◄ مهم ترین مشکل صنعت حمل و نقل ریلی
تین نیوز | یک عضو اتاق فکر ریلی با اشاره به طولانی شدن زمان اجرایی بعضی از پروژه های تعریف شده در صنعت حمل و نقل کشورمان گفت: یکی از مهم ترین مشکلاتی که همیشه پروژه های حمل و نقلی کشور ما با آن مواجه هستند، مشکل نقدینگی است.
اسماعیل قهرمانی در گفتگو با تین نیوز گفت: در اکثر مواقع ما شاهد هستیم که پروژهای زیادی به علت نداشتن پول از زمان اجرایی بالایی برخوردار می شوند. این اتفاق، بی تردید به یکی از مهم ترین مشکلاتی که همیشه پروژه های ما با آن مواجه هستند، یعنی مشکل نقدینگی مربوط است.
وی ابراز داشت: مشکل عدم وجود نقدینگی کافی برای پروژه ها مقوله ای نیست که فقط به یک و یا چند سال اخیر مربوط باشد، در کشور ما پروژه راه اندازی می شود بدون آنکه تصوری از دورنمای نقدینگی برای آن وجود داشته باشد.
این کارشناس ریلی با بیان این سوال که پروژه های نیمه کاره چه کارایی دارند، عنوان داشت: در حالی که توان کشور ما محدود است خواسته های ما زیاد است. در حالی که ما در سال توان اجرایی 300 کیلومتر ریل گذاری داریم ولی همیشه سخن از 5000 - 6000 کیلومتر مطرح می شود.
قهرمانی تصریح کرد: مسئله مهم دیگری هم که باید بدان توجه داشت این است که حمل و نقل کشور ما نباید خود را با کشورهای دیگر مقایسه کند زیرا پروژه های آنها دو تا سه برابر پروژه های مشخص شده برای کشور ما هزینه دارند که پرداخت آن هزینه ها برای کشور ما مقدور نیست.
شایان ذکر است اتاق فکر حمل و نقل ریلی از مهرماه سال 92 با حضور مدیرعامل راهآهن، معاونان وی و تعدادی مدیران و برخی اساتید و صاحب نظران این حوزه از داخل و بیرون راه آهن به منظور تبادل نظر راجع به مسائل مهم حمل و نقل ریلی تشکیل شد.