| کد خبر: 144426 |

بخش اول/

◄ مهم‌ترین خواسته‌ شرکت‌های خصوصی «شفافیت برنامه» است

باید نیازهای شرکتها را سنجید؛ ایرلاین‌ها و شرکت‌های خصوصی فعال باید به یک خودشناسی برسند و با توجه با بازاری که پیش رو دارند اقدام به خرید هواپیما نو و یا چندساله کنند.

تین نیوز

با شروع به کار دولت دوازدهم تمام بخش‌های اقتصادی به‌ویژه بخش خصوصی به دنبال تغییر نگاه‌ها در ارکان مدیریتی کشور هستند تا بتوانند با وضعیت مطلوب‌تری به کار خود ادامه دهند.

به گزارش شبکه خبری تین نیوز، یکی از مهم‌ترین انتظارات بخش خصوصی از روی کار آمدن دولت دوازدهم اجرای واقعی قوانین و تعیین سازوکاری برای حل مشکلات بخش خصوصی است، این موضوع در حالی مطرح می‌شود که همواره سیاست‌گذاری و نظارت مهم‌ترین اولویت دولت تدبیر  و امید بوده است که در راستای آن دولت در نظر داشت تا نقش بخش خصوصی را در کل اقتصاد پررنگتر کرده و خصوصی‌سازی واقعی را صورت دهد؛ اما به عقیده کارشناسان و متخصصان اقتصادی کشور نگاه درآمدزایی دولت باعث شد تا این هدف تحقق نیابد.

جایگاه و حضور پررنگ بخش خصوصی در وضعیت اقتصادی هر کشوری غیرقابل‌انکار است که در همین راستا شرکت‌های خصوصی بسیاری در حوزه صنعت حمل‌ونقل کشور به‌ویژه بخش هوایی فعالیت می‌کنند؛ بخش‌های خصوصی در صنعت هوانوردی کشور در طول بیش از سه دهه تحریم به سختی ادامه حیات دادند و انتظاراتی که از دولت داشتند به عقیده خودشان در طول این سالها عملی نشد که این امر کار را برای ادامه فعالیت سختتر کرد.

در این زمینه یک فعال بخش خصوصی در زمینه حمل‌ونقل هوایی مهم‌ترین خواسته شرکت‌های خصوصی در زمینه صنعت هوانوردی را شفافیت برنامه عنوان کرد.

مهدی کیوان مدیرعامل شرکت خطوط آبی که به عنوان خدمات‌دهنده به شرکت‌های هواپیمایی و واردکننده قطعات هوایی فعالیت می کند در گفت‌وگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره به تداوم کار عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی و تغییر استراتژی این وزارتخانه، بیان کرد: با توجه به رأی اعتماد مجلس به آقای آخوندی به نظر نمی‌رسد شاهد تغییر استراتژی در بحث خرید هواپیما در این وزارتخانه باشیم و به نظر من روند نوسازی و خرید هواپیما در حمل‌ونقل هوایی کشور به‌مانند سابق ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: مهم‌ترین خواسته شرکت‌های خصوصی در زمینه صنعت هوانوردی شفافیت برنامه است؛ در همین راستا لازم است برنامه چهارساله وزارت راه و شهرسازی به صورت کاملاً شفاف در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد تا بر اساس آن شرکت‌های خصوصی بتوانند برنامه‌ریزی کنند.

کیوان با بیان اینکه برجام تمام شرکت‌های خصوصی فعال در صنعت هوانوردی را خوشحال کرد چراکه تصور می‌کردند راه‌ها هموارتر خواهد شد و در راستای آن خرید قطعات و تجهیزات به راحتی انجام خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری از برنامه‌ریزی‌های شرکت‌های هواپیمایی با توجه سهولت کار بعد از برجام درست از آب درنیامد و انتظار حضور سرمایه‌گذاران در ایران و حضور در بازارهای بین‌المللی انجام نگرفت.

این فعال در حوزه هوایی در خصوص عدم حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران، معتقد است: سرمایه‌گذاران خارجی که اکثراً خصوصی هستند تا حدی امکان ریسک کردن را دارند. برای مثال یک شرکت آمریکایی برای حضور در بازار ایران، بازار این کشور را با تمام بازارهای قابل رقابت در جهان مقایسه می‌کند و متوجه می‌شود که عدم ثبات اقتصادی و سیاسی که در این کشور وجود دارد در مقایسه با سایر بازارها ریسک‌پذیر نیست و در نهایت توجیه اقتصادی برای این شرکت ندارد.

