علاقه خود را به توسعه زیرساخت های شبکه ریلی نشان داده اند از توان دیپلماسی دولت خود برای گرفتن شرکای مطمئن خارجی برای توسعه هر چه سریعتر خطوط پرسرعت ریلی استفاده کنند

  • ظهرابزاده 0 0

    تا جاییکه بنده می دانم، هیچ گاه در ژاپن و اروپا بحثجایگزینی هواپیما با قطار مطرح نبوده. همین الان در اروپا که مهد قطارهای سریع است انواع سرویسهای هوایی هم وجود دارد. لذا هر دو مود باید با همدیگر رشد کند و هر کدام کارکرد خودشان را دارند.

    • قربانعلی بیک 0 0

      ضمن تشکر از شما توجه جنابعالی به عنوان نمونه به تاثیر احداثخط سریع ریلی بر مسیر پاریس لیون و پاریس به لندن جلب میگردد

  • امید 0 0

    سلام
    شما دست اندرکاران بخش ریلی حتی اصل جمله اقای خامنه ای رو هم درست نمیدونید. ایشان اول شرط انتخاب گذاشتند و بعد گفتند قطار...
    و در ادامه دلیلش را گفتند که تقریبا هیج جا نمی اورند. ایشان گفته بودند دلیلش این است که راه اهن برای عموم مردم در دسترس تر است!
    حالا با ان شرط و این دلیل باید دید راه اهن واقعا تا حالا چه خوبی هایی برای عامه مردم داشت؟ یا فقط صرفا برای قشر سرمایه دار منفعت داشت؟ چه مسافر و چه بار...
    حالا مسئولین بخش ریلی در پشت این سخن آقای خامنه ای نباید پنهان شوند و فقط قطار خوب است بگویند!