◄جاده سازان آسمانی
تجربه موفق و شیرین انجمن خیرین مدرسهساز بهاندازهای تأثیرگذار و مهم بود که بلافاصله بعد از رونق گرفتن فعالیتهای این انجمن نیاز مبرم به حضور انجمنهای مشابه در حوزههای مختلف قابللمس بود، این موضوع که تعدادی انسان خیّر بدون هیچ چشمداشت و انتظاری به حل مشکلات جامعه میپردازند بسیار جالبتوجه بود.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، بهموازات شناخته شدن این انجمن تلاشهایی برای گسترش این فعالیتهای انسان دوستانه صورت گرفت و نهایتاً این تلاشها منجر به تأسیس انجمن خیّرین راه و ترابری شد.
انجمن خیرین راه و ترابری بهمنظور ایجاد بستر و تسهیل امکانات حملونقل در نقاط نیازمند، آسیبدیده و محروم توسط جمعی از خیرین تشکیلشده است و به ارائه خدمات، جذب و هدایت کمکهای فکری، مادی و معنوی خیرین مرتبط در این زمینه میپردازد.
تغییر در کرسی انجمن خیرین راه و ترابری و انتصاب ولی فهیمی به عنوان مدیرعامل، بهانهای شد تا گفتگویی داشته باشیم با مدیر جدید این انجمن که به شرح زیر است؛
هدف از تاسیس این انجمن چه بوده و چه اقداماتی تا کنون در این انجمن صورت گرفته است؟
مدتها بود که وجود یک حلقه مفقوده در رابطه با بخش حملونقل کشور احساس میشد، درواقع در سامانه مویرگی که بخشهای کوچک و روستاها را به مراکز تولید شهرهای صنعتی عظیم متصل میکرد، آنچنانکه باید و شاید به بخشهای کوچک و محروم مانند روستاها رسیدگی نمیشد، علیرغم اقدامات بسیاری که صورت گرفته بود اما بازهم بودند بخشهایی که احتیاج به رسیدگی بیشتر داشتند، در همین خصوص و برای رسیدگی به روستاها و مناطق محروم بود که انجمن خیرین راه شکل گرفت.
انجمن از بدو تأسیس در نظر داشت منابعی را برای رسیدگی به بخشهای محروم و روستاها فراهم کند و بتواند بهنوعی با این اقدام حلقههای مفقوده و گلوگاههای موجود را برطرف بکند، انجمن خیرین راه با همین پیشفرض از سال 93 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و تاکنون در چارچوب برنامهها و چشماندازهایش اقدامات بسیاری را انجام داده است.
تاکنون بالغبر 300 نفر در این انجمن عضو شدهاند و نیت اصلی این عزیزان حمایت از انجمن و تأمین منابع مورد نیاز برای انجام پروژههای انجمن خیرین راه است.
تعدادی از پروژهها که در مناطق محروم هستند و توسط وزارت راه و شهرسازی به انجمن معرفیشدهاند، باهمت خیرین محترم انجام و به بهرهبرداری رسیده است که فهرست این پروژهها قابلیت دسترسی برای عموم را دارد.
در حال حاضر در نظر داریم که یک بانک اطلاعاتی از خیرینی که آمادگی انجام پروژههای اینچنینی را دارند و همچنین از پروژههایی که در اولویت رسیدگی هستند تشکیل بدهیم.
تصور میکنیم مجموعه این اقدامات میتواند تأثیر زیادی در توسعه آینده کشور داشته باشد، بههرحال شما مستحضر هستید که روستاها درگذشته قطبهای تولید کشور بودهاند و ترکیب جمعیتی کشور به این شکل بود که وجه غالب جمعیت را روستاییان تشکیل میدادند، اما در حال حاضر با شرایط معکوس شدهای مواجه هستیم، در حال حاضر حدود 70 درصد از جمعیت کل کشور در شهرها سکونت دارند که عمدتاً مصرفکننده و هزینهساز هستند، اساساً یکی از اهداف انجمن فرهنگسازی در زمینهٔ بازگشت به روستا است.
بازگشت افراد به روستاها و تعادل جمعیتی میتواند چرخه تولید و اقتصاد کشور را با شتاب و سرعت بیشتری به حرکت دربیاورد و همچنین حاشیهنشینیهایی که بسیار مشکلساز است و عمدتاً بر هزینه متمرکز است را تا حد زیادی مرتفع کند و ما امیدواریم که تلاشهای انجمن تا حدی موجبات کاهش هزینه و انرژی که به کشور تحمیل میشود را فراهم کند و با ترویج طبیعتمحوری و بازگشت به روستا شادابی را به جامعه باز گرداند.
روند کار انجمن در حوزه مسائل تخصصی ساخت راه چگونه است؟ به عبارت دیگر آیا انجمن خود مسئولیت ساخت راه را بر عهده میگیرد؟
انجمن بهطور مستقیم در مسیر اقدام قرار نمیگیرد، در واقع انجمن حلقه واسطی است بین خیرین و اجراکنندهها، همچنین جامعه هدف انجمن عمدتاً پیمانکارها و مهندسین مشاور هستند.
معمولاً برای انجام یک کار به بهترین شکل ممکن ما نیازمند سه مؤلفه اساسی هستیم، خواستن، دانستن و توانستن، بخش خواستن را انجمن خیرین پیگیری میکند، درواقع انجمن خیرین، در پی این است که نیازهایی که در روستاها و بخشهای محروم کشور هست را بهصورت یک خواسته و در مرحله بعد بانک اطلاعاتی دربیاورد و مرحله دانستن را هم از طریق مهندسان مشاور و بهطورکلی از طریق اشخاص حقیقی و حقوقی که جنبه مشورتی و دانش و تخصص دارند پیگیری میکند و نهایتاً اجرا هم از طریق پیمانکاران پیگیری میشود و مرحله توانستن نیز به انجام میرسد.
بحث اصلی این است که اگر خیّری قصد دارد در این حوزه اقدامی انجام بدهد، در اسرع وقت به پیمانکار معرفی شود و پروژههای مناسب آماده باشد و نقش انجمن در این میان نقش یک شخص امین است که دو طرف را با اطمینان به هم اتصال میدهد.
آیا نهادهای دولتی مرتبط مانند وزارت راه و شهرسازی نیز تا کنون حمایتی از انجمن داشتهاند؟
در رابطه با این مسئله که گفتید حمایتهای وزارت راه به چه شکلی است؛ باید عرض کنم حمایت وزارت راه این است که پروژههایی را که در اولویت رسیدگی هستند و منابع کافی برای آن وجود ندارد را به انجمن معرفی میکند که انجمن بتواند برنامهریزی کند که این پروژهها را از طریق خیّرین و یا روشهای دیگر مشارکتی مثل اینکه بعضاً ممکن است پروژهها توجیه اقتصادی داشته باشد و بشود سرمایهگذار جذب کرد به سرانجام برساند.
ما اگر بهصورت کلی به مسئله نگاه کنیم متوجه میشویم که ظرفیتهای اجرایی فراوانی در کشور وجود دارد که میتواند به مرحله فعلیت برسد اما مسئله و چالش اساسی مسائل مالی است، البته ما معتقدیم این منابع مالی هم بهصورت بالقوه وجود دارد و بالفعل کردن این موارد بستگی به این دارد که انجمن چطور وارد این مسائل بشود و منابع مالی خیرین را به سمت توسعه زیرساختهای کشور هدایت کند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.