وی افزود:  با عدم حضور سرمایه‌گذاری در ایران به هر دلیلی که باشد فقط شرکت‌های خصوصی و مصرف‌کننده در ایران صدمه می‌بینند و شرکت‌هایی همانند ما که ارائه‌دهنده خدمات به ایرلاین‌ها هستند با چالش‌های بیشتری روبه‌رو می‌شوند.  به همین جهت باید به دنبال راه جدیدی برای عبور از این چالش‌ها بود که تمام این‌ها مستلزم وقت و هزینه بیشتر است.

کیوان با بیان اینکه باید دید انتظار از توافق حاصل از برجام چیست، اضافه کرد:  تا زمانی که برجام در کار نبود وزارت راه و شهرسازی راهی را که در همه دوران طی شده بود را ادامه می‌داد و در اصل رونمایی اصلی از فعالیت‌های عمده وزارت راه و شهرسازی بعد از «برجام» بود؛ مانند عقد قرارداد با سه کمپانی بزرگ سازنده هواپیما(بوئینگ، ایرباس، ای‌تی‌آر) و ورود 7 فروند هواپیما؛  پیرو این اقدامات برخی از ایرلاین‌ها آمدند خط‌مشی جدیدی برای خود تعریف کردند و با انتظار ورود هواپیماهای نو، به دست وزارت راه و شهرسازی خیره شدند تا در راستای خرید هواپیما برای این شرکت‌ها اقداماتی انجام دهد.که این امر به هیچ عنوان نشانه خوبی نبود.

به گفته او، قبل از برجام هر شرکتی با توجه به نقدینگی و توان مالی که داشت اقدام به خرید هواپیما می‌کرد، اما اکنون برای ایرلاین‌های خصوصی این سوال ایجاد شده که از برجام چه چیزی گیر ما می‌آید و از این رابطه‌ای که دولت با دنیا برقرار کرده ما چه استفاده ای خواهیم برد؟.

وی ادامه داد: به همین دلیل  شفافیت بسیار مهم است و  در مرحله اول باید نیازهای شرکتها را سنجید؛ ایرلاین‌ها و شرکت‌های خصوصی فعال باید به یک خودشناسی برسند و با توجه با بازاری که پیش رو دارند اقدام به خرید هواپیما نو و یا چندساله کنند.

این کارشناس صنعت هوایی، بیان کرد: برای مثال برخی در وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند که با ورود هر هواپیمای نو 100 شغل مستقیم و تعدادی دیگر شغل غیرمستقیم در بخش‌های هتلداری، گردشگری، توریسم و... ایجاد می‌شود؛ این در حالی است که تجربه همکاری با چند ایرلاین  دنیا نشان میدهد میزان اشتغال به ازای هر هواپیما 80 نفر عنوان کردند.

وی توضیح داد: شرکت هواپیمایی ایرآسیا با 196 فروند ایرباس که تمامی این هواپیماها جزء بهروزترین‌های دنیا هستند برای هر هواپیما 80 نفر نیروی کاری دارد. این رقم را با هواپیمایی جمهوری اسلامی «هما»  مقایسه کنید که با 25 فروند هواپیمای فعال بیش از 10 هزار نیرو دارد که همه به‌خوبی می‌دانند این شرکت با این تعداد نیرو به چه مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است که منشاء اصلی مشکلات استراتژی نامناسبی است که ایرلاین‌ها اتخاذ می‌کنند.

کیوان با اشاره به برخی انتقادات مطرح شده نسبت به ورود هواپیماهای نو به کشور گفت:  ما از ورود هواپیمای نو ناراحت نیستیم اما به خریدی که بر مبنای  نیازسنجی صورت گرفته‌ شده باشد معتقدیم. تمام پدران دوست دارند که ماشین مدرن زیر پای فرزندانشان بیندازند؛ اما در مرحله اول باید به جیب خانواده، هزینه نگهداری خودرو، مدل خودرو، جای پارک و ... در نظر گرفته شود.

این کارشناس ادامه داد: زمانی می‌توان ناوگان هوایی ایران را با امارات مقایسه کرد که به مانند این کشور هاب منطقه بود و  فرودگاهها توانایی ورود و خروج این میزان مسافر را داشته باشند.  آیا امکانات توریستی در کشور فراهم شده است؟ برای ایجاد رقابت و هاب منطقه شدن هواپیمای نو لازم است اما آیا مسافر خارجی هم هست که در این رقابت وارد شود؟ اگر مسافری برای بازار رقابت وجود نداشته باشد شرکت‌های هواپیمایی که اقدام به خرید هواپیما کرده‌اند چگونه می‌خواهند هزینه‌های این هواپیماها را پرداخت کنند؟

ادامه دارد/

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.