بازدید سایت : ۳۲۲۸۲
| کد خبر ۱۰۱۰۴۸
کپی شد

◄ دبیرکل کریدور بین المللی تراسیکا از دروازه طلایی اقتصاد ایران بازدید کرد

◄ دبیرکل کریدور بین المللی تراسیکا از دروازه طلایی اقتصاد ایران بازدید کرد
|

تین‌نیوز| دبیرکل کریدور بین‌المللی تراسیکا ضمن سفر به پایتخت تجارت دریایی ایران، از بخش‌های مختلف بندر شهید رجایی بازدید و با مدیرکل بنادر هرمزگان و مدیران ارشد این بندر به گفتگو پرداخت.

به گزارش تین‌نیوز، «میرچا چوبراگا» دبیرکل تراسیکا با حضور در بندرشهید رجایی از امکانات و قابلیت‌های این منطقه ویژه اقتصادی، اسکله‌های ۴۰گانه آن و تجهیزات تخلیه و بارگیری کالا در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران بازدید کرد.

اراضی پشتیبانی، پروژه‌های سرمایه‌گذاری که هفته گذشته با حضور وزیر راه بهره‌برداری شد، ترمینال‌های ۱ و ۲ کانتینری، ترمینال‌های جنرال کارگو (کالاهای متفرقه و عمومی)، و بندر نفتی خلیج‌فارس از جمله بخش‌هایی بود که مورد بازدید دبیرکل کریدور بین‌المللی تراسیکا قرار گرفت.

این مقام بین‌المللی در نشستی مشترک با مدیران ارشد بندر شهید رجایی به بحث وتبادل نظر پرداخت و از نزدیک با ظرفیت‌های موجود در این بندر به منظور یافتن نقاط همکاری آشنا شد.

«میرچا چوبراگا» در این نشست که مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز حضور داشت، از ماموریت‌های اصلی کریدور تراسیکا سخن گفت: تسهیل ترافیک و جابجایی بار و مسافر از آسیای دور و آسیای میانه به سمت منطقه قفقاز و اروپا عمده ماموریت اصلی برای کریدور تراسیکاست.

او که ریاست گروهی متشکل از ١٣ کشور عضو این کریدور را بر عهده دارد، اقدامات انجام شده در بندر شهید رجایی را، برای پیشرفت و افزایش عملکرد این بندر در کریدور تراسیکا را، مناسب ارزیابی کرد.

دبیرکل کریدور بین‌المللی تراسیکا گفت: با بررسی و بازدید میدانی از ظرفیت‌ها و بخش های این بندر و همچنین آگاهی بیشتر نسبت به توانمندی‌ها، امکان همکاری برای استفاده از ظرفیت بزرگ‌ترین بندر ایران بیشتر خواهد شد.

«ابراهیم ایدنی» مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در این نشست از بندر شهید رجایی به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران یاد کرد و گفت: این بندر ٥٣ درصد صادرات و واردات، ٧ درصد ترانزیت و تخلیه و بارگیری حدود ٨٥ درصد کالاهای کانتینری در سطح کل بنادر کشور را پشتیبانی می‌کند.

وی همچنین از رشد قابل ملاحظه عملیات بندری در دولت تدبیر و امید سخن گفت.« خوشبختانه با تلاش‌های دولت تدبیر و امید و به دنبال توافق برجام و استقبال خطوط کشتیرانی برتر دنیا برای حضور در بندر شهید رجایی و افزایش تردد خطوط کشتیرانی به این بندر، عملیات بندری آن رشد قابل ملاحظه‌ای یافته است که در نوع خود نشان از رشد اقتصادی در کشور دارد.»

ایدنی همچنین خاطرنشان کرد: بندر شهید رجایی در ماه‌های اخیر همواره شاهد حضور گروه‌های تجاری و سرمایه‌گذاران بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی به منظور بررسی شرایط سرمایه‌گذاری در این بندر بوده است.
بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، «محمد علی سعیدی‌پور» معاون امور بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز گزارشی مبسوط از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بندر شهید رجایی و همچنین آخرین دستاوردهای عملیاتی این بندر را به دبیر کل تراسیکا ارایه کرد.
 
چرا کریدور تراسیکا برای ایران اهمیت دارد؟
قاره آسیا در سال‌های اخیر به مرکز ثقل تجارت و تولید جهانی بدل شده است، به تبع آن تقاضا برای حمل‌ونقل در این منطقه بیشتر شده و این مساله موجب افزایش همکاری بین دولت‌ها به‌ویژه برای ایجاد کریدورهای بین‌المللی و عملیاتی‌کردن آنها شده است.

در حال حاضر چهار کریدور مهم بین‌المللی از قزاقستان می‌گذرند که چین را به اروپا وصل می‌کنند که یکی از این کریدورها کریدور «تراسیکا» است؛ کریدوری بین‌المللی که آسیا را به اروپا متصل می‌کند و به عنوان «راه ابریشم جدید» شناخته می‌شود . هدف اصلی تراسیکا توسعه روابط اقتصادی، تجارت و ارتباطات حمل‌ونقل در طول این کریدور است.

این کریدور از اهمیت بین‌المللی زیادی برای ایران، منطقه و آسیا و اروپا برخوردار است. اعضای این کریدور کشورهای بلغارستان، اوکراین، رومانی، مولداوی و ترکیه در حاشیه دریای سیاه، گرجستان، ارمنستان و آذربایجان در منطقه قفقاز و ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان در آسیای میانه هستند که در سال ١٣٨٨ جمهوری اسلامی ایران نیز به‌عنوان چهاردهمین کشور عضو این کریدور شناخته شد.

ایران با دارا بودن موقعیت جغرافیایی و تزانزیتی ویژه در منطقه در زمینه تجارت بین آسیا و اروپا نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند، بنابراین عبور کریدورهای جاده ابریشم، شمال-جنوب، شرق-غرب، شبکه بزرگراه‌های آسیایی و شاخه جنوبی کریدور سه‌گانه آلتید از قلمرو جمهوری اسلامی ایران حاکی از آن است که با عضویت رسمی ایران در کریدور تراسیکا، مسیرهای این کریدور توسعه‌یافته و علاوه بر مسیر دریای سیاه، مسیر زمینی بلغارستان، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران که از اقتصادی‌ترین مسیرهای دسترسی اروپا به آسیا به شمار می‌رود، به مسیرهای یاد شده اضافه می‌شود که قطعا منافع اقتصادی، تجاری و سیاسی عمده‌ای را متوجه کشورهای منطقه خواهد کرد.
 
ایران تنها مسیر جاده‌ای برای کریدور مزبور به شمار می‌آید، بنابراین از اهمیت ویژه‌ای در این طرح برخوردار است. به علاوه با عضویت ایران در کریدور تراسیکا راه برای عضویت کشورهای افغانستان و پاکستان که مایل به پیوستن به این کریدور هستند، هموار شد.
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.