بازدید سایت : ۲۰۲۲۳
یک کارشناس حمل و نقل و ترافیک در گفتگو با تین نیوز:

◄ لزوم به کار گیری خودروهای پایه گاز سوز در طرح LEZ

◄ لزوم به کار گیری خودروهای پایه گاز سوز در طرح LEZ
|

تین نیوز | بنیانگذار و مدیر مرکز آموزشی کوتاه مدت حمل و نقل و ترافیک شهرداری های کشور، در خصوص لزوم بکارگیری خودروهای پایه گاز سوز در طرح کاهش آلاینده ها، گفت: الزام به استفاده از خودروهای گاز سوز قطعا طرح LEZ را زودتر به نتیجه می رساند.

مهرداد تقی زاده در گفتگو با تین نیوز، با اشاره به اینکه نیاز به چاره اندیشی در طرح جلوگیری از ورود خودروهای آلاینده به محدوده ای که به آن مناطق کم انتشار آلایندگی اطلاق می شود بیش از گذشته احساس می شود، افزود: قطعا جایگزینی گزینه ممانعت از ورود خودروهای بنزین سوز به محدوده طرح کاهش آلاینده ها، اثر بخش تر از محدود کردن تردد اینگونه خودروها در بخشهای مرکزی شهر خواهد بود.

وی از نیاز کشور در استفاده از خودروهای پایه گاز سوز به دلیل کمی سطح آلایندگی در این خودروها، سخن به میان آورد و تصریح کرد: به طور قطع استفاده از خودروهای پایه گاز سوز به دلیل برخورداری ایران از منابع عظیم گازی، ضمن برخورداری از صرفه اقتصادی تا حد قابل قبولی رافع مشکلات وجود آلاینده ها در کلانشهر ها خواهد بود.

طراح و مدیر آموزشی دوره های کوتاه مدت مدیریت شهری، اظهار داشت: بر اساس مطالعات میزان انتشار آلاینده ها بر روی تعداد زیادی از خودروهای پایه گاز سوز، درصد آلایندگی آنها در مقایسه با خودروهای بنزین سوز بسیار کمتر ارزیابی شده است. مشروط بر اینکه زنجیره استفاده از آن در کشور کامل شود.

تقی زاده در ادامه با بیان اینکه زیر ساخت ها به منظور استفاده از خودروهای پایه گاز سوز در کشور مهیا نیست، اظهار داشت: بعضا تحمل صف های طولانی مانع از تمایل به خرید خودروهای پایه گاز سوز در ایران شده است و حل مشکلات این بخش به طور مسلم به کاهش آلاینده ها در کشور کمک شایان توجهی خواهد کرد.

وی تاکید کرد: الزام به استفاده از خودروهای هیبریدی نیز راهکار دیگری است که شاید ما در رسیدن به هوای پاک کمک نماید اما، این تکنولوژی با قیمت گزاف آن بزودی به خدمت کاهش آلاینده ها در نخواهد آمد و لذا تا آن زمان ناگزیر از جایگزینی راهکار های مناسب و دارای صرفه اقتصادی در این بخش هستیم.

یاد آور می شود مناطق کم انتشار (Low Emission Zone) مناطق جغرافیایی هستند که با هدف بهبود کیفیت هوا ایجاد می­ شوند. برای رسیدن به این هدف، خودروهای با آلایندگی بالا و غیر استاندارد از تردد در این مناطق منع می­ شوند و دسترسی وسایل نقلیه به آنها بر اساس میزان انتشار آلودگی شان تعریف و محدود می ­گردد. برای این مناطق استانداردهای خاصی در نظر گرفته می­شود.

از نظر تاریخی این مناطق ابتدا در سال 1996 در شهر استکهلم سوئد معرفی شدند، در حال حاضر حدود 225 منطقه کم انتشار در 11کشور عضو اتحادیه اروپا شامل کشورهای آلمان، دانمارک، سوئد، ایتالیا، هلند، مجارستان، اتریش، بلژیك، انگلستان، نروژ و سوئیس وجود دارد.

هم اكنون یکی از معضلات و دغدغه‌های جدی مدیریت شهری، آلودگی هوای کلان­شهر تهران است.
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی اکبر رجبی

    با سلام. با توجه به معزل آلودگی هوا در کلانشهرها، استفاده از خودروهای حمل و نقل عمومی از نوع پایه گازسوز مناسبترین راه بنظر می رسد. شرکت خودروسازی[…] اولین اتوبوس گازسوز با استاندارد الایندگی یورو۶ رو تولید و در نمایشگاه سوختهای جایگزین، CNG رونمایی کرد. ولی دریغ از یه خبر تو محافل و مجامعی که خودشون رو متولی محیط زیست، بهینه سازی سوخت و … می دونن. به هرحال ابزارش تولید شده و آماده تست هم هست. استارت در این زمینه زده شده و منتظر حمایت هستیم. با سپاس

    • دوست

      این دوست ما فکر میکنند تبلیغات مجانی است!؟ شرکت شما حتما بودجه برای تبلیغات گذاشته است! لطف کنند مشاور و برنامه ریزی تیلیغاتی داشته باشند.