| کد خبر: 60864 |

پساتحریم؛ فرصت بهبود حمل‌ونقل جاده‌ای

تین نیوز | فضای بین‌المللی مطلوب شکل‌گرفته بعد از توافق هسته‌ای می‌تواند زمینه‌ساز نوسازی و بهبود کیفیت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای بار و مسافر باشد. البته در این راستا نکته مهم‌تر، داشتن برنامه‌کلان و جامعی است تا با اتکای به آن، از فرصت به دست آمده استفاده بهینه شود.
 
در این راستا نیاز به برنامه‌ای مشخص داریم تا از بروز اثرات نامطلوب احتمالی در دوران پساتحریم، مانند موازی‌کاری‌ها یا اتلاف منابع جلوگیری شود. اگر این برنامه‌ریزی انجام نشود، دوران پساتحریم با دوران قبل از آن تفاوت خاصی نخواهد داشت.
 
اهمیت حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای وقتی آشکار می‌شود که بدانیم اکنون حمل‌ونقل بیش از ۹۰درصد بار ومسافر کشور بر دوش جاده‌های کشور است و برای همین هم پساتحریم شاید بتواند زمینه‌ساز رشد این بخش شود.
 
در سال‌های گذشته فعالان حوزه جاده‌ای به ناچار از برخی کامیون‌های بی‌کیفیت چینی استفاده می‌کردند که به خاطر کیفیت پایین، برخی مشکلات مالی و جانی را به دنبال داشت اما با لغو تحریم، شاید بتوانیم از ناوگانی باکیفیت بالاتر استفاده کنیم که ایمنی و کارآیی بیشتری داشته باشند.
 
یکی از اتفاق‌های خوب پساتحریم، توسعه روابط ایران و کشورهای دیگر است که این بهبود روابط تجاری در توسعه و نوسازی ناوگان نیز موثر خواهد بود. هم‌اکنون برخی کامیون‌های بسیار پیر در حمل‌ونقل جاده‌ای کشور ما فعال هستند زیرا بسیاری از رانندگان نمی‌توانند اقساط خرید کامیون جدید را بپردازند و منتظر هستند تا فرصتی برای تسهیل شرایط نوسازی ناوگان فراهم شود.
 
از سوی دیگر با برداشته شدن تحریم‌ها، جاده‌های ما شاهد رونق تردد کامیون‌های ترانزیتی دیگر کشورها خواهد بود همچنین در زمینه ترانزیت کالا از ایران به دیگر کشورها، گام‌های جدیدی برداشته خواهد شد. نباید فراموش کرد که همه این اتفاق‌ها نیازمند برنامه‌ریزی برای توسعه زیرساخت‌هایی همچون جاده و ناوگان است. از سوی دیگر باید تلاش کنیم تا برخی مشکلات مدیریتی داخلی یا خودتحریمی‌ها کاهش یابد تا بتوانیم از فرصت لغو تحریم، استفاده مطلوب را داشته باشیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اسداله اسدبیگی 0 0

    با سلام، لازم به ذکر است که با توجه به فرمایش جناب چهاردولی، از آنجائیکه بیش از ۹۰درصد از حمل ونقل بار ومسافر کشور بر دوش جاده‌های کشور است این موضوع، خود جای بسی تامل و بازنگری دارد، چرا در بخش حمل ونقل جاده دارای ویژگی(حوادثو سوانح بیشتر، مصرف سوخت بیشتر، آلودگی محیط زیست بیشتر، تغییرات اکوسیستمی بیشتر، بهره وری نسبتا کمتر و …) در مقابل حمل ونقل ریلی، نیاز به توجه و عنایت مسئولین و دولتمردان در این زمینه است تا بتوان طرح جامع حمل ونقل کشور را عملیاتی و اجرایی نمود و از این رهگذر به بهره وری در حمل و نقل کشور دست یافت و ارزش افزوده بیشتری بدست آورد.