| کد خبر: 126494 |

◄کاهش یک ساله مدت زمان معاینه‌فنی یک گام به جلو / ستاد معاینه‌فنی بی خبر از جزئیات مصوبه مجلس

تین‌نیوز| نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی کاهش یک ساله مدت زمان معاینه‌فنی را یک گام به جلو توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار تین نیوزسیدهادی بهادری با اشاره به مطلب فوق، اظهار داشت: وضعیت آلودگی به مرحله‌ای رسیده است که کاهش یک ساله مدت زمان معاینه‌فنی خودرو از زمان تولید را باید غنیمت دانست.

وی که در گفت‌وگو با این شبکه خبری سخن می‌گفت، تصریح کرد: با توجه به سیستم احتراق خودروهائی که داخل کشور تولید می‌شوند، چنین اتفاقی را باید به فال نیک گرفت و آن‌را زمینه‌ای دانست برای دستیآبی به اهدافی که به این منظور از پیش تعریف شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که «نمایندگان مردم با در نظر گرفتن بسیاری از موارد مهم چنین مصوبه‌ای را مورد تائید قرار دادند»، افزود: این تصمیم در راستای بررسی لایحه پاک گرفته شد و به نظر اعضای مجلس شورای اسلامی کاهش زمان کنترل خودروها از 5 به 4 سال را باید مغتنم شمرد.
 
در این میان بیش از هر سازمان یا ارگانی ستاد مرکزی معاینه‌فنی خودروهای شهر تهران به دنبال کاهش مدت زمان معاینه‌فنی از 5 به 2 سال بود که در نخستین واکنش خود اعلام کرد: کاهش یک ساله مدت زمان معاینه‌فنی تاثیر چندانی در کاهش آلایندگی نخواهد داشت.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه‌فنی خودروهای شهر تهران در این‌باره، تاکید کرد: کاهش مدت زمان معاینه‌فنی از 5 به 4 سال تفاوت چندانی با رویه قبلی نداشته و تصویب این لایحه از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نشان داد که لایحه هوای پاک در عمل با شکست همراه شده است.
 
سیدنواب حسینی‌منش در گفت‌وگو با این شبکه خبری، با اشاره به مصوبه روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص کاهش سن معاینه‌فنی خودروها از 5 به 4 سال، ابراز داشت: تا به این ساعت جزئیات این مصوبه به اطلاع اطلاعات ستاد معاینه‌فنی خودروهای شهر تهران نرسیده و این خبر تنها از طریق رسانه‌ها به ستاد رسیده است.
 
وی در ادامه سخنان خود تصویب 4 ساله کنترل معاینه‌فنی خودروها را توجه ناکافی به لایحه هوای پاک دانست و گفت: تلاش زیادی از سوی کارشناسان و متخصصان با پشتوانه‌های علمی با استفاده از اسناد بالادستی به منظور تدوین لایحه هوای پاک صورت گرفت که در دولت و کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب رسید اما، دلیل این‌که مصوبه‌ای با کاهش یک ساله مورد تائید قرار گرفت بر ما پوشیده است.
 
حسینی‌منش با بیان این‌که «خودرو با گذشت 5 سال از عمر آن به سن فرسودگی می‌رسد»، تاکید کرد: در همه نقاط جهان و  در کشورهای پیشرفته دنیا سن معاینه‌فنی حداکثر دو سال مصوب شده و در برخی از کشورها بر اساس پیمایش، داشتن معاینه‌فنی الزام‌آور می‌شود حال چرا، نمایندگان فهیم مجلس شورای اسلامی با بررسی‌های زیاد اقدام به تصویب مدت زمان 4 ساله برای معاینه‌فنی خودروها از زمان تولید کردند جای تامل زیاد دارد.
 
به گزارش تین‌نیوز، لایحه هوای پاک که یک سال در نوبت تصویب خاک می‌خورد، با شدت‌یافتن آلودگی برای رسیدگی به جریان افتاد که باید گفت، نتیجه مطلوبی که از آن انتظار می‌رفت از تصویب آن به دست نیامد.
 
اگر لایحه هوای پاک تصویب می‌شد
لایحه هوای پاک که از طرف سازمان حفاظت محیط‌زیست تهیه شده است، تکمیل‌شده قانون مصوب سال 74 است که تا سال 84 به خوبی اجرا شد اما با توجه به این‌که از سال 84 به بعد اجرای آن با چالش‌هایی مواجه شد ، این قانون تهیه شد تا از طریق تکالیفی که برای دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها مشخص شده است اجرای آن الزامی شود.
 
در این قانون به افزایش جرائم و مجازات‌ها برای بازدارندگی فعالیت‌هایی که باعث تخریب محیط زیست و انتشار آلاینده‌ها می‌شود نیز توجه ویژه‌ای شده است به‌گونه‌ای که در بخشی از موارد جرائم واحد‌های آلاینده تا سه برابر قوانین قبلی افزایش یافته است. علاوه‌براین سازمان حفاظت محیط زیست پس از تصویب لایحه هوای پاک ضابط قضائی تعریف می‌شود و می‌تواند به تعطیلی کارخانه‌ها یا مؤسساتی که به آلودگی هوا منجر می‌شوند حکم دهد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